Klyngeanalysen aapnet for alle
OMSTILLING: Den maritime klyngen på Nordvestlandet må innstille seg på kontinuerlig omstilling, sa Erik W. Jakobsen i analyseselskapet Menon Economics da han presenterte klynganalysen 2019 i september. 
Nytt

Klyngeanalysen åpnet for alle

Nå kan du lese hele 2019-analysen av den maritime klyngen på Nordvestlandet.

02.07.2020
Økte inntekter, men fallende lønnsomhet. Det er oppsummeringen for utviklingen av den maritime klyngen fra 2017 til 2018.
Hovedkonklusjonene ble presentert på klyngeorganisasjonen GCE Blue Maritimes årlige konferanse i slutten av september.

Nå kan du lese hele den 41 sider lange rapporten, som er offentliggjort på GCE Blue Maritimes nettsider.

Store endringer

Etter oljeprisfallet i 2014 har klyngen utviklet seg til på bli en helt annen enn den var, sa Erik W. Jakobsen fra analyseselskapet Menon Economics da han presentere analysen på klyngekonferansen.
Før var det bygging av offshoreskip som dominerte alle deler klyngen, fra skipsdesignerer og utstyrstleverandører til verft og rederi.
Nå er bygging av cruisebåter blitt størst, men ikke like dominerende som bygging av offshoreskip var.

Løser opp bånd

Endringene har også løst opp båndene mellom de maritime bedriftene på Nordvestlandet.
De har i større grad enn før måttet finne kunder og samarbeidspartnere utenfor Nordvestlandet.
Det er en omstilling Jakobsen regner med bedriftene i den maritime klyngen må regne med å fortsette med, blant annet fordi det ikke er sikkert at dagens cruiseboom fortsetter.
- Klyngen må innstille seg på kontinuerlig å være i omstillingsprosesser, sa Jakobsen på klyngekonferansen.

Publisert: 02.07.2020 10:10

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:42