Island Offshore vard 11
NY KONTRAKT: Island Offshore har bestilt ett konstruksjonsskip for bygging hos Vard, og har opsjon på ytterligere to skip. Det første skipet vil få navnet «Island Evolution». Illustrasjon: Vard
Nytt

Island Offshore bygger hos Vard

Storsatsing på opptil tre konstruksjonsskip som kan jobbe i subsea og havvind.

Marius Rosbach
08.05.2024

Island Offshore har signert kontrakt for bygging av et nytt skip hos Vard, ifølge en pressemelding fra skipsbyggerkonsernet.

Det dreier seg om et konstruksjonsskip på 120 meter, som vil være utstyrt til å ta oppdrag både i subsea-markedet og havvindindustrien. Skipet skal leveres i første kvartal i 2027, og rederiet har opsjon på ytterligere to fartøy.

Nyheten kommer dagen etter at Clarkson-megler Arne Rustad spådde flere nybygg og ratefest for offshore under Leverandørkonferansen i Ulsteinvik.

Skal utrustes ved verft på Nordvestlandet
Fartøyet omtales som et Ocean Energy Construction Vessel - forkorta OECV - og blir klargjort for bruk av alternativt drivstoff med lavt utslipp.

Skipet er tegnet av Vard sine designere og er av typen Vard 3 25. Konsernet er også totalleverandør om bord med alt fra innredning, elektronikk og automasjon, inkludert datanettverk og underholdningssystemer.

Oppdraget for Island Offshore vil gi mer arbeid for ett av konsernet sine verft på Nordvestlandet, som skal stå for utrustningen. Skroget blir bygd ved Romania-verftet til Vard.

Island offshore vard 22
HYBRID FRAMDRIFT: De nye skipa til Island Offshore skal være klargjort for lavutslipp, og ha en batteripakke på 1 megawatt. Om bord i de 120 meter lange og 25 meter brede fartøyene, vil det også være lugarer til 130 personer. Illustrasjon: Vard

Skip nummer 42 til Island Offshore
Vard
har sikret en rekke kontrakter de siste månedene og dette blir skip nummer 42 de bygger for Island Offshore-rederiet med hovedkontor i Ulsteinvik.

– Vi er stolte over å presentere den neste generasjonen OECV med multifunksjonelle egenskaper. Fleksibiliteten vil sikre langsiktig sysselsetting av skipet etter hvert som energimarkeder knyttet til havet utvikler seg, uttaler styreleder Morten Ulstein i Island Offshore.

Skipet skal kunne utføre alt fra ulike subsea-operasjoner, til rørlegging, installasjon av infrastruktur under vann og dykkerstøtte.

Det blir også utstyrt for fjernstyrt undervannsinspeksjon og får om bord en lastkompensert offshorekran på 250 tonn. I tillegg er skipet klargjort for operasjoner til havvindindustrien og påmontering av gangvei som gjør at skipet kan gjøre «walk-to-work»-operasjoner.

Vi har sterk tro på framtida og er stolte av å kunne satse igjen etter mange vanskelige år
Tommy Walaunet
Island offshore tommy walaunet 44
STORSATSING: Nybyggingsprosjektet blir omtalt som en storsatsing i jubileumsåret for en kommende flåte for rederiet som ledes av Tommy Walaunet. Foto: Marius Rosbach

– Stolte av å kunne satse igjen
Island Offshore omtaler nybyggingsprosjektet som en storsatsing i jubileumsåret for en kommende flåte, i en pressemelding. Rederiet som er eid av Ulstein-familien, markerer 20 år i bransjen i 2024 og har 19 skip i flåten.

– Vi har sterk tro på framtida og er stolte av å kunne satse igjen etter mange vanskelige år, uttaler Island Offshore-sjef Tommy Walaunet.

Skipa er utviklet i samarbeid med Vard, og det første vil få navnet Island Evolution, «nettopp for å symbolisere det sterke fokuset på utvikling og framtidstru hjå eigarar og tilsette i Island Offshore», heter det i meldinga.

Publisert: 08.05.2024 20:05

Sist oppdatert: 09.05.2024 00:37

Mer om