Arnfinn ingjerd stig remøy hans jørgen fedog 11
KLEVEN: Arnfinn Ingjerd fra Maritimt Forum Nordvest, Herøy-reder Stig Remøy og konsernsjef Hans Jørgen Fedog i Green Yard la fram forslaget under en seanse på Kleven-verftet torsdag.
Nytt

La fram forslag om fond for resirkulering

Vil bidra til at 50-70 offshoreskip hogges opp.

Marius Rosbach
11.03.2021

Torsdag la Maritimt Forum, Norges Rederiforbund og Norsk Industri fram en modell for et resirkuleringsfond som skal bidra til en miljøvennlig opphugging ved norske verft av mellom 50 og 70 offshoreskip som nå ligger i opplag langs norskekysten.

– Dette skal gi bedre balanse i offshoremarkedet, aktivitet, sysselsetting og verdiskaping ved flere verft foruten at staten ved GIEK, skal bli mindre eksponert for tap. Samtidig vil et resirkuleringsfond være et insentiv til fornyelse i flåten, heter det i en melding på nettsidene til Maritimt Forum.

Kan gi arbeid til mange
Ifølge et Menon-analyse vil gjenvinning av 81 utrangerte fartøy langs norskekysten gi en verdiskaping på 2,3 mrd. kroner, og om lag 1 700 årsverk i sysselsetting ved norske skipsverft.

- Vi mener resirkuleringsfondet ikke bare er innovativ industripolitikk. Statens risiko for tap reduseres og det er et utmerket miljø- og klimatiltak. Det er ingen verft i verden som bygger mer avanserte, eller mer klimavennlige fartøy enn de norske. Nyere maritim historie viser også at samspillet mellom rederier, verft og utstyrsleverandører fører til grønne innovasjoner på løpende bånd, uttaler daglig leder Arnfinn Ingjerd i Maritimt Forum Nordvest i en pressemelding.

Ble varslet tidlig i mars
Lanseringen av fondet ble varslet i starten av mars i et notat til næringsminister Iselin Nybø, med forslag til hvordan de store nybyggingsverftene skal få mer å gjøre.

Det er lagd en omfattende dokumentasjon som ligger til grunn for fondsløsningen, som nå blir oversendt politikerne.

Bakteppet er at verftene først opplevde at markedet for bygging av offshorefartøy kollapset. Deretter kom den verdensomspennende koronaepidemien og punkterte etterspørselen etter mindre cruisefartøy.

Podium

E10/S2 Stig Remøy og Rolf Fiskerstrand om GIEK / Eksportkreditt Norge og framtida til norsk eksport

Lansert av Stig Remøy
Herøy-reder Stig Remøy lanserte ideen om fondet allerede i desember i fjor, da stortingsmeldinga for maritim næring ble lagt fram. Om kondemneringsordninga kom på plass, fortalte Olympic og Rimfrost-eieren den gang at han trodde på nybygg i 2021.

«Vi må få til eit kondemneringsfond der både eigarar, kreditorar og staten bidreg. Det vil gi fordelar for både reiarar som er i stand til å kontrahere nye skip og det vil gi aktivitet i heile det maritime miljøet med å resirkulere skip på ein miljøvennleg måte» sa Remøy til NETT NO.

Publisert: 11.03.2021 11:01

Sist oppdatert: 05.05.2021 13:28

Mer om