VARD Havbryn illustrasjon Vard
VARD-DESIGN: Den nye tråleren til Havbryn-rederiet vil bli 80,4 meter lang og 16,7 meter bred og er designet av Vard i Ålesund. Illustrasjon: Vard
Nytt

Vard skal bygge ny tråler til Havbryn

Ålesund-rederiet skal erstatte dagens fartøy.

Marius Rosbach
03.06.2024

Vard har inngått kontrakt om å bygge en ny tråler for Ålesund-rederiet Havbryn, ifølge en pressemelding fra skipsbyggerkonsernet.

Det er snakk om et Vard 8 02-design som Vard kontinuerlig har utvikler for å få en mest mulig avansert tråler med nyeste tilgjengelige teknologi om bord, ifølge meldinga.

Nye Havbryn blir 80,4 meter lang og 16,7 meter bred og skal leveres fra ett av Vard sine verft i Norge i tredje kvartal i 2026. Skroget blir bygget ved Vard-verftet i Romania.

Tråleren får betydelig med Vard-teknologi og framdrifta blir dieselelektrisk. Det blir også en kranpakke fra Seaonics om bord.

Siste av flere kontrakter
Vard-konsernet har kapret en rekke nybyggkontrakter i første rekke innen havvind og spesialskip. Denne gangen er det altså Ålesund-rederiet Havbryn som er kunden.

Prislappen på investeringen blir ikke opplyst.

Rederiet er del av Strand-rederiet, som tidligere het Strand Fiskeriselskap. Det blir ledet av Astrid L. Strand som også er største eier med rundt 67 prosent av aksjene. Hanne Strand Marhaug og Astrid Strand Marhaug eier resten.

– Skal erstatte dagens Havbryn
Rederen er glad for å skrive kontrakt med en lokal aktør og påpeker at oppdraget vil gi ringvirkninger for andre maritime leverandører.

- Nybygget skal erstatte dagens Havbryn som ble bygget ved Tersan Shipyard i Tyrkia i 2013. Dette fartøyet er 69,9 meter langt og 15,4 meter bredt og produserer kappet sløyd fisk, og har mel- og oljefabrikk, uttaler Astrid L. Strand i meldinga.

Den nye tråleren skal ha en avansert prosesseringsfabrikk om bord og skroget blir isforsterka. Det romslige lasterommet skal ha plass til både kalde og frosne produkter, i tillegg til ensilasjetanker for behandling av biomasse på land.

Framdrifta for tråleren skal oppfylle kravene som følger av DNV Silent F-notasjonen.

Publisert: 03.06.2024 14:12

Sist oppdatert: 03.06.2024 15:43

Mer om