Nytt
Vil ha pengestøtte for godstransport til sjøs
Ni rederi har søkt om støtte til 14 ulike ruter som skal gi mer transport av gods til sjøs, framfor landevegen. Berre ein går via Nordvestlandet.
Marius Rosbach
16.01.2020
Norlines-rederiet har søkt om støtte på til sammen 82 millioner kroner til seks ulike ruter. En av disse er konteinertransport mellom Ørsta og Kirkenes, som er den eneste ruta som går via Nordvestlandet.
Seniorrådgiver Erika Støylen i Kystverket opplyser til NETT NO at antallet er høyere enn tidligere. I 2017 kom det inn ni søknader og i 2018 kom det inn 11.
– Vi vurderer at det er gode godsoverføringsprosjekter der ute, og anser årets søknadsmasse som relevant for ordningens formål, opplyser hun.
Samferdselsminister Jon Georg Dale ga likevel uttrykk for at han ikke var noen stor tilhenger av ordninga da han nylig besøkte Fiskerstrand verft. Han påpekte at de ikke hadde klart å bruke opp alle pengene i de forrige rundene.
– Det er grunnen til at jeg sier at vi ikke vil bruke mer penger på slike ordninger. Mer penger vil ikke løse problemet, .
Det samlede søknadsbeløpet denne gangen er på rundt 320 millioner kroner, men det er bare satt av 50 millioner i årets pott. Kystverket regner med å være ferdig med behandlingen i mars.
Rederiet Eureka Shipping har søkt om det største beløpet – 98 millioner kroner – for å frakte stykkgods og konteinere mellom Bodø og Tromsø.
Rederiet NCL har søkt om 41 millioner kroner til ei rute mellom Stord og London. Her vil de frakte fisk og konteinere. Sun Line har søkt om 33 millioner kroner for å frakte fisk og konteinere mellom Haugesund og Rotterdam.
Rederiet Sea Cargo har søkt om 25 millioner til ei rute mellom Bergen og Swinoujscie i Polen, mens Norheim Shipping har søkt om samme beløp til ei rute mellom Hitra og Rotterdam.
I tillegg har selskapet Stamnesøy Invest søkt om støtte til forprosjektering av skip, mens Nordships søker støtte til autonom lastehandtering.
Seniorrådgiver Erika Støylen i Kystverket opplyser til NETT NO at antallet er høyere enn tidligere. I 2017 kom det inn ni søknader og i 2018 kom det inn 11.
– Vi vurderer at det er gode godsoverføringsprosjekter der ute, og anser årets søknadsmasse som relevant for ordningens formål, opplyser hun.
Søknader om totalt 320 mill.
Regjeringen gjorde ordningen permanent fra i år, etter at den har vært et prøveprosjekt de to foregående årene. Flere næringsaktører har ment at satsingen er for liten.Samferdselsminister Jon Georg Dale ga likevel uttrykk for at han ikke var noen stor tilhenger av ordninga da han nylig besøkte Fiskerstrand verft. Han påpekte at de ikke hadde klart å bruke opp alle pengene i de forrige rundene.
– Det er grunnen til at jeg sier at vi ikke vil bruke mer penger på slike ordninger. Mer penger vil ikke løse problemet, .
Les mer:
Det samlede søknadsbeløpet denne gangen er på rundt 320 millioner kroner, men det er bare satt av 50 millioner i årets pott. Kystverket regner med å være ferdig med behandlingen i mars.
Dette er søkerne
Norline har søkt om støtte til konteinerruter Mo i Rana – Hammerfest, Egersund-Kirkenes, Harstad-Kirkenes, Larvik-Hammerfest og Lyngdal -Kirkenes – i tillegg til nevnte ruta mellom Ørsta og Kirkenes.Rederiet Eureka Shipping har søkt om det største beløpet – 98 millioner kroner – for å frakte stykkgods og konteinere mellom Bodø og Tromsø.
Rederiet NCL har søkt om 41 millioner kroner til ei rute mellom Stord og London. Her vil de frakte fisk og konteinere. Sun Line har søkt om 33 millioner kroner for å frakte fisk og konteinere mellom Haugesund og Rotterdam.
Rederiet Sea Cargo har søkt om 25 millioner til ei rute mellom Bergen og Swinoujscie i Polen, mens Norheim Shipping har søkt om samme beløp til ei rute mellom Hitra og Rotterdam.
I tillegg har selskapet Stamnesøy Invest søkt om støtte til forprosjektering av skip, mens Nordships søker støtte til autonom lastehandtering.
Les også:
Publisert: 16.01.2020 08:56
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:50