Propp i systemet for bilforhandlerne
Bilsalget faller. Forhandlerne strever med å få tak i bilene.
I årets fem første måneder har antall nyregistrerte biler falt med 6,5 prosent på Sunnmøre og 15,6 prosent på landsbasis viser mai-statistikken fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken).
Også salget av nye varebiler faller. På Sunnmøre er fallet på 49 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, til 192 nyregistrert varebiler hittil i år. På landsbasis er fallet 29 prosent.
Må vente på bilen
Bilsalgstatistikken forteller hvor mange nye biler som registreres. Det er da selve handelen mellom kunden og bilforhandleren skjer, ikke når kjøpet avtales.
Koronapandemien skapte forstyrrelser i de internasjonale forsyningslinjene og krigen i Ukraina har gjort det enda verre.
- Året har så langt vært preget av store produksjons- og leveringsutfordringer, og ventetiden på ny bil kan ofte være et halvt år eller mer, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV i en pressemelding.
Utsetter inntektene
Når ventetiden er lang forteller statistikken mer om hvordan stemningen i markedet var da bilkjøpet ble avtalt, og mindre om hvordan den er akkurat nå når bilen blir levert.
Toyota-forhandlerne er blant taperne i nybilmarkedet så langt i år (se tabell), men likevel var daglig leder Espen Digernes i Toyotaforhandleren Brages Bil optimistisk for 2022 da 2021-tallene ble lagt frem tidligere i år.
Grunnen er Toyotas første elbil kommer i andre halvår. 80 prosent av kontaktene som skriver gjelder den bilen sa Digernes, og det slår ikke ut i statistikken før senere i år.
Ringvirkninger
Forsinkelsene og lange leveringstider i nybilmarkedet forplanter seg også til bruktbilmarkedet.
Når folk må vente på ny bil venter de også med å selge den gamle. Det har aldri vært tøffere å få ta i de bilene vi vil ha, sier Olav Fjællingsdal i bruktbilforhandleren Sykkylven Bil.
Han hadde et rekordår i 2021 (se tabell) og ligger så langt i år litt foran salget på samme tid i fjor, men mener selskapet kunne solgt mer om det bare hadde fått tak i flere brukte biler.
Sykkylven Bil as | ||
Tall. i mill. kroner | 2021 | 2020 |
Driftsinntekt | 37,4 | 34,4 |
Driftsresultat | 1,4 | 1,6 |
Resultat før skatt | 1,3 | 1,6 |
Etterspørselen er høy og prisene i bruktmarkedet har steget. En bil han solgte for to år siden vil i dag typisk koste det samme å kjøpe tilbake, ifølge Fjællingsdal.
Antall registrerte eierskifter ved bruktbilhandel falt med 0,5 prosent på landsbasis i årets fem første måneder, ifølge OFV-statistikken.
Personbilsalg på Sunnmøre | ||
Tall for januar-mai 2022 | ||
Endring i prosent fra samme periode 2021 | ||
Merke | Antall | Endring i % |
Totalt | 1 610 | -6,50% |
Maxus | 11 | 450,00% |
XPeng | 15 | 275,00% |
Hyundai | 121 | 195,12% |
Polestar | 44 | 120,00% |
Tesla | 153 | 118,57% |
BYD | 28 | 100,00% |
Hongqi | 18 | 100,00% |
Audi | 116 | 70,59% |
Porsche | 45 | 66,67% |
DS | 19 | 35,71% |
Suzuki | 59 | 34,09% |
BMW | 216 | 25,58% |
Citroën | 19 | 18,75% |
Opel | 21 | 5,00% |
Lexus | 22 | -8,33% |
Ford | 73 | -12,05% |
Nissan | 50 | -18,03% |
Mercedes-Benz | 89 | -19,82% |
Kia | 39 | -22,00% |
Mazda | 29 | -23,68% |
MG | 26 | -35,00% |
Peugeot | 75 | -35,34% |
Skoda | 57 | -37,36% |
Volkswagen | 80 | -38,46% |
Renault | 23 | -48,89% |
MINI | 16 | -50,00% |
Volvo | 58 | -61,59% |
Toyota | 79 | -62,02% |
Bilmerker med fem eller færre solgte biler er ikke med i tabellen. | ||
Kilde: OFV |
Publisert: 03.06.2022 05:00
Sist oppdatert: 03.06.2022 08:19