Synnjover Seglem dgl Knutsen OAS Nuproship foto Ogne
HÅPER PÅ 2034: Knutsen OAS-sjef Synnøve Seglem håper at det første kommersielle skipet som går på kjernekraft, skal være klart i 2034. Rederiet har vært med i det maritime kjernekraftforskningsprosjektet Nuproship siden starten og vil være med videre. Foto: Ogne Øyehaug
Nytt

Satser på kjernekraftforskning

NTNU Ålesund har søkt om å få etablere et senter for forskning på bruk av kjernekraft i skipsfarten.

17.06.2025

Målet er å etablere et såkalt Senter for forskningsbasert innovasjon (SFI), for å forske på hvordan sivil skipsfart kan ta i bruk kjernekraft som energikilde.

En slik status vil har stor betydning, sier Jan Emblemsvåg til Nett No. Han er prosjektleder for forskningsprosjektet Nuproship som arbeider med å utvikle kjernekraft på sivile skip.  

SFI-status betyr 12 millioner kroner i årlig støtte fra Norges Forskningsråd i åtte år. I tillegg vil industrielle partnere bidra med egen arbeidsinnsats for 20 millioner kroner årlig, sier han.

Fortsette forskning
Professorene Jan Emblemsvåg og Hans Petter Hildre ved NTNU Ålesund er henholdsvis prosjektleder og prosjekteier for Nuproship. I første del av programmet var hovedmålet å finne mulige kjernekraftreaktorer som passer i skip. 

I andre del av programmet - som pågår nå - er hovedmålet å kartlegge krav til skipsdesign, mannskap, vedlikehold, fjernstyring og laste- og losseoperasjoner. Arbeidet skal være ferdig ved utløpet av 2026.

Å etablere et Senter for forskningsbasert innovasjon skal bli en fortsettelse av arbeidet som er startet med Nuproship I og II. 

Jan Emblemsvag Hans Petter Hildre Nuproship II 2025 foto Ogne
KJERNEKARER: Professorene Jan Emblemsvåg og Hans Petter Hildre ved NTNU Ålesund er henholdsvis prosjektleder og prosjekteier for Nuproship. Nå vil de videreføre arbeidet i et åtte år langt forskninsprosjekt. Foto: Ogne Øyehaug

Håper på skip i 2034
Haugesund-rederiet Knutsen OAS har vært med på Nuproship-prosjektet siden starten, og blir også med inn i et eventuelt  Senter for forskningsbasert innovasjon.

Det er ett av rederiene i Norge som arbeider mest med å forberede seg på at kjernekraft blir fremtidens energikilde for skip. 

Knutsen OASs toppsjef, Synnøve Seglem, sier rederiets håp er at det skal være et kommersielt fartøy med kjernekraft klart i 2034.

Rederiet driver 27 LNG-tankere og 17 bøyelastere.

Publisert: 17.06.2025 14:31

Sist oppdatert: 17.06.2025 17:29