Sjømatkompaniet driver engrossalg av fisk og skalldyr og leverer alt av råvarer til hotell, restauranter, Spar-kjeden og andre butikker, sjukehus etc.
I 2016 var omsetninga 95 millioner kroner og resultat før skatt var 5,5 millioner.
- Vi har bygd stein på stein. Det har vært stor omsetningsvekst siden vi etablerte selskapet i 2014, så det har vært ganske hektisk. I fjor omsatte vi for ca. 110 millioner kroner, og vi hviler ikke på laurbærene. Det er mye hardt arbeid, sier daglig leder Tore Hovland.
Han eier Sjømatkompaniet med 30 prosent, mens Fride Fiskerstrand eier 70 prosent.
- Vi har ikke som mål om å vokse for å vokse. Og både markedet og priser avgjør resultatet. Man kan ha en høy topplinje, men samtidig en lav bunnlinje. Det viktigste er å ivareta god drift og gode kunder, og vi jobber heile tida med videreutvikling. Leverandørforholdet til restauranter, hoteller og butikker, vil vi alltid ta vare på, sier han.
- Vi mener det er viktig at Ålesund, som en stor fiskeby, har en fiskebutikk. Anita Rogne kom inn som daglig leder i Fisketorget Delikatesse fra januar 2016. Hun har erfaring fra restaurantbransjen og har derfor mange ting å komme med. Satsingen har vært en kjempesuksess og vi har fått masse god respons.
Restauranten, som stenger kl. 18, er populær både som lunsj- og tidlig middag-sted. Nå planlegger de også uteservering til sommeren, forutsatt at kommunen er positiv og velvillig.
- Vi håper å få til dette, og vi håper på en god sommer og mange turister. Det er ny rekord i cruiseanløp til Ålesund i år og 99 prosent av turistene passerer forbi her – og da må vi stå klar med døra åpen.
- Vi har ca. 12 fulle årsverk ansatt til sammen på disse to stedene, i tillegg til ekstrahjelper.
Til tross for at 2016 var et år med både etablering og flytting, anslår Hovland at de omsatte i fjor for ca. 12-13 millioner under Fisketorget Delikatesse as. Han venter vekst også i inneværende år.
- På Moa går det jevnt og trutt. Selv om det er konkurranse, føler jeg at vi har funnet en nisje. Sushi er blitt veldig populært og har blitt den nye tacoen. Det merker vi både blant eldre og yngre, og sushi har kommet for å bli. Vi merker også at folk tør prøve mer og flere varianter enn før, der man typisk begynner med å spise laks.
- Vi leier kjøkken på Sparebanken Møre Arena, der vi produserer ferdigvarer til catering, faste kunder og til fiskebutikken. Særlig den gratinerte klippfiskgryta er blitt populær.
I 2016 var omsetninga 95 millioner kroner og resultat før skatt var 5,5 millioner.
- Vi har bygd stein på stein. Det har vært stor omsetningsvekst siden vi etablerte selskapet i 2014, så det har vært ganske hektisk. I fjor omsatte vi for ca. 110 millioner kroner, og vi hviler ikke på laurbærene. Det er mye hardt arbeid, sier daglig leder Tore Hovland.
Han eier Sjømatkompaniet med 30 prosent, mens Fride Fiskerstrand eier 70 prosent.
Vil ivareta god drift og gode leverandørforhold
De handler mye av råvarene på auksjon. De henter sjømat hos mange lokale produsenter og leverer hver dag til flere restauranter, butikker og hoteller i Ålesund-området.- Vi har ikke som mål om å vokse for å vokse. Og både markedet og priser avgjør resultatet. Man kan ha en høy topplinje, men samtidig en lav bunnlinje. Det viktigste er å ivareta god drift og gode kunder, og vi jobber heile tida med videreutvikling. Leverandørforholdet til restauranter, hoteller og butikker, vil vi alltid ta vare på, sier han.
Fiskebutikken en stor suksess
Sjømatkompaniet eier også 70 prosent av Fisketorget Delikatesse, der daglig leder Anita Rogne eier resten. Også dette selskapet ble etablert i 2014. I juni i fjor flyttet de fiskebutikken fra Kiperviktorget til nye, leide lokaler i Keiser Wilhelmsgate og gjorde da også plass til en liten restaurant.- Vi mener det er viktig at Ålesund, som en stor fiskeby, har en fiskebutikk. Anita Rogne kom inn som daglig leder i Fisketorget Delikatesse fra januar 2016. Hun har erfaring fra restaurantbransjen og har derfor mange ting å komme med. Satsingen har vært en kjempesuksess og vi har fått masse god respons.
Restauranten, som stenger kl. 18, er populær både som lunsj- og tidlig middag-sted. Nå planlegger de også uteservering til sommeren, forutsatt at kommunen er positiv og velvillig.
- Vi håper å få til dette, og vi håper på en god sommer og mange turister. Det er ny rekord i cruiseanløp til Ålesund i år og 99 prosent av turistene passerer forbi her – og da må vi stå klar med døra åpen.
Etablerte Vest Sushi på Moa
I tillegg til at de flyttet fiskebutikken i fjor sommer, etablert de i mars i fjor også Vest Sushi på Moa, som er store på take away av sushi. Denne satsingen ligger også under Fisketorget Delikatesse as.- Vi har ca. 12 fulle årsverk ansatt til sammen på disse to stedene, i tillegg til ekstrahjelper.
Til tross for at 2016 var et år med både etablering og flytting, anslår Hovland at de omsatte i fjor for ca. 12-13 millioner under Fisketorget Delikatesse as. Han venter vekst også i inneværende år.
- På Moa går det jevnt og trutt. Selv om det er konkurranse, føler jeg at vi har funnet en nisje. Sushi er blitt veldig populært og har blitt den nye tacoen. Det merker vi både blant eldre og yngre, og sushi har kommet for å bli. Vi merker også at folk tør prøve mer og flere varianter enn før, der man typisk begynner med å spise laks.
Leier stort kjøkken for catering og ferdigvareproduksjon
De er også store på ferdigvareproduksjon og cateringvirksomhet, der de leverer til bedriftsmarkedet og også til private i forbindelse med konfirmasjoner, bryllup, begravelser, vennelag etc.- Vi leier kjøkken på Sparebanken Møre Arena, der vi produserer ferdigvarer til catering, faste kunder og til fiskebutikken. Særlig den gratinerte klippfiskgryta er blitt populær.
Publisert: 16.04.2018 06:00
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:20