Tirsdag varslet offshorerederiet i Ålesund at det bestiller to nye forsyningskip med Ulstein-design fra et kinesisk verft, og også sikrer seg muligheten til å få bygget to til. .
De to nye skipene skal leveres i 2016, men Golden Energy Offshore er allerede i gang med en stor utvidelse av flåten.
Bare i år skal det leveres fire skip for over en milliard kroner, etter NETT NOs anslag.
Når de to skipene som skal bygges med Ulstein-design i Kina regnes med, har Golden Energy Offshore et investeringprogram i nye skip på rundt 1,5 milliarder kroner.
Fagervoll sier selskapet planlegger å bli større, og også vurderer å investere i andre type offshoreskip enn bare forsyningsskip (PSV).
- Vi ser på å bygge selskapet videre, sier han, men vil ikke tidfeste eller tallfeste hvordan selskapet skal vokse.
- Vi holder døren åpen for de riktige mulighetene, sier Fagervoll.
De nye båtene betyr også flere jobber. Fagervoll sier selskapet er i ferd med å rekruttere og kurse 130 nye sjøfolk for å bemanne de nye fartøyene.
Av nybyggene skal NS Orla og NS Frayja inn i en femårskontrakt med BP Norge, med mulighet for forlengelse i fem pluss fem år. Energy Lista og Energy Lindesnes skal foreløpig inn i spotmarkedet.
De to skipene med Ulsteins X-BOW-design som skal bygges i Kina har heller ikke fast beskjeftigelse pr i dag.
-Det er på spekulasjon vi bygger dem, sa Fagervoll da kontrakten ble offentliggjort.
I 2007 ble det kjøpt at selskapet Aries, med svensken Mons Bolin og grekeren Gabriel Petrides bak roret. Da finanskrisen kom fikk de problemer, og i 2010 ble selskapet kjøpt av den greske investoren Victor Restis.
Men de siste 12 måneden har Restis fått mest omtale for sin konflikt med greske myndigheter.
Ifjor ble han arrestert, og senere løslatt, etter at greske myndigheter mente han var involvert i underslag og hvitvasking i forbindelse med at banken FFBank gikk overende. Restisfamilien var medeier i banken. Restis har avvist beskyldingeneog varsler kamp i rettsapparatet.
"Restis vil kjempe til siste slutt for å bevise sin uskyld, og vil fortsette sin forretningsaktivitet i Hellas og i utlandet sammen med sine flere tusen ansatte", het det i en uttalelse fra Restis advokater da han ble løslatt,
De to nye skipene skal leveres i 2016, men Golden Energy Offshore er allerede i gang med en stor utvidelse av flåten.
Bare i år skal det leveres fire skip for over en milliard kroner, etter NETT NOs anslag.
Når de to skipene som skal bygges med Ulstein-design i Kina regnes med, har Golden Energy Offshore et investeringprogram i nye skip på rundt 1,5 milliarder kroner.
130 nye sjøfolk
I løpet av året blir Energy Lista (Vard1 09CD-design, bygget i Indonesia), NS Orla (UT 776CD-design, bygget i Korea), NS Frayja (UT 776CD-design, bygget i Korea) og Energy Lindesnes (Vard1 09CD-design, bygges i Indonesia).Fagervoll sier selskapet planlegger å bli større, og også vurderer å investere i andre type offshoreskip enn bare forsyningsskip (PSV).
- Vi ser på å bygge selskapet videre, sier han, men vil ikke tidfeste eller tallfeste hvordan selskapet skal vokse.
- Vi holder døren åpen for de riktige mulighetene, sier Fagervoll.
De nye båtene betyr også flere jobber. Fagervoll sier selskapet er i ferd med å rekruttere og kurse 130 nye sjøfolk for å bemanne de nye fartøyene.
Flere lange kontrakter
Av de tre skipene Golden Energy Offshore har i drift i dag er to utleid på lange kontrakter. Energy Swan skal inn i en fire-årskontrakt (med mulighet for fire år til) med det tyske oljeselskapet Wintershall i Nordsjøen og Energy Scout seiler på en treårskontrakt med oljeselskapet Total i Angola. Energy Insula skal over i spotmarkedet.Av nybyggene skal NS Orla og NS Frayja inn i en femårskontrakt med BP Norge, med mulighet for forlengelse i fem pluss fem år. Energy Lista og Energy Lindesnes skal foreløpig inn i spotmarkedet.
Ikke redd for spot
Rederiet kommer ikke til å låse skipene i marginale kontrakter for å sikre beskjeftigelse, i følge Fagervoll. Er de ikke fornøyd med muligheten for å leie ut på lange kontrakter, så velger de heller spotmarkedet.De to skipene med Ulsteins X-BOW-design som skal bygges i Kina har heller ikke fast beskjeftigelse pr i dag.
-Det er på spekulasjon vi bygger dem, sa Fagervoll da kontrakten ble offentliggjort.
Lang historie
Golden Energy Offshore har en over 80 år lang historie. Opprinnelig het det S. Ugelstad Rederi, og var pioneeren i forsyningsskipsnæringen på Sunnmøre på 70-tallet.I 2007 ble det kjøpt at selskapet Aries, med svensken Mons Bolin og grekeren Gabriel Petrides bak roret. Da finanskrisen kom fikk de problemer, og i 2010 ble selskapet kjøpt av den greske investoren Victor Restis.
Omstridt shippingmagnat
Restis er det som populært blir kallet shippingmagnat. Restisfamilien har investert på en rekke ulike forretningsområdet og eier blant annet Enterprises Shipping & Trading S.A., som driver en flåte av tørrlastskip, tankskip og cruiseskip. I følge er flåten på 76 fartøyer.Men de siste 12 måneden har Restis fått mest omtale for sin konflikt med greske myndigheter.
Ifjor ble han arrestert, og senere løslatt, etter at greske myndigheter mente han var involvert i underslag og hvitvasking i forbindelse med at banken FFBank gikk overende. Restisfamilien var medeier i banken. Restis har avvist beskyldingeneog varsler kamp i rettsapparatet.
"Restis vil kjempe til siste slutt for å bevise sin uskyld, og vil fortsette sin forretningsaktivitet i Hellas og i utlandet sammen med sine flere tusen ansatte", het det i en uttalelse fra Restis advokater da han ble løslatt,
Vi holder døren åpen for de riktige mulighetene
Publisert: 12.04.2014 06:30
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:32