Flere Sysla-artikler denne uken viser at sjøfolk har dårlige opplevelser med sikkerhetsstyrings-systemene om bord på norske skip. Artiklene bygger på inntrykk fra forskere som har gjort en rekke feltstudier om bord på norske fraktebåter, ankerhåndteringsskip og forsyningsskip.
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen sier til Sysla at systemene om bord må være tilpasset virkeligheten som den enkelte sjømann opplever.
- Vi opplever samarbeidet med næringen om sikkerhetsarbeid som svært viktig og noe som gir konkrete resultater, sier Akselsen.
Avdelingsdirektør Torbjørn Havnerås mener det ikke finnes raske løsninger på problemstillingen.
Havnerås mener fellen mange går i er at systemene blir så omfattende at rederiene plasserer ansvar gjennom prosedyrer, og ikke sørger for tilstrekkelig mulighet til å følge disse.
- Dette vil demotivere folkene om bord og virke mot sin hensikt, sier Torbjørn Havnerås.
Direktoratet mener ulykkestallene over tid viser en positiv utvikling både innen skipsulykker og personskader/dødsfall om bord.
Grunnlaget for doktorgardsavhandlingen til Kristine Vedal Størkersen på NTNU Samfunnsforskning viser derimot at antall skipsulykker langs norskekysten økte med 24 prosent fra 2000 til 2012, i perioden hvor dagens sjøsikkerhetsregulering ble innført.
-Dersom en opplever brudd på sikkerhetskrav, enten som ansatt om bord eller i rederi, så er det viktig å få gjort de ansvarlige i rederiet oppmerksomme på disse bruddene. Føler en ikke at en når frem med dette så er det også mulig å varsle oss som tilsynsmyndighet om dette, sier avdelingsdirektør Torbjørn Havnerås.
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen sier til Sysla at systemene om bord må være tilpasset virkeligheten som den enkelte sjømann opplever.
- Vi opplever samarbeidet med næringen om sikkerhetsarbeid som svært viktig og noe som gir konkrete resultater, sier Akselsen.
- For omfattende
Ifølge Sjøfartsdirektoratet gir Sysla-artiklene likevel en del eksempler som tyder på at systemene er for omfattende og at den enkelte sjømann da føler dette ikke forebygger sikkerhet, men bare skaper ekstra arbeid. Noe som i ytterste konsekvens kan påvirke sikkerheten i negativ retning, ifølge direktoratet.Avdelingsdirektør Torbjørn Havnerås mener det ikke finnes raske løsninger på problemstillingen.
- Følger ikke opp
- Vi ser at det er mange aktører som selger ulike systemer. Dette kan være en nyttig starthjelp. Samtidig er det viktig at disse systemene tilpasses den driften en har om bord og at denne tilpasningen skjer i god dialog med de som skal jobbe på hvert skip.Havnerås mener fellen mange går i er at systemene blir så omfattende at rederiene plasserer ansvar gjennom prosedyrer, og ikke sørger for tilstrekkelig mulighet til å følge disse.
- Dette vil demotivere folkene om bord og virke mot sin hensikt, sier Torbjørn Havnerås.
- Bra med forskning
Sjøfartsdirektoratet er svært positive til at forskningsmiljøer jobber med skipssikkerhet, og sier det er ytterst viktig for dem å få bedre kunnskap og økt oppmerksomhet om temaet.Direktoratet mener ulykkestallene over tid viser en positiv utvikling både innen skipsulykker og personskader/dødsfall om bord.
Grunnlaget for doktorgardsavhandlingen til Kristine Vedal Størkersen på NTNU Samfunnsforskning viser derimot at antall skipsulykker langs norskekysten økte med 24 prosent fra 2000 til 2012, i perioden hvor dagens sjøsikkerhetsregulering ble innført.
Bekymring
I Syslas artikler kommer det også fram at mange sjøfolk opplever brudd på sikkerhetsbestemmelsene, noe som bekymrer Sjøfartsdirektoratet.-Dersom en opplever brudd på sikkerhetskrav, enten som ansatt om bord eller i rederi, så er det viktig å få gjort de ansvarlige i rederiet oppmerksomme på disse bruddene. Føler en ikke at en når frem med dette så er det også mulig å varsle oss som tilsynsmyndighet om dette, sier avdelingsdirektør Torbjørn Havnerås.
Publisert: 03.02.2015 14:05
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:40