Stålegg Hunter foto kjetil
FLERE RÅD: En fisker falt overbord og omkom fra snøkrabbebåten Hunter (tidligere Stålegg) i fjor. Foto: Kjetil Haanes
Nytt

Skjerper sikkerhetskrav etter snøkrabbe-dødsfall

Statens havarikommisjon vil ha strenger krav til både rederi og Sjøfartdirektoratet.

30.01.2024

En fisker falt overbord og omkom fra snøkrabbebåten Hunter, eid av Ålesundrederiet Havøy Kystfiske, 30. januar 2023. Nå har Statens havarikommisjon levert sin endelige rapport om ulykken, og kommer med flere råd for å unngå flere slike ulykker.

Det var vindstyrke 30-35 knop og tre fire meter høye bølger da fiskeren falt overbord under fiske i Barentshavet. Han hadde som oppgave å huke fast teinene med karabinkrok til settelinen som løp fritt ut gjennom setteluka. Det fantes ingen andre fartøy eller redningsmannskaper i nærheten og fiskerens eneste mulighet til å overleve var å raskt bli funnet og reddet av fiskefartøyet, heter det i rapporten.

Språkproblemer
I følge rapporten oppsto det språkproblemer som forsinket redningsarbeidet og det manglet fysiske barrierer mot fall over bord. Begge deler kunne vært unngått, etter havarikommisjonens vurdering:

"Regelmessige øvelser kunne avdekket både språkproblemer og tekniske svakheter, i tillegg til å ha styrket samarbeidet. Minimumskravene til redningsmidler var ikke i balanse med det som var risikoen i arbeidet som ble utført.
Settearrangementet hadde et grunnleggende svakt design. Det aktre arbeidsdekket hadde ingen fysiske barrierer mot fall over bord og designet gikk ut på at både settelina og teinene skulle gå fritt ut av setteluka uten å møte hindringer. I kombinasjon med en intens arbeidssituasjon medførte dette en risiko for å hekte seg fast. Manglende fysisk barriere var et avvik som ikke ble avdekket av Sjøfartsdirektoratet."
, skriver Statens havarikommisjon.

Negative rammebetingelser
Kommisjonen mener også at selve måten snøkrabbefisket er organisert på øker risikoen for mannskapet.

Snøkrabbebåtene har ikke en fast kvoter per båt, men fisker alt de kan til taket for mye snøkrabbe det total sett kan fisket er nådd. Den som fisker mest raskest mulig vinner med dette systemet.

"Konkurransedrevet fiskeri med dagens rammebetingelser kan ha bidratt til økt risiko i arbeidet. Snøkrabbeflåten konkurrerer om å ta størst mulig andel av den totale kvboten rasketst mulig. Det kan ha bidratt til at altørar i bransjen tok risoko som kunne gå på bekostning av sikkerheten", heter det i rapporten.

Dette er rådene
Statens havarikommisjon kommer med fire råd etter dødsulykken:

1. At Sjøfartsdirektoratet gjennomføre tiltak som sikrer balanse mellom krav til redningsmidler og de forventede arbeidsforhold for fiske etter snøkrabbe.

2. At Sjøfartsdirektoratet påser at rederiet Havøy Kystfiske AS etablerer barrierer slik at sannsynligheten for fall over bord reduseres.

3. At Havøy Kystfiske AS gjennomføre tiltak i sikkerhetsstyringen for å oppnå trygge arbeidsplasser om bord på rederiets skip.

4. At Sjøfartsdirektoratet i større grad følger opp egne retningslinjer slik at skip som revideres er i den operative tilstand som er forventet under aktivt fiske når det gjennomføres revisjoner om bord.

Publisert: 30.01.2024 12:00

Sist oppdatert: 30.01.2024 12:27