Skipet vil bli basert på MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, som allerede er til bygging ved Kleven verft.
Det blir såpass likt at det er å regne som et tredje søsterskip, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten
– Men jeg kan love at det vil bli enda mer miljøvennlig enn de foregående, sier han.
Men siden har den teknologiske utvikling går fort, blant annet på batterifronten.
Hvor store batteripakker som skal installeres på de to skipene som allerede er under bygging hos Kleven nå, har ikke Hurtigruten gått ut med.
Ege sier de skal ta det ett steg lenger på det nye ekspedisjonsfartøyet.
– Disse batteripakkene vil bli vesentlig større, sier Ege.
Hurtigruten betegner selv skipene som revolusjonerende. De skal seile i ekstreme områder, og være utstyrt med isforsterket skrog.
– Er det gitt at dere bygger nye skip hos Kleven fremover?
– Med så store vekstambisjoner som vi har, er vi i kontinuerlig dialog med flere verft. Denne gangen ble det Kleven. Og vi er veldig fornøyde med å bygge tre av verdens råeste ekspedisjonsskip på et norsk verft, sier Ege.
Kontraktsverdien vil ikke Hurtigruten ut med, siden det ikke er skrevet endelig kontrakt ennå.
De to søsterskipene som er under bygging skal ha kostet rundt én milliard kroner per skip, ifølge Vikebladet.
Hurtigruten vil få en flåte på 17 spesialbygde ekspedisjonsskip. MS Roald Amundsen og Fridtjof Nansen vil lanseres til neste år.
Det blir såpass likt at det er å regne som et tredje søsterskip, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten
– Men jeg kan love at det vil bli enda mer miljøvennlig enn de foregående, sier han.
– Vesentlig større batteripakker
De to andre skipene fikk støtte fra Enova for nye løsninger som skulle bidra til 20 prosents reduksjon i drivstoffforbruk, ifølge . De to skipene samlet ville redusere utslippene tilsvarende årlige utslipp fra 5.540 nye biler, sammenlignet med tradisjonelle skip.Men siden har den teknologiske utvikling går fort, blant annet på batterifronten.
Hvor store batteripakker som skal installeres på de to skipene som allerede er under bygging hos Kleven nå, har ikke Hurtigruten gått ut med.
Ege sier de skal ta det ett steg lenger på det nye ekspedisjonsfartøyet.
– Disse batteripakkene vil bli vesentlig større, sier Ege.
Hurtigruten betegner selv skipene som revolusjonerende. De skal seile i ekstreme områder, og være utstyrt med isforsterket skrog.
Bygger hos seg selv
, Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS, etter at verftsgruppen havnet i omfattende økonomiske problemer.– Er det gitt at dere bygger nye skip hos Kleven fremover?
– Med så store vekstambisjoner som vi har, er vi i kontinuerlig dialog med flere verft. Denne gangen ble det Kleven. Og vi er veldig fornøyde med å bygge tre av verdens råeste ekspedisjonsskip på et norsk verft, sier Ege.
Les mer om batteri på skip
:Koster trolig én milliard
Avtalen er forventet å sluttføres i første kvartal 2019. Det nye skipet, som ikke ennå har fått navn, skal leveres i andre kvartal 2021.Kontraktsverdien vil ikke Hurtigruten ut med, siden det ikke er skrevet endelig kontrakt ennå.
De to søsterskipene som er under bygging skal ha kostet rundt én milliard kroner per skip, ifølge Vikebladet.
Hurtigruten vil få en flåte på 17 spesialbygde ekspedisjonsskip. MS Roald Amundsen og Fridtjof Nansen vil lanseres til neste år.
Publisert: 25.10.2018 13:27
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:27