Nytt
Mange vil gjøre business med «nye Farstad»
Farstad vil vokse og har fått mange henvendelser etter at det ble kjent at Ålesund-rederiet starter opp igjen
Marius Rosbach
08.07.2019
Fredag ble det første skipet i rederiet Sverre Farstad & Co. dåp på Skansekaia i Ålesund.
Kaia var full av folk og mange var møtt opp for å vise sin støtte til Sverre Andreas «Andy» Farstad og medarbeiderne når de satser på nytt i oljeservice.
Brønnbåtrederen Roger Halsebakk skal ha tatt i mot Farstad-familien med åpne armer da forslaget om felles rederisatsing kom på bordet. Farstad-selskapet SAF Invest II eier 51 prosent av rederiet, mens et Halsebakk-selskap sitter med 49 prosent av aksjene.
Selv om rederiet har vekstambisjoner, hadde ikke rederen nyheter om flere skip i ermet da NETT NO møtte rederen på skipsbrua etter dåpen.
– Vi tar et steg av gangen, men vi ser at det er mye lettere nå når vi er etablert. Det dukker opp en del muligheter, sier Farstad.
Han bekrefter at de har fått mange henvendelser fra skipseiere og andre som har forretningsforslag.
– Vi begynte å lette litt på lokket under Nor Shipping-messa og vi fikk en voldsom respons allerede da, sa han.
Da oppstarten av det nye rederiet ble kjent, fortalte administrerende direktør at de vurderte ulike typer skip og eierformer.
– Vi tror det er mulig å få tak i båter som har blitt forlatt og trenger en ny eier. Da har vi lagt en strategi om at vi enten kan hjelpe banker eller verft med å ta båter på management på vegne av eieren. Vi kan også ta inn båter på «bareboat» – altså at vi leier inn båtene og bemanner de opp, eller vi kan investere i skip der ting ligger til rette for de, sa han.
For det nye skipet, har rederiet gått inn i avtalen Ulstein Group hadde med banken.
Aure mener PSV-er og subseaskip er mest interessant, og at rederiet ville være mer tilbakeholdne med å ta sjanser inn ankerhåndteringsmarkedet med det første.
Det var ikke vanskelig å bemanne skipet. Aure har tidligere fortalt at de fikk og andre som ville jobbe i rederiet.
NETT NO møtte fredag trioen som ikke var i tvil om at de skulle søke da de hørte om nysatsingen.
– Jeg føler at vi sjøfolk blir behandlet bra i Farstad, fortalte styrmann Magdalena Stickler til .
Kaia var full av folk og mange var møtt opp for å vise sin støtte til Sverre Andreas «Andy» Farstad og medarbeiderne når de satser på nytt i oljeservice.
Les også:
– Et steg av gangen
– Vi har et ønske om å vokse og vi har en veldig god partner i Roger Halsebakk, så får vi se hva vi får til videre, sier Sverre Andreas «Andy» Farstad.Brønnbåtrederen Roger Halsebakk skal ha tatt i mot Farstad-familien med åpne armer da forslaget om felles rederisatsing kom på bordet. Farstad-selskapet SAF Invest II eier 51 prosent av rederiet, mens et Halsebakk-selskap sitter med 49 prosent av aksjene.
Selv om rederiet har vekstambisjoner, hadde ikke rederen nyheter om flere skip i ermet da NETT NO møtte rederen på skipsbrua etter dåpen.
– Vi tar et steg av gangen, men vi ser at det er mye lettere nå når vi er etablert. Det dukker opp en del muligheter, sier Farstad.
Han bekrefter at de har fått mange henvendelser fra skipseiere og andre som har forretningsforslag.
– Vi begynte å lette litt på lokket under Nor Shipping-messa og vi fikk en voldsom respons allerede da, sa han.
Ser på flere typer skip
Offshoreskipet som ble døpt Farland etter det første skipet i familierederiet, skal ut i spotmarkedet i Nordsjøen. Mandag lå skipet foreløpig til kai ved Stornespiren i Ålesund.Da oppstarten av det nye rederiet ble kjent, fortalte administrerende direktør at de vurderte ulike typer skip og eierformer.
– Vi tror det er mulig å få tak i båter som har blitt forlatt og trenger en ny eier. Da har vi lagt en strategi om at vi enten kan hjelpe banker eller verft med å ta båter på management på vegne av eieren. Vi kan også ta inn båter på «bareboat» – altså at vi leier inn båtene og bemanner de opp, eller vi kan investere i skip der ting ligger til rette for de, sa han.
For det nye skipet, har rederiet gått inn i avtalen Ulstein Group hadde med banken.
Aure mener PSV-er og subseaskip er mest interessant, og at rederiet ville være mer tilbakeholdne med å ta sjanser inn ankerhåndteringsmarkedet med det første.
Tidligere Farstad-trio mønstret på
Farland er et middels stort forsyningsskip av designtypen PX121 med et dekksarealet på 850 kvadratmeter.Det var ikke vanskelig å bemanne skipet. Aure har tidligere fortalt at de fikk og andre som ville jobbe i rederiet.
NETT NO møtte fredag trioen som ikke var i tvil om at de skulle søke da de hørte om nysatsingen.
– Jeg føler at vi sjøfolk blir behandlet bra i Farstad, fortalte styrmann Magdalena Stickler til .
Les også:
Publisert: 08.07.2019 09:30
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:37