Nytt
Rapport stiller spørsmål ved ferjefri E39: – En kraftig advarsel
– Samfunnet risikerer å kaste vekk milliarder på forelda transport, sier utvalgsleder om satsing på ferjefri E39. Er løsningen heller hyppige ferjeavganger døgnet rundt?
Marius Rosbach
27.11.2020
En rapport som retter et kritisk blikk på norsk planlegging på samferdselssektoren, spør om målet om fergefri E39 innebærer at man blir låst til løsninger som blir teknologisk utdatert, skriver .
– Det er mange prosjekter som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Derfor bør vi se om det er rett løsning som er valgt i forhold til fremtidens behov. Kanskje kan ferger med hyppige avganger døgnet rundt – selvkjørende ferger – være løsningen, sier forskningsleder Niels Buus Kristensen ved Transportøkonomisk Institutt til avisa.
Utvalgsleder John-Mikal Størdal sier det er positivt at ny teknologi kan gi mer effektive transportløsninger, som er både billigere og mer miljøvennlige enn i dag.
– Men rapporten er også en kraftig advarsel om at samfunnet risikerer å kaste vekk milliarder på forelda transport, dersom vi ikke henger med på den teknologiske utviklinga, uttaler han i en .
Samferdselsminister Jon Georg Dale fikk overlevert rapporten torsdag og . Rapporten inngår som en del av det faglige grunnlaget for arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033 og skal ut på høring til høsten.
(ekstern lenke)
Prisen på utbyggingen av den 110 mil lange strekningen med undersjøiske tunneler og bruer, framfor ferje, er nå beregnet til om lag 350 milliarder kroner. Lastebileierforbundet har også vært kritiske til de undersjøiske tunnelene som blant annet planlegges på Møreaksen over Romsdalsfjorden.
I vinter kom det samtidig fram at vegvesenet mener sammenlignet med tidligere beregninger.
Les mer:
– Det er mange prosjekter som ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomme. Derfor bør vi se om det er rett løsning som er valgt i forhold til fremtidens behov. Kanskje kan ferger med hyppige avganger døgnet rundt – selvkjørende ferger – være løsningen, sier forskningsleder Niels Buus Kristensen ved Transportøkonomisk Institutt til avisa.
Positivt, men...
Også satsingen på Intercity-togene på Østlandet omtales og det blir pekt på at store summer kan spares ved å legge jernbanestasjoner utenfor sentrumsområder, hvor det koster mye å investere. I stedet blir det anbefalt å bruke andre kollektivløsninger det siste strekningen inn til byene.Utvalgsleder John-Mikal Størdal sier det er positivt at ny teknologi kan gi mer effektive transportløsninger, som er både billigere og mer miljøvennlige enn i dag.
– Men rapporten er også en kraftig advarsel om at samfunnet risikerer å kaste vekk milliarder på forelda transport, dersom vi ikke henger med på den teknologiske utviklinga, uttaler han i en .
Samferdselsminister Jon Georg Dale fikk overlevert rapporten torsdag og . Rapporten inngår som en del av det faglige grunnlaget for arbeidet med Nasjonal transportplan 2022-2033 og skal ut på høring til høsten.
(ekstern lenke)
Økt motstand
Prosjektet med ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim har møtt motstand fra flere hold den siste tiden. i år prosjektet til årets sløseripris.Prisen på utbyggingen av den 110 mil lange strekningen med undersjøiske tunneler og bruer, framfor ferje, er nå beregnet til om lag 350 milliarder kroner. Lastebileierforbundet har også vært kritiske til de undersjøiske tunnelene som blant annet planlegges på Møreaksen over Romsdalsfjorden.
I vinter kom det samtidig fram at vegvesenet mener sammenlignet med tidligere beregninger.
Les mer:
Publisert: 27.11.2020 11:51
Sist oppdatert: 07.04.2021 20:58