Kun 20 jobber ble delt ut i desember, ifølge .
– Det er færre enn noen måned det siste tiåret, skriver Inger Louise Molvær i siste utgave av deres utgivelse Navigator.
Tre ankerhåndteringsskip, som brukes til å flytte rigger til og fra feltene, forlot spot-markedet og gikk i opplagsbøyene i løpet av fjorårets siste måned,
Dermed var det totalt 25 slike skip igjen, fordelt på engelsk og norsk side av Nordsjøen.
De skulle kjempe om tilsammen 11 flyttinger av rigger.
Dårlig vær kan være noe av forklaringen på den labre aktiviteten, men selv da værvinduer åpnet seg, var det så mange om beinet at ratene forble lave.
Gjennomsnittlig dagrate i desember endte på drøye 150.000 kroner for de største ankerhåndteringsskipene, mens de minste måtte nøye seg med i underkant av 100.000 kroner per dag.
Heller ikke forsyningsskipene kunne skryte av ratene, som endte mellom 50.000 og 55.000 kroner i snitt.
Det er mindre enn det koster å drifte et forsyningsskip.
Ni forsyningsskip gikk i opplagsbøyene i løpet av fjorårets siste måned, ifølge Westshore, som også har oppsummert fjoråret
Slik oppsummerer Westshore de to siste årene i tall. De kommer også med sine estimater for 2017:
Riggflytt i 2016: 224
Riggflytt i 2017: 240
PSV på terminkontrakt 2016: 112
PSV på terminkontrakt 2017: 130
AHTS-slutninger 2016: 604
AHTS-slutninger 2017: 646
PSV-slutninger 2016: 848
PSV-slutninger 2017: 830
– Det er færre enn noen måned det siste tiåret, skriver Inger Louise Molvær i siste utgave av deres utgivelse Navigator.
Tre ankerhåndteringsskip, som brukes til å flytte rigger til og fra feltene, forlot spot-markedet og gikk i opplagsbøyene i løpet av fjorårets siste måned,
Dermed var det totalt 25 slike skip igjen, fordelt på engelsk og norsk side av Nordsjøen.
De skulle kjempe om tilsammen 11 flyttinger av rigger.
Dårlig vær kan være noe av forklaringen på den labre aktiviteten, men selv da værvinduer åpnet seg, var det så mange om beinet at ratene forble lave.
Gjennomsnittlig dagrate i desember endte på drøye 150.000 kroner for de største ankerhåndteringsskipene, mens de minste måtte nøye seg med i underkant av 100.000 kroner per dag.
Heller ikke forsyningsskipene kunne skryte av ratene, som endte mellom 50.000 og 55.000 kroner i snitt.
Det er mindre enn det koster å drifte et forsyningsskip.
Ni forsyningsskip gikk i opplagsbøyene i løpet av fjorårets siste måned, ifølge Westshore, som også har oppsummert fjoråret
Slik oppsummerer Westshore de to siste årene i tall. De kommer også med sine estimater for 2017:
Riggflytt i 2016: 224
Riggflytt i 2017: 240
PSV på terminkontrakt 2016: 112
PSV på terminkontrakt 2017: 130
AHTS-slutninger 2016: 604
AHTS-slutninger 2017: 646
PSV-slutninger 2016: 848
PSV-slutninger 2017: 830
Publisert: 23.01.2017 13:05
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:05