Minst tre aar foer cruisemarkedet kommer tilbake
«UFATTELIG UFLAKS»: De store skipsverftene har tatt store omstillingskostnader, blant annet for å vinne innpass i cruisemarkedet, og nå må de begynne prosessen en gang til, sier Erik Jacobsen (innfelt) i Menon Economics. 
Nytt

Minst tre år før cruisemarkedet kommer tilbake

Tidligst i 2023 kommer cruiserederier til å bestille cruiseskip igjen, spår Menon Economics.

25.09.2020
Det store verftene på Nordvestlandet snudde seg mot cruisemarkedet da etterspørselen etter offshorefartøy klappet sammen, og lyktes. De siste årene har bygging av mindre og spesialiserte cruisefartøy blitt den viktigste aktiviteten for de store verftene. Før koronaepidemien ventet de å kapre nye kontrakter, som de også ville klare å fullføre med overskudd.
Men koronaepidemien gjorde at etterspørselen etter nye cruisefartøy stoppet brått og brutalt. Samtidig er det så mange under bygging at kapasiteten i cruisebransjen er økende, selv om det ikke blir bestilt ny skip på flere år.
- Det er så mange (cruise-skip red.merk) at det tar år før det bestilles nye, sier Erik Jakobsen i analyseselskapet Menon Economics.
Selskapet har nylig laget en rapport som konkludere med at cruiserederiene i liten grad har kanseller inngåtte byggekontrakter.

Men det kommer ikke nye byggeoppdrag på en stund, Tidligst i 2023 kommer rederiene til å bestille nye skip, mener han.

Løsere bånd

Jakobsen presenterte den årlige analysen over tilstanden for de maritime bedriftene på Nordvestlandet på klyngeorganisasjonen GCE Blue Maritimes årlige konferanse torsdag. Han beskrev en klynge som har gått fra tette bånd, til en klynge som i langt større grad finner kunder og leverandører utenfor bedriftene på Nordvestlandet.

Det kan være en forklaring på at produktiviteten i klyngen har falt i flere år, mener Jakobsen. Mye av spisskompetansen i bedriftene ble irrelevant når det skulle bygges andre typer skip og forhandles og samhandles med nye aktører, utenfor Nordvestlandet.
Men han tror ikke de tette båndene noensinne kommer tilbake, blant annet fordi han ikke tror det kommer en nye stor næring - som oljenæringen - med stor aktivitet rett utenfor kysten av Norge.
- Tiden der det er mulig å bygge store lokale verdikjeder den er borte. I klyngen må man bare ta inn over seg at fremtiden kommer til å være mye mer fragmentert, sa Jacobsen.

Brette opp ermene

Jakobsen kaller det som har skjedd med de store verftene - som har vunnet innpass i cruisemarkedet - for «ufattelig uflaks».
De har tatt store omstillingskostnader, og nå må de begynne prosessen en gang til.
Gunvor Ulstein, leder for Ulstein Group, deler Jakobsens vurdering om at det tar flere år før etterspørselen etter cruiseskip kommer tilbake. Nå handler det om å overleve de nærmeste årene.
- Vi må brette opp skjorteermene, hvis det er noe mer igjen brette, sier Ulstein.
Hun ser tre markeder å satse på; fartøy til installasjon og drift av vindkraftanlegg til havs, fiskebåter og nye båter til drift av aktiviteten på norsk sokkel. Det siste markedet må hjelpes frem av nye miljøkrav fra myndighetenes side, som vil skape etterspørsel etter nye båter.
Tiden der det er mulig å bygge store lokale verdikjeder den er borte. I klyngen må man bare ta inn over seg at fremtiden kommer til å være mye mer fragmentert

Publisert: 25.09.2020 11:00

Sist oppdatert: 24.09.2021 10:42