Blahuset Gro Gjerdevik Camilla Kvammen Madeleine Vatne Viddal alti foto Marius
ALTI-FAMILIEN: Alti Blåhuset ble en del av Alti-familien tidligere i år. Fra venstre: Markedskoordinator Alti Blåhuset, Madeleine Vatne Viddal, Sport Outlet-butikksjef Camilla Kvammen og eiendomssjef i Alti Forvaltning Gro Gjerdevik. Foto: Marius Rosbach.
Nytt

Ulstein-senter med størst vekst

Øker mest av kjøpesentrene på Nordvestlandet - både hittil i år og under Black Week.

Karoline Prytz Berset
05.12.2024

Kjøpesenteret i Ulsteinvik er det senteret på Nordvestlandet som har økt mest både hittil i år og under Black Week.

I 2023 omsatte Alti Blåhuset for 221 millioner kroner. Hittil i år har det økt omsetningen med 6,8 prosent, og økt Black Week-salget med 12 prosent sammenlignet med 2023.

– Vi er glade for at så mange har handlet lokalt under Black Week, sier markedskoordinator for Alti Blåhuset, Madeleine Vatne Viddal til Nett No. 

Hun mener en del av omsetningsveksten skyldes åpningen av en stor, ny Sport Outlet-butikk i slutten av oktober, men forteller at kjøpesenteret hadde stabil god vekst også før nyåpningen.

Øker til tross for dyrtid
Dyrtid og høy rente legger i utgangspunktet ikke til rette for god varehandel. 

Kjøpesentrene i regionen har likevel økt omsetningen hittil i år, sammenlignet med 2023.

Omsetningen har økt i alle bransjer, men aller mest blant spesialbutikker - som apotek, gullsmed, bokhandel - og serveringssteder. 

På Amfi Moa har omsetningen på servering økt med ti prosent i løpet av året. Det til tross for at Bæra, et av spisestedene på senteret, gikk konkurs tidligere i år. 

Redusert vekst
– Vi har hatt en del ombygginger i år, sier senterleder på Amfi Moa, Anne Mari Rødal Kleppe, som de siste årene har vært vant til kraftig vekst i omsetning.

Nordvestlandets største kjøpesenter har hittil i år omsatt for 3,2 milliarder kroner, en vekst på 2,8 prosent sammenlignet med fjoråret. 

Kleppe er ikke bekymret for den reduserte veksten sammenlignet tidligere år.

– Tallene viser at vi lykkes med endringene, forteller hun.

Det siste året har Moa åpnet spisesteder og butikker som Egon, Gullfunn, Lagerhouse og Bli Vakker. Onsdag åpner Ikea et planlegging- og bestillingspunkt. 

Omsetningsrekord
Amfi Roseby satt ukes-rekord under Black Week i forrige uke. Omsetningen økte med ti prosent sammenlignet med Black Week i fjor.

– Vi er veldig fornøyd så langt og ser for oss en god handel videre inn i desember også, sier senterleder på Amfi Roseby, Anne Lise Sæter Simonsen, til Nett No. 

Hittil i år har senteret solgt for 2,1 milliarder kroner. Simonsen tror veksten skyldes god tilpasning til målgruppen. 

– Vi har et godt utvalg av butikker og har vært flinke til å tilpasse oss netthandelen gjennom funksjoner som «klikk og hent», forteller hun. 

Flere handler lokalt
Black Week har i år vært i uke 38, en uke senere enn i fjor. 

Økningen for tilbudsuka kan derfor være påvirket av at julehandelen allerede har begynt. 

Nett No har snakket med flere av kjøpesentrene i regionen, og en fellesfaktor er at de er glade for at folk har valgt å handle lokalt hittil i år.

Med julehandelen i gang, har de god tro på omsetningsvekst videre inn i desember. 

Kjøpesentre på Nordvestlandet   

Tall i mill. kroner. 

Sammenlignet med tall for 2023.

   
 Omsetning tom. uke 48 Prosentvis økning tom. uke 48Prosentvis økning 
Black Week
Amfi Moa 3 1772,82,8
Amfi Roseby 2 100510
Alti Ørsta350 09
Amfi Ulsteinvik3216,44
Moldetorget2384,1 
Alti Vestnes 19040
Alti Nordfjordeid 1,65,2
Alti Blåhuset 6,812
* Enkelte kjøpesentre gir ikke ut omsetningstall før året er omme.   

Publisert: 05.12.2024 05:00

Sist oppdatert: 05.12.2024 08:23

Mer om