Tomrefjord-selskap har ansatt 50 nye elektrikere
Sikra en rekke større jobber ved flere verft. Siste oppdrag kom fra Fiskerstrand.
Tomrefjord-konsernet Bauta har vokst på oppdrag for verftsbransjen den siste tida. Fra årsskiftet ansatte Bauta Electro hele 50 nye elektrikere for å håndtere den økte oppdragsmengden.
- Bakgrunnen var at vi overtok kontrakter fra andre selskap, og dermed også de ansatte. Det dreier seg om elektrikere som jobber med installasjonsoppdrag for flere verft, forteller Gjermund Kvernmo Langset til NETT NO.
Han er leder for forretningsutvikling og bærekraft i Bauta Group og styreleder i Bauta Electro.
Flesteparten av de nye arbeidere er i sving ved Vard-verft, men selskapet har også oppdrag for Elmarin ved Sletta Verft, Ulvesund Electro ved Stadyard, Larsnes Mek. Verksted og Skarsvaag Boats på Hitra.
Skal ansatte flere
Konsernet med hovedkontor i Tomrefjord teller nå 12 selskaper og har i underkant av 500 ansatte. Langset venter at konsernet skal vokse.
- Vi ansatte nylig en HR-koordinator som vokste opp i Tomrefjord, og skal flytte hjem igjen til fylket med mann og barn. Det er ekstra kjekt, forteller Langset.
Nå er konsernet på utkikk etter daglig leder til Bauta Electro-selskapet og de har planer om å ta inn lærlinger både til elektro, sveising og platearbeid – i tillegg til service og administrasjon.
Dette er Bauta Group
Bauta Group har hovedkontor i Tomrefjord i Vestnes og har vokst kraftig de siste åra. Konsernet het tidligere MCP Holding og ble starta av John Arve Sundet.
Hovedtyngden av virksomheten til Bauta Group er stålbearbeiding og Bauta Maritime har rammeavtaler med en rekke verft langs kysten. I tillegg opererer Bauta Construction, tidligere Nordvest Sveis, i dette segmentet.
Bauta Electro er et fullverdig elektroselskap som etter nyansettelsene, teller rundt 90 ansatte.
Nytt oppdrag for Fiskerstrand
Bauta Maritime har sikret en rekke nye oppdrag den siste tida og en kontrakt med Fiskerstrand Verft er blant de siste som er signert.
Her skal de bygge om ei ferge som tidligere gikk under navnet Kvernsund, og som etter ombyggingen skal ut i oppdrag i Canada.
Langset forteller at oppdraget inkluderer utskifting av ytre plater i skroget, deling av fartøyet og bygging av en 8,4 meter lang stålseksjon som etterpå skal monteres.
Skrog og stålarbeid
Bygging av seks katamaranskrog til Fosen-verftet i Trøndelag, er blant andre oppdrag som har tikket inn i ordreboka til Bauta Maritime. Det er snakk om skrog på 15 ganger 8 meter, hvor fem bygges i aluminium og det sjette i stål.
- Vi har hatt et langt og godt samarbeid med Fosen. Her bygger vi skrogene ute hos verftet og samtidig har vi ansvaret for prosjektoppfølging, sier Langset.
Ombygging av to Fjordline-båter er også blant oppdragene. Her utfører Bauta stålarbeid som inkluderer fjerning av gamle motorer - og plassering av nye motorer. Det skal også på plass prefabrikkerte fundament til de nye motorene.
Ønsker kortere reisevei
Langset forteller at de opplever at kampen om arbeidskrafta har hardnet til. Bedre og mer effektive veiforbindelser står høyt på ønskelista for Bauta-konsernet.
- Vi tror det ville hatt en betydning om vi for eksempel hadde hatt litt kortere reisetid mellom Ålesund og Tomrefjord, sier han.
Langset forteller at de opplever god aktivitet i markedet, og at de får en del henvendelser.
- Det skjer blant annet en del positive ting i olje- og gass, sier han.
Publisert: 17.03.2023 10:59
Sist oppdatert: 17.03.2023 12:11