- Det ble nulloppgjør, og ut ifra dagens situasjon var det utenkelig å kreve lønnsøkning, sier Jahn Cato Bakken, forbundssekretær i Norsk Sjømannsforbund til
I mellomoppgøret mellom Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund ble det ikke noen lønnstillegg i år til de som arbeider på skip i utenriksfart under Norsk ordinært skipsregister (NOR).
Forhandlingene i mellomoppgjør føres på grunnlag av den økonomiske situasjonen på forhandlingstidspunktet, utsiktene for andre avtaleår og lønnsutviklingen i første avtaleår. Hovedoppgjøret kommer først om et år.
- Vi må også ta vår del av ansvaret i disse tider, sier Bakken.
- Samtlige forbund var omforent om å akseptere et nulloppgjør etter vi fikk presentert bildet av arbeidsgiverorganisasjonen, sier Bakken.
Mange av medlemmene er rammet av oppsigelser og permitteringer etter fartøy er gått, eller er blitt varslet, i opplag.
Det gjenspeilte dermed årets lønnsforhandlinger.
- Dette var en helhetlig vurdering, og vi fant det riktig å akseptere et null oppgjør.
I mellomoppgøret mellom Norsk Sjømannsforbund og Norges Rederiforbund ble det ikke noen lønnstillegg i år til de som arbeider på skip i utenriksfart under Norsk ordinært skipsregister (NOR).
Forhandlingene i mellomoppgjør føres på grunnlag av den økonomiske situasjonen på forhandlingstidspunktet, utsiktene for andre avtaleår og lønnsutviklingen i første avtaleår. Hovedoppgjøret kommer først om et år.
- Vi må også ta vår del av ansvaret i disse tider, sier Bakken.
Enighet
Det tre arbeidstakerorganisasjonene Norsk Sjømannsforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjøoffiserforbund forhandlet mandag parallellt i lønnsopgjøret for de som arbeider på skip i utenriks fart under Norsk ordinært skipsregister (NOR).- Samtlige forbund var omforent om å akseptere et nulloppgjør etter vi fikk presentert bildet av arbeidsgiverorganisasjonen, sier Bakken.
- Preges av tøffe tider
Bakken påpeker at arbeidstakerorganisasjonen også ser det tøffe markedet og den økonomiske situasjonen som er for tiden.Mange av medlemmene er rammet av oppsigelser og permitteringer etter fartøy er gått, eller er blitt varslet, i opplag.
Det gjenspeilte dermed årets lønnsforhandlinger.
- Dette var en helhetlig vurdering, og vi fant det riktig å akseptere et null oppgjør.
Ut ifra dagens situasjon var det utenkelig å kreve lønnsøkning
Publisert: 26.10.2015 19:25
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:48