Røkke-selskap vil saksøke Sjøfartsdirektoratet
Reagerer på at Vard har søkt om dispensasjon for prestisjeskipet uten at de er informert. Vil gå rettens vei for å få innsyn.
Det er oppstått mer trøbbel for Kjell Inge Røkke sitt prestisjeprosjekt med å bygge verdens største yacht og forskingsskip hos Vard.
Dagens Næringsliv skriver tirsdag at Røkke-selskapet Rosellinis Four-10, som skal stå som eier av skipet, har reagert på framgangsmåten til verftkonsernet.
Har søkt om dispensasjon
Vard sendte ifølge avisen inn en søknad om dispensasjon fra internasjonale skipsregler, uten å informere oppdragsgiveren.
Dokumentene viser at søknaden betyr at hangaren skal bli sett på som en del av oppdrifta til skipet. Det vil medføre at lukene som hovedregel må være lukket til sjøs.
Bakgrunnen er – som tidligere omtalt i flere medier – at Vard har fått utfordringer med vekta på skipet.
(saka held fram under)
Røkke-selskapet advarer Sjøfartsdirektoratet mot å innvilge søknaden, og påpeker at det vil få store konsekvenser for hvordan de kan bruke skipet.
Samtidig har Rosellinis havnet i strid med direktoratet om innsyn i saka. Selskapet har krevd å få se alle dokumentene i saka, men Sjøfartsdirektoratet mener selskapet ikke er part i søknadsprosessen.
I en ti sider lang klage til direktoratet fra Rosellinis sine advokater, blir det varslet søksmål mot direktoratet for å få innsyn.
Har mulighet til å kansellere
Røkke bestilte Rev Ocean i 2017, og ifølge den opprinnelige planen, skulle skipet allerede vært på vannet. Som følge av problemene, har Røkke rett til å kansellere avtalen påpeker Rev Ocean-sjef Nina Jensen i en sms til NETT NO tirsdag.
På spørsmål om hvorvidt det er aktuelt svarer hun: – Ikke hvis vi får et skip som er i henhold til kontrakten.
Hun viser også til Vard på spørsmål om hvordan skipet skal ferdigstilles
Jensen har ovenfor Dagens Næringsliv tidligere gitt uttrykk for at både mannskapet og Kjell Inge Røkke var «ekstremt frustrert, irritert og deprimert over forsinkelsene».
Vard: – I ferd med å ferdigstille skipet
Kommunikasjonsdirektør Hege Anita Akselvoll skriver til Dagens Næringsliv at «Vard er i ferd med å ferdigstille skipet i henhold til de krav som følger av kontrakten mellom partene», men at hun ellers ikke har anledning til å kommentere prosjektet.
Prislappen på skipet er tidligere anslått å ligge på opptil tre-fire milliarder, men kan trolig bli enda dyrere.
Publisert: 26.10.2021 09:35
Sist oppdatert: 26.10.2021 12:58