Tredve sjoefolk kan juble over aa faa komme paa sjoeen igjen
MOLTU: Havila har startet å ta båter ut av opplag. Nå et både Havila Borg og Havila Mercury ute av opplag, og 60 sjøfolk har fått tilbake jobben.
Nytt

Tredve sjøfolk kan juble over å få komme på sjøen igjen

Havila-sjefen flagger om til NOR og sender supplyskipet Havila Borg tilbake i markedet. – Det betyr ny oppbemanning, sier Njål Sævik.

Administrator
12.04.2017
– Det er knapt tredve sjøfolk som tas inn totalt, skriver Njål Sævik i Fosnavåg-rederiet Havila Shipping i en sms til Sysla Maritime.
På under to uker har tilsammen seksti sjøfolk kommet ut i jobb hos Havila. I slutten av mars tok , og tredve sjøfolk inn til å bemanne båten.
Etter det hadde Havila , mens det nå har forsvunnet enda ett med forsyningsskipet Havila Borg.
Forsyningskipet var et av tre fartøy Havila i midten av november tok ut av markedet. Dermed stod Mange er nå tilbake igjen.
– Det er en kombinasjon av permitterte og tidligere ansatte som har fått tilbud, men det er også noen som ikke har vært hos oss før.

Inn som NIS - ut som NOR

Det åtte år gamle supplyskipet gikk inn i opplag som et NIS-registrert fartøy. Når det nå er ute og konkurrerer om oppdrag er det som NOR-skip.
Det er kun én uke siden skipet var ferdig . Ifølge Sævik er grunnen enkelt:
– For å kunne tilby båten på norsk sektor.
På nyåret ble det kjent at Viking Supply Ships .
Viking Supply Ships tror det er penger å tjene på å bytte til norsk flagg og NOR-registeret.
– Omflaggingen vil både føre til et redusert kostnadsnivå og en sterkere kommersiell stilling mot det norske markedet, sa Viking Supply-sjef Trond Myklebust til

Ny båt i spot

Et av tre de andre fartøyene som gikk til kai på senhøsten i fjor var altså Havila Mercury. Skipet hadde rett før opplaget gått av Statoil-kontrakt, men er altså
Nå tar Sævik sjansen på å sende et nytt fartøy ut av opplag. Supplyskipet skal konkurrere om de korte, midlertidige jobbene.
– Vi har ingen fast kontrakt på båten.
Havila er ikke de eneste som tar sjansen på å sende fartøy ut i spotmarkedet.
For to uker siden ble det også kjent at konkurrenten
– Det er totaliteten i hele rederiet, med bedre kontraktsdekning for flåten, som gjør at vi også kan ha noen båter uten kontrakt i markedet, sa Olympic-sjef Stig Remøy til i slutten av mars.

Publisert: 12.04.2017 09:48

Sist oppdatert: 10.02.2021 14:08