Nytt
Vello investerer og satser på vekst
Vello Nordic har flyttet inn i det tidligere Stokke-bygget på Håhjem i Skodje og rigger seg for vekst. De forventer å tredoble aktiviteten i løpet av få år.
Kristin Vidhammer
16.10.2017
-Vi har lenge jobbet med en vekststrategi og vi så at vi allerede i 2017 ville få kapasitetsproblemer i vårt tidligere bygg her på Håhjem, sier adm. direktør Per Arne Edvardsen i Vello Nordic as.
Vello er et datterselskap i Spilka-gruppen. De vurderte å utvide sitt tidligere bygg, som også lå på Håhjem Næringspark, men fant det mer gunstig å kjøpe det tidligere Stokke-bygget.
Vello flyttet i august i år og nå jobber de med å bygge opp mer maskinkapasitet ved å rigge seg opp til totalt ti produksjonslinjer i den nye hallen.
Vello Nordic produserer i hovedsak glassfiber og komposittprofiler, blant annet til byggindustri, infrastruktur og olje- og gassindustri, i tillegg til en del andre spesialprodukter.
-Vi kjøpte for et par år siden en svensk konkurrent, slik at vi nå samlokaliserer alt produksjonsutstyret her, sier Edvardsen.
De forventer å tredoble produksjonen i et fem-års perspektiv.
- Meningen er å bemanne opp ytterligere etter hvert som veksten kommer. Utsiktene ser lovende ut. Akkurat nå er vi en brytningsfase, men på grunn av redusert kapasitet i år som en konsekvens av flyttingen, regner vi ikke med mer enn 10 prosent omsetningsvekst i år. Til neste år budsjetterer vi med 30 prosent vekst, sier han.
Ordrereserven er nå rekordhøy på ca. 10 millioner kroner og de regner med å passere 30 millioner kroner i omsetning i år.
- Det største segmentet vårt er byggindustrien – i form av profiler til vinduer og dører. Til olje- og gassindustrien leverer vi karbonfiberkabler til oljebrønner og styrkeelementer til subseainstallasjoner. Sistnevnte er pr i dag en liten del av virksomheten, men vi venter en vekst på dette området framover - i likhet med i de øvrige segmentene.
Produktene er kundetilpasset, og der Vello samarbeider tett med kunder og vokser med dem.
- Vi jobber i en nisje, og det har tatt lang tid å penetrere markedet og ta en markedsposisjon. Selv om vi har konkurrenter, er styrken vår at vi har veldig tette relasjoner med de eksisterende kundene våre og i forhold til de store kundene våre er vi mer som partnere å regne. Vi legger mye energi i relasjoner og samarbeid.
Veldig mye av veksten de nå skaper, skyldes nye produkter og nye kunder siste par årene, og der de har vært offensive.
- Jeg har vært adm. direktør her i ti år, og ennå er vi ikke der jeg trodde vi skulle være etter fem år. Men vi har intensivert markedsarbeidet mot Europa de siste årene, men det tar tid. Man må være der ute, og vi deltar nå på internasjonale byggmesser i Tyskland og Storbritannia og har også etablert oss med salgsagenter i England og Danmark. Norge er sånn sett en utkant, men det er spennende at noen er villig til å bygge opp produksjon i Norge. Det er en krevende øvelse,påpeker han.
Vello Nordic er et datterselskap av Spilka International (som er en del av Spilka Gruppen), der Stafset-familien er eiere (søskene Knut Inge, Bjørn og Laila Kristin) gjennom Tasso-konsernet.
- Vello har gått med underskudd i alle år, men heldigvis har vi industrielle eiere som har vært villige til å satse og forfølge en strategi for vekst. Nå er vi i en brytningsfase, der vi må skape vekst og resultater, sier Edvardsen.
De klarte å tjene penger gjennom store deler av fjoråret, men opplevde å få mindre ordreinngang på slutten av året.
I inneværende år hadde de en målsetning om å gå i balanse, men på grunn av flyttingen, blir det vanskelig. - Vi regner derfor med et resultat i år på nivå med fjoråret. Det er dessuten viktig å klare å levere ordrene ut til kundene i høst, ettersom vi har fått redusert produksjonskapasitet i forbindelse med flytteprosessen.
Den bokførte egenkapitalandelen i Vello var ved årsskiftet 55 prosent.
- Vello satset tidligere på vindusystemer i Norge og Storbritannia, men de var for tidlig ute. Nordic Supply Composites hadde egen produksjon av andre typer profiler, og solgte også produksjonsmaskiner. Eierne så nok at det var en synergi her.
Vello er et datterselskap i Spilka-gruppen. De vurderte å utvide sitt tidligere bygg, som også lå på Håhjem Næringspark, men fant det mer gunstig å kjøpe det tidligere Stokke-bygget.
Vello flyttet i august i år og nå jobber de med å bygge opp mer maskinkapasitet ved å rigge seg opp til totalt ti produksjonslinjer i den nye hallen.
Vello Nordic produserer i hovedsak glassfiber og komposittprofiler, blant annet til byggindustri, infrastruktur og olje- og gassindustri, i tillegg til en del andre spesialprodukter.
-Vi kjøpte for et par år siden en svensk konkurrent, slik at vi nå samlokaliserer alt produksjonsutstyret her, sier Edvardsen.
Har investert for vekst
Totalt har de investert 35-40 millioner kroner i bygg og anlegg. De har nylig også ansatt fire nye medarbeidere, slik at de nå er ca. 26 ansatte.De forventer å tredoble produksjonen i et fem-års perspektiv.
- Meningen er å bemanne opp ytterligere etter hvert som veksten kommer. Utsiktene ser lovende ut. Akkurat nå er vi en brytningsfase, men på grunn av redusert kapasitet i år som en konsekvens av flyttingen, regner vi ikke med mer enn 10 prosent omsetningsvekst i år. Til neste år budsjetterer vi med 30 prosent vekst, sier han.
Ordrereserven er nå rekordhøy på ca. 10 millioner kroner og de regner med å passere 30 millioner kroner i omsetning i år.
Tett samarbeid med kundene
Vello har ca. 70 prosent eksportandel.- Det største segmentet vårt er byggindustrien – i form av profiler til vinduer og dører. Til olje- og gassindustrien leverer vi karbonfiberkabler til oljebrønner og styrkeelementer til subseainstallasjoner. Sistnevnte er pr i dag en liten del av virksomheten, men vi venter en vekst på dette området framover - i likhet med i de øvrige segmentene.
Produktene er kundetilpasset, og der Vello samarbeider tett med kunder og vokser med dem.
- Vi jobber i en nisje, og det har tatt lang tid å penetrere markedet og ta en markedsposisjon. Selv om vi har konkurrenter, er styrken vår at vi har veldig tette relasjoner med de eksisterende kundene våre og i forhold til de store kundene våre er vi mer som partnere å regne. Vi legger mye energi i relasjoner og samarbeid.
Veldig mye av veksten de nå skaper, skyldes nye produkter og nye kunder siste par årene, og der de har vært offensive.
Har tatt tid å få vekst
Satsingen og markedsarbeidet har imidlertid vært tidkrevende og kostbart.- Jeg har vært adm. direktør her i ti år, og ennå er vi ikke der jeg trodde vi skulle være etter fem år. Men vi har intensivert markedsarbeidet mot Europa de siste årene, men det tar tid. Man må være der ute, og vi deltar nå på internasjonale byggmesser i Tyskland og Storbritannia og har også etablert oss med salgsagenter i England og Danmark. Norge er sånn sett en utkant, men det er spennende at noen er villig til å bygge opp produksjon i Norge. Det er en krevende øvelse,påpeker han.
Vello Nordic er et datterselskap av Spilka International (som er en del av Spilka Gruppen), der Stafset-familien er eiere (søskene Knut Inge, Bjørn og Laila Kristin) gjennom Tasso-konsernet.
- Vello har gått med underskudd i alle år, men heldigvis har vi industrielle eiere som har vært villige til å satse og forfølge en strategi for vekst. Nå er vi i en brytningsfase, der vi må skape vekst og resultater, sier Edvardsen.
Regner med underskudd også i år
I fjor var omsetningen 27,5 millioner kroner og resultatet ble et underskudd før skatt på 2,8 millioner kroner (se tabell). Det er et mindre underskudd enn det har vært på mange år.De klarte å tjene penger gjennom store deler av fjoråret, men opplevde å få mindre ordreinngang på slutten av året.
I inneværende år hadde de en målsetning om å gå i balanse, men på grunn av flyttingen, blir det vanskelig. - Vi regner derfor med et resultat i år på nivå med fjoråret. Det er dessuten viktig å klare å levere ordrene ut til kundene i høst, ettersom vi har fått redusert produksjonskapasitet i forbindelse med flytteprosessen.
Den bokførte egenkapitalandelen i Vello var ved årsskiftet 55 prosent.
Fusjon/oppkjøp i år 2000
Foranledningen til Vello Nordic as, er en sammenslåing av Vello as og Nordic Supply Composites i år 2000, ifølge Edvardsen.- Vello satset tidligere på vindusystemer i Norge og Storbritannia, men de var for tidlig ute. Nordic Supply Composites hadde egen produksjon av andre typer profiler, og solgte også produksjonsmaskiner. Eierne så nok at det var en synergi her.
Heldigvis har vi industrielle eiere som har vært villige til å satse og forfølge en strategi for vekst. Nå er vi i en brytningsfase
Publisert: 16.10.2017 06:00
Sist oppdatert: 16.03.2022 12:25