Fredrik Harloff GC Rieber Foto Paula
FRA GRUNDERMILJØET: Fredrik Harloff har tittelen «chief innovation officer» i GC Rieber, og har selv erfaring fra oppstartsmiljøet - blant annet Mobile Tech. Han mener at etablerte selskaper har mye å lære av gründerkulturen. Foto: Paula Zwolenski
Nytt

Vil satse 400 millioner på andre selskaper

GC Rieber har investert 100 millioner på gründere. Nå satser konsernet på vekstselskap og etablerte bedrifter.

21.04.2025

Den første investeringen i den nye satsingen skal skje i løpet av året.

GC Rieber gjorde sin første investering i oppstartsbedrifter gjennom «GROWIT»-programmet i 2021. Siden da har konsernet investert i 16 selskaper med en samlet investeringskapital på 100 millioner kroner.

– Vi har investert 76 millioner kroner og har satt av oppfølgingskapital til videre investeringer i eksisterende portefølje, men vi gjør ikke nye investeringer. Det er en kapasitetsgrense til hva vi klarer å følge opp og håndtere, sier Fredrik Harloff som er «chief innovation officer» GC Rieber.

– Det handler om å få en impuls inn i vårt system, forstå hva som skjer der ute, og ta med seg noe av startup-kulturen inn i konsernet, sier han.

Ifølge Harloff har GC Rieber investert bredt, men alltid med en kobling til konsernets kjernekompetanse, markedskunnskap eller eksisterende verdikjeder.

GC Rieber Foto Paula
NULL CO2-AVTRYKK: Det nye GC Rieber lokalet på Damsgårdsveien i Bergen er bygget klimanøytralt. Foto: Paula Zwolenski

Skal investere i modne selskaper
Selskapet har nå etablert et nytt investeringsmandat: «SCALEIT». 

Her settes det av 400 millioner kroner til direkteinvesteringer i modne selskaper – enten vekstselskaper eller etablerte virksomheter med en omsetning på minimum 50 millioner kroner.

– Vi ønsker å bruke erfaringen fra «GROWIT» på mer etablerte selskaper, gjerne familiebedrifter som skal gjennom en generasjonsskifte, forteller han.

Planen er å investere 50 til 200 millioner kroner per selskap, avhengig av kapitalbehov. Målet er tre til fem investeringer i løpet av de neste fem til sju årene. Den første investeringen er ventet i løpet av 2025.

– Det er mye spennende innen industri og maritim næring langs Vestlandskysten som kan passe inn i dette mandatet, sier Harloff.

Forventet årlig vekst for selskapene de vil gå inn i, ligger mellom 10 og 15 prosent.

Det er mye spennende innen industri og maritim næring langs Vestlandskysten som kan passe inn i dette mandatet
Fredrik Harloff

Fokus på maritim og helse
GC Rieber har tydeliggjort sitt investeringsfokus: Maritim leverandørindustri og helse – spesielt helsekost og ernæring. Dette speiler konsernets kjerneområder i dag: Shipping og produksjon av Omega-3 gjennom GC Rieber Vivomega.

– Vi ønsker å vokse GC Rieber-gruppen og etablere «nye industrielle bein» – forretningsområder som er store nok til å stå på egne ben. Flere av selskapene våre omsetter for én milliard kroner. Skal vi vokse videre, må vi inn i mer modne selskaper og investere mer kapital, sier Harloff.

Selskapets investeringsstrategi bygger på prinsippet: «Legg aldri alle eggene i én kurv».

Skyss bybane Bergen Kronstad 5 Foto Paula
MASKINLÆRING: Ved utbygging av Bybanen i Bergen ble kunstig intelligens brukt for å optimalisere linjestrukturen. Foto: Paula Zwolenski

Tre oppstartsbedrifter fra Bergen
Under «GROWIT »har GC Rieber investert i tre oppstartsbedrifter fra Bergen.

  • Asistobe, et AI-basert innsiktsverktøy for å forutsi optimal tidstabell og linjestruktur på kollektivtransport. Som partner i Bergens nye bybanenett bidro Asistobe til en 23 prosent reduksjon i driftskostnader, 30 prosent lavere CO₂-utslipp og 25 prosent økning i passasjerer. Prosjektet genererte ifølge Asistobe 250 millioner kroner i ny årlig inntekt for Bybanen.
  • Minus Furniture, et selskap som produserer møbler med null CO₂-avtrykk. Investeringen skal bidra til miljøvennlig produksjon – allerede for 30 år siden etablerte GC Rieber et klimainstitutt i samarbeid med Nansensenteret.  
  • Norsk Kjernekraft som satser på utbygging av kjernekraft i Norge. Ifølge EU og FNs UNECE regnes kjernekraft som en trygg energikilde med lav negativ påvirkning på natur, klima og helse. Likevel er håndtering og lagring av radioaktivt avfall fortsatt en stor utfordring. En undersøkelse fra Opinion viser at flertall i befolkningen støtter norsk kjernekraft, særlig blant unge menn under 30 år. 

Ifølge GC Rieber følger investeringene målet om bærekraftige og langsiktige energiløsninger. 

Fra skinnhandel til innovasjon
GC Rieber ble etablert i 1879 av Gottlieb Christian Rieber, som startet med handel av pels og skinn. 

Siden den gang har konsernet utviklet seg til fiskeolje, ekspedisjonsskip og investeringer i offshore og shipping. Selskapets fartøy deltok i de første vitenskapelige ekspedisjonene til Antarktis etter andre verdenskrig. 

På 1980-tallet etablerte de Rieber Kjøtt og Rieber Frys, og i 1984 kjøpte de Norske Saltkompagni – i dag GC Rieber Minerals, med virksomhet i Norge, Danmark, Island og Færøyene.

I dag er konsernet aktive innen shipping og distribusjon av salt og mineraler, eiendom og høyverdige Omega-3-konsentrater, i tillegg til investering i nye sektorer gjennom GC Rieber Fortuna.

Publisert: 21.04.2025 05:00

Sist oppdatert: 20.04.2025 15:40

Mer om