Volstad klager paa skattekrav
MINDRE OVERSKUDD: Første halvår 2014 startet ikke like bra som i fjor for eneeier Eivind Volstad i Volstad Shipping.
Nytt

Volstad klager på skattekrav

Både Eivind og Ola Volstad klager på et skattekrav etter at brødrene delte familieselskapet.

20.08.2014
Både Volstad Maritime (Ola Volstad) og Volstad Shipping (Eivind Volstad) er varslet om at skattemyndigheten vil endre ligningen og komme med et skattekrav i kjølvannet av oppsplittingen av selskapene. Kravet gjelder inntektsårene 2008 - 2012. Begge selskapene er uenige i at ligningen skal endres og klager på vedtaket.
Skattemyndighetene mener en oppdeling og senere fusjon av selskaper utløste en gevinst på 33 millioner kroner for begge brødrenes selskaper, en gevinst som det skal skulle vært betalt skatt av straks. Får skattemyndighetene medhold vil selskapene måtte ut med 9,24 millioner kroner i skatt.
Striden er først og fremst et spørsmål om likviditet. Må Volstad-brødrene ut med mye skatt nå, og mindre senere, eller blir skattebelastningen etter transaksjonen spredt over flere år?

Milliardinvesteringer

Eivind og Ola Volstad har tilsammen investert over syv milliarder kroner i nye offshoreskip etter at de delte familierederiet mellom seg i 2003. (Se relaterte saker)
Etter delingen satt Eivind Volstad med én fiskebåt og Ola Volstad med ett offshore-fartøy.
I dag har Eivind Volstads Volstad Shipping én moderne tråler og fem offshorefartøy, pluss ett offshorefartøy under bygging.
Ola Volstads Voldstad Maritime eier helt eller delvis åtte offshorefartøy og har to under bygging.

Svakere resultat

Uhell og uventede verkstedsopphold er årsaken til resultatnedgangen i driften for Volstad Shipping fra første halvår 2013 til første halvår 2014. Dessuten hadde selskapet en salgsgevinst på nesten 80 millioner kroner ifjor, som gjør forskjellen på de to halvårene ekstra stor.
Volstad Shipping i Ålesund er både et fiskebåt- og offshore-rederi. I første halvår dukket det opp uventede kostnader i begge deler av rederiet.

Ekstra verkstedsopphold

"Samlet leverer konsernet i perioden noe svakere fortjeneste fra driften enn forventet. For offshore henger dette hovedsakelig sammen med uforutsette verkstedsopphold for Volstad Surveyor og Volstad Viking. For fiskerivirksomheten er det ekstraordinære kostnader knyttet til tilpassing av nytt fartøy og valg av driftsmønster som svekker fortjenesten", heter det i børsmeldingen om resultatet pr. første halvår 2013.

Volstad Shipping er ikke et børsnoterte selskap, men har to børsnoterte obligasjonslån som gjør at selskapet offentliggjør års- og halvårsregnskap via Oslo Børs.

Venter opptur

I andre halvår venter selskapet at de ubehaglige overraskelsene er over, og at lønnsomheten stiger. Resultatet for året sett under ett vil bli i tråd med forventningene, mener selskapet.
En av grunnene til optimismen er at fiskebåten som ble liggende ubrukt i deler av første halvår nå kommer til å fiske mer av torskekvoten sin i andre halvår, når prisene er ventet å være bedre enn i første.

Milliardinvesteringer

Eivind og Ola Volstad har tilsammen investert over syv milliarder kroner i nye offshoreskip etter at de delte familierederiet mellom seg i 2003. (Se relaterte saker)
Etter delingen satt Eivind Volstad med én fiskebåt og Ola Volstad med ett offshore-fartøy.
I dag har Eivind Volstads Volstad Shipping én moderne tråler og fem offshorefartøy, pluss ett offshorefartøy under bygging.
Ola Volstads Voldstad Maritime eier helt eller delvis åtte offshorefartøy og har to under bygging.

Til Strasbourg

Selv om offshorebransjen er den viktigste for begge brødrene, har Volstad-navnet i media først og fremst vært knyttet til fiskeripolitikk de siste årene.
Eivind Volstad var en av rederne som benyttet muligheten til å samle større kvoter på ett fartøy da Svein Ludvigsen (H) var fiskeriminister. Etter at Helga Pedersen (Ap) overtok Fiskeridepartementet i 2005 strammet hun inn på vilkårene, og gav innstrammingen tilbakevirkende kraft. Volstad måtte dermed gi fra seg en del av kvoten han trodde han hadde fått tilgang til uten tidsbegrensning.
I strid med Grunnlovens forbud mot lover med tilbakevirkende kraft, mente både Volstad og bransje- og arbeidsgiverorganisasjonen Fiskebåt.
Etter seier i ting- og langmannsrett endte striden i Høyestrett, der Volstad tapte med én stemmes margin. I vinter avgjorde han at saken skal ankes til den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

Publisert: 20.08.2014 15:09

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:36