Ålesund Bil selger nye og brukte Volvo og har også et fullverdig servicemarkeds tilbud. Foruten ordinær service og reparasjoner, har de også dekkskift og dekkhotell.
I fjor økte de omsetningen med 1,3 prosent til 216 millioner kroner. Resultat før skatt ble 4,6 millioner, noe som er en nedgang på nærmere 3 millioner kroner i forhold til 2014 (se tabell).
- Det er sterkere konkurranse i nybilsalget som gjør at det blir vanskeligere å sitte igjen med like gode marginer, sier daglig leder Terje Løvmo.
- Når har vi også fått inn den første sedanutgaven - S90 - og som vi har store forventninger til. Det samme har vi til den nye stasjonsvogna til Volvo - V90- og som kommer til Ålesund i september, sier Løvmo.
Han merker ikke nedgang i markedet for dyre biler i prisklassen 600-700.000 kroner og oppover.
- Mange deler av næringslivet går bra. Men vi merker at salget av mindre og rimeligere biler - som Volvo V40 - går litt dårligere på grunn av økt konkurranse fra el-biler.
Les også:
Markedet for personbiler generelt i distriktet gikk opp med fem prosent i fjor og Løvmo ser muligheter for å styrke markedsandelen lokalt framover. I løpet av de neste tre årene vil Volvo lansere 14 nye modeller.
- Derfor regner vi med å ta markedsandeler etterhvert som de nye modellene kommer. Om tre år vil altså XC90-modellen som kom i fjor, være den eldste.
Ifølge Løvmo har Volvo investert 75 milliarder kroner i nye produksjonslinjer ved fabrikken i Gøteborg.
- Det er en veldig satsing på å få fram nye modeller. I fjor nådde også fabrikken en milepæl da de passerte 500.000 produserte biler på ett år, målet er 800.000 i 2020, sier han.
I tillegg til at Nardo Bil eier 67 prosent, eier Terje Løvmo 22 prosent og Roy Even Dyb 11 prosent.
Høsten 2014 kjøpte også de samme eierne de to byggene i Breivika av Strand-rederiene.
- Vi kjøpte aksjeselskapet Vasshaugen Invest II og slik at vi nå er herre i eget hus, sier Løvmo.
Les også:
I fjor økte de omsetningen med 1,3 prosent til 216 millioner kroner. Resultat før skatt ble 4,6 millioner, noe som er en nedgang på nærmere 3 millioner kroner i forhold til 2014 (se tabell).
- Det er sterkere konkurranse i nybilsalget som gjør at det blir vanskeligere å sitte igjen med like gode marginer, sier daglig leder Terje Løvmo.
God suksess med ny modell
Ålesund Bil hadde imidlertid god suksess med den nye Volvo XC90-modellen i fjor.- Når har vi også fått inn den første sedanutgaven - S90 - og som vi har store forventninger til. Det samme har vi til den nye stasjonsvogna til Volvo - V90- og som kommer til Ålesund i september, sier Løvmo.
Han merker ikke nedgang i markedet for dyre biler i prisklassen 600-700.000 kroner og oppover.
- Mange deler av næringslivet går bra. Men vi merker at salget av mindre og rimeligere biler - som Volvo V40 - går litt dårligere på grunn av økt konkurranse fra el-biler.
Les også:
Volvo med mange nye modeller de neste årene
Den totale markedsandelen for Volvo i Norge gikk ned med 11,9 prosent sammenlignet med 2014. I løpet av 2015 gikk også Volvo lokalt gikk tilbake, med 23,5 prosent. Men Volvo var fortsatt det fjerde største personbilmerket i distriktet ved årsskiftet.Markedet for personbiler generelt i distriktet gikk opp med fem prosent i fjor og Løvmo ser muligheter for å styrke markedsandelen lokalt framover. I løpet av de neste tre årene vil Volvo lansere 14 nye modeller.
- Derfor regner vi med å ta markedsandeler etterhvert som de nye modellene kommer. Om tre år vil altså XC90-modellen som kom i fjor, være den eldste.
Ifølge Løvmo har Volvo investert 75 milliarder kroner i nye produksjonslinjer ved fabrikken i Gøteborg.
- Det er en veldig satsing på å få fram nye modeller. I fjor nådde også fabrikken en milepæl da de passerte 500.000 produserte biler på ett år, målet er 800.000 i 2020, sier han.
En del av Nardo Bil Gruppen
Selskapet hadde i fjor 34 ansatte. Ålesund Bil har vært Volvo-forhandler på Sunnmøre siden Automobilagenturet AS ble etablert i 1940. Ålesund Bil ble forøvrig i mai 2011 oppkjøpt av Nardo Bil AS i Trondheim og siden vært en del av Nardo Bil gruppen i Trondheim, Orkanger, Ålesund, Molde og Kristiansund.I tillegg til at Nardo Bil eier 67 prosent, eier Terje Løvmo 22 prosent og Roy Even Dyb 11 prosent.
Høsten 2014 kjøpte også de samme eierne de to byggene i Breivika av Strand-rederiene.
- Vi kjøpte aksjeselskapet Vasshaugen Invest II og slik at vi nå er herre i eget hus, sier Løvmo.
Les også:
I løpet av de neste tre årene vil Volvo lansere 14 nye modeller.
Publisert: 04.08.2016 05:59
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:59