Ny aktoer inn i turistmarkedet
MER Å VELGE I: Turistveksten har økt markedet for butikker rettet spesielt mot turistene. Det har også økt antall aktører som satser på salg av souvenirer og turistartikler. Fjordbuda-eierne har til sammen fem utsalg i Ålesund sentrum i sesongen, men likevel har nye aktører etablert seg.
Nytt

Ny aktør inn i turistmarkedet

Porsgrund Porselen har lagt planene om økt turistsatsing i Ålesund på is, men konkurransen øker likevel.

25.04.2019
I fjor høst håpet Porsgrund Porselen å etablere en ny og større butikk i Ålesund sentrum, tidsnok til årets turistsesong. Planen var å etablere en butikk som kunne holde åpnet hele året, og vri seg mot julehandelen i lavsesongen for turistbransjen.

Nå sier Runar Westby Tinderholt, som har ansvaret for turistmarked-satsingen hos Porsgrund Porselen, at planene er lagt på is. Selskapet har foreløpig ikke funne et egnet lokale, og i tillegg har ytterligere aktører etablert seg i bysentrum.

Fra film til butikk

Det betyr at Porsgrund Porselen fortsetter med sesongbutikken sin (som åpner om få dager) på hjørnet av Keiser Wilhelmsgate og Lorkenesgata, og lar det blir med det i Ålesund sentrum - i alle fall i denne sesongen.
I Lorkenesgata er også den største av årets nykommere, Alf Øyvind Klock i Ålesund Opplevelse. I fjor åpnet han turistkinoen View the Fjord med film om Ålesund og Sunnmøre, samt salg av souvenir- og turistartikler. I år utvider han butikksatsingen og åpner også en butikk til, ved Torghallen.
Dermed når han turister som går til og fra cruiseskipene uansett hvilken side av Hellebroa de velger.
- Det ser veldig lovende ut, sier Klock om starten på 2019-sesongen.

Teller på knappene

Vinjenaustet, med hovedkontor i Geiranger, er den klart største aktøren i souvenir- og turistartikler i Ålesund.
Til samme fem butikker i Ålesund sentrum hadde selskapet i fjor. Hovedbutikken er Fjordbua Ålesund i Kongens gate, som er åpen hele året. Selskapet har også butikk i Notnesgata 14, Kongens gate 13, Kongens gate 16 og Storgata 16.
Slik blir det også i år, men eierne teller på knappene. Når sesongen er omme kan det hende at de konkluderer med at det skal bli færre neste år.
- Du stjeler fra deg selv jo flere du åpner, sier daglig leder og medeier Karl Øyvin Hjelle.

Satser i Ålesund

Konkurrenten Saga Souvenir/Mall of Norway etablert seg også i Ålesund, i fjor i Kongens gate 9.
Saga Souvenir/Mall of Norway har hovedkontor i Flåm i Sogn og er også en av de større aktørene i souvenir/turistartikler-markedet.
Også B. Rongve i Notenesgata i Ålesund har økt satsingen på turistmarkedet de siste årene.
Butikksjef Bent Rongves vurdering av konkurransesituasjonen er klar.
- Alt for mange, sier han om antallet aktører.
Hittil har turistsatsingen vært et overskuddsforetagende, men i år er han usikker på utfallet.

Publisert: 25.04.2019 06:00

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:34