I en film Tersan-verftet i Tyrkia har delt på sosiale medier – blant annet Linkedin – går det fram at de er i full gang med ombyggingen av krillskipet som Aker Qrill Company sikret seg tidligere i år.
Skipet skulle opprinnelig bli Stig Remøy-kontrollerte Rimfrosts nye krillfiske-fartøy, men ble i stedet et langsvarig stridsobjekt med kansellerte kontrakter. I januar fortalte Rimfrost-konkurrenten Aker Qrill Company at de hadde kjøpt skroget fra verftet og skulle forlenge fartøyet.
Klaget til departementet
Rimfrost har bedt Nærings og fiskeridepartementet både om å nekte å gi Aker Qrill Company ervervstillatelse for krillfartøyet, og også om å trekke tilbake tillatelsen til at et amerikansk fond kunne bli stor eier i Aker Qrill Company, og den reelle majoritetseieren som kontrollerer selskapet.
Derfor mener Stig Remøy at delingen av fartøyet ikke endrer på noe.
– Vi har fått med oss det som skjer på Tersan. Heldigvis blir ikke denne saken avgjort av hva som skjer på et verft i Tyrkia, men av viktige beslutninger fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss nå har til vurdering om reglene som skal gjelde for forvaltningen av norske krillressurser, skriver Stig Remøy i en tekstmelding til NettNo.
Les også
Krillmonopol
Om Aker Qrill Company lykkes med å overta krilltråleren Rimfrost startet å bygge, vil Aker-selskapet i praksis få monopol på det norske krillfisket i Sydishavet, argumenterer Rimfrost i et møte med departementet i januar i år.
Departementet har fortsatt ikke avgjort om godkjennelsen av salg aksjeposten i Aker Qrill Company skal gjøres om, og heller ikke om Aker Qrill Company skal nektes å overta krillfartøyet Rimfrost opprinnelig bestilte,
Fiskeriministeren fikk første gang spørsmål om gyldigheten av å tillate at et amerikansk fond ble dominerende eier i Aker Qrill Company i august i fjor.
Da stilte bransjeorganisasjonen Fiskebåt spørsmål til Nærings- og fiskeridepartementet om Fiskeridirektoratet si godkjenning av salget.
Publisert: 21.05.2025 16:01
Sist oppdatert: 21.05.2025 17:06






