Myklebust Verft Hurtigruten foto
NYTT HURTIGRUTEN-OPPDRAG: Myklebust Verft fikk ros etter de hadde ekspedisjonscruiseskipet Fridtjof Nansen inne i dokka i fjor. Nå har verftet sikra seg et nytt oppdrag for rederiet.
Nytt

Kongsberg og Myklebust sikra Hurtigruten-jobb

Sande-verftet og utstyrsleverandøren i partnerskap om å oppgradere og bygge om skip for rederiet.

Marius Rosbach
11.05.2021

Kongsberg Maritime AS har fått et stort oppdrag for Hurtigruten i Norge, med å oppgradere og bygge om tre skip til hybrid fremdrift.

Det opplyser selskapet i en pressemelding tirsdag.

– Dette er et av de største oppdragene hittil i Europa når det gjelder miljøoppgradering, sier Egil Haugsdal, administrerende direktør i Kongsberg Maritime.

Myklebust verft er med i en partnerskapsavtale og har fått oppdraget med det første av tre skip. Sande-verftet har også muligheter for å sikre mer arbeid med de to andre skipene.

– Dette er en veldig gledelig nyhet for oss. I tillegg til å bygge nye fartøy med den aller nyeste teknologien om bord så er det minst like viktig for Myklebust å få oppdrag med å oppgradere seilende tonnasje, uttaler daglig leder Inge-Jonny Hide ved Myklebust Verft.

Flere hundre årsverk
Verftssjefen tror avtalemodeller der verft og systemleverandør samarbeider tett, blir mer vanlig fremover.

I et intervju med Sunnmørsposten forteller partene at det første oppdraget vil gi arbeid til over hundre verftsarbeidere i fem måneder, og 200-300 Kongsberg Maritime-ansatte på ulike tidspunkt.

Skal utføres i 2022 og 2023
Hurtigruten Norge skal bygge om skipene MS Nordlys, MS Kong Harald og MS Richard With som en del av planene om å kutte CO2-utslippene sine med minst 25 prosent.

Oppgraderingen av skipene vil skje trinnvis i perioden fra 2022 til 2023.

– Norsk teknologi og norske verft har nok en gang vunnet fram i skarp konkurranse mot utenlandske aktører. Dette viser hvor langt framme Kongsberg Maritime, Myklebust verft og resten av norsk maritim industri er. Disse ombyggingene skaper aktivitet langs kysten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Batteripakker og nye motorer
Skipene skal blant annet få nytt elektrosystem med én integrert drivenhet og styresystem for hvert skip. Inkludert er også et hybridsystem med to batteripakker på hvert skip med kapasitet på 1120 kilowatt-timer.

Propellsystemet skal også fornyes og skipene får nye motorer. De gamle motorene vil bli erstattet med nye Bergen Engines B33:45-motorer.

I tillegg skal Kongsberg Maritime levere nye kontrollsystemer og stå for designjobben på oppdraget.

Publisert: 11.05.2021 13:03

Sist oppdatert: 11.05.2021 14:58

Mer om