Onsdag morgen sendte DOF ASA ut en om at datterselskapet DOF Subsea vurderer å utstede et usikret obligasjonslån med forfall i 2022.
Formålet med lånet er primært å refinansiere et eksisterende obligasjonslån på 1,3 milliarder, som har forfall i mai 2018.
Nøyaktig hvor mye penger selskapet vil låne, har ikke administrerende direktør i DOF, Mons Aase, bestemt seg for,
– Det blir gjerne litt mer enn 1,3 milliarder. Vi får se hva det ender opp med, sier han til Sysla.
Men dersom DOF Subsea bestemmer seg for å gå til obligasjonsmarkedet for å hente penger, blir det første gang siden juli 2015 at investorer kan kjøpe gjeld i et offshore-rederi.
Offshore-rederier har tidligere i stor grad har hentet toppfinansiering til nybygg fra obligasjonsmarkedet, og refinansiert disse lånene med nye obligasjonslån.
Men etter at aktiviteten raste offshore høsten 2014, har tilgangen på penger i dette markedet vært strupet.
For ett år – det høyeste noensinne.
Les mer:
På grunn av faren for at hardt prøvede selskaper ikke ville klare å innfri gjelden, – 75 milliarder kroner.
– Nå handles obligasjonsgjelden i offshore-sektoren til misligholdspriser, sa analysesjef Pål Ringholm i Swedbank den gang.
Flåten består av 27 subsea-skip – de dyreste og mest avanserte offshore-skipene – og det segmentet som har fått kjenne aktivitetsfallet offshore minst.
Mens ankerhåndterings- og forsyningsskip har blitt lagt i opplag i hopetall som følge av aktivitetsfallet, ligger kun .
Les også:
DOF Subsea skiller seg også fra flere av de norske konkurrentene i sitt segment ved at de ikke bare eier og drifter skipene, men også ansetter organisasjonen som utfører undervannsoperasjonene.
, kommer fra DOF Subsea, som de eier 51 prosent av mens First Reserve Corporation eier resten.
– Vi har betalt tilbake to obligasjonslån, og har ett igjen, sier Mons Aase.
Ifølge Aase handles den eksisterende obligasjonsgjelden til cirka 95 prosent av utstedt verdi i annenhåndsmarkedet.
– Denne gjelden blir handlet på et helt annet nivå. Det går ikke an å sammenligne DOF Subsea med disse andre selskapene, sier han.
Han har tro på at de minst kan hente nok til å refinansiere det eksisterende lånet, og gjerne litt til.
– Vi gjør ikke dette i blinde. Vi har sondert terrenget og tror dette skal gå bra.
For høyrentemarkedet generelt har det vært en lys start på året, ifølge Lars Kirkeby, sjefanalytiker på kreditt i Nordea Markets.
– Det har vært mye bedre aktivitet. En god del industrielle shipping-selskaper har hentet penger, og det er bedre likviditet i markedet nå, sier han.
Formålet med lånet er primært å refinansiere et eksisterende obligasjonslån på 1,3 milliarder, som har forfall i mai 2018.
Nøyaktig hvor mye penger selskapet vil låne, har ikke administrerende direktør i DOF, Mons Aase, bestemt seg for,
– Det blir gjerne litt mer enn 1,3 milliarder. Vi får se hva det ender opp med, sier han til Sysla.
– Handles til misligholdspriser
Hvis dette hadde skjedd for få år siden, ville det ikke vært noe utenom det vanlige.Men dersom DOF Subsea bestemmer seg for å gå til obligasjonsmarkedet for å hente penger, blir det første gang siden juli 2015 at investorer kan kjøpe gjeld i et offshore-rederi.
Offshore-rederier har tidligere i stor grad har hentet toppfinansiering til nybygg fra obligasjonsmarkedet, og refinansiert disse lånene med nye obligasjonslån.
Men etter at aktiviteten raste offshore høsten 2014, har tilgangen på penger i dette markedet vært strupet.
For ett år – det høyeste noensinne.
Les mer:
På grunn av faren for at hardt prøvede selskaper ikke ville klare å innfri gjelden, – 75 milliarder kroner.
– Nå handles obligasjonsgjelden i offshore-sektoren til misligholdspriser, sa analysesjef Pål Ringholm i Swedbank den gang.
Ikke tradisjonelt offshore-rederi
DOF Subsea skiller seg imidlertid fra de mer tradisjonelle offshore-rederiene på flere måter.Flåten består av 27 subsea-skip – de dyreste og mest avanserte offshore-skipene – og det segmentet som har fått kjenne aktivitetsfallet offshore minst.
Mens ankerhåndterings- og forsyningsskip har blitt lagt i opplag i hopetall som følge av aktivitetsfallet, ligger kun .
Les også:
DOF Subsea skiller seg også fra flere av de norske konkurrentene i sitt segment ved at de ikke bare eier og drifter skipene, men også ansetter organisasjonen som utfører undervannsoperasjonene.
, kommer fra DOF Subsea, som de eier 51 prosent av mens First Reserve Corporation eier resten.
– Har sondert terrenget
Det resulterer i at selskapet kan være å anse som mindre utsatt for risiko enn offshore-rederier som er sterkt representerte innenfor ankerhåndterings- og forsyningssegmentet.– Vi har betalt tilbake to obligasjonslån, og har ett igjen, sier Mons Aase.
Ifølge Aase handles den eksisterende obligasjonsgjelden til cirka 95 prosent av utstedt verdi i annenhåndsmarkedet.
– Denne gjelden blir handlet på et helt annet nivå. Det går ikke an å sammenligne DOF Subsea med disse andre selskapene, sier han.
Han har tro på at de minst kan hente nok til å refinansiere det eksisterende lånet, og gjerne litt til.
– Vi gjør ikke dette i blinde. Vi har sondert terrenget og tror dette skal gå bra.
– Bedre likviditet i markedet
Da Beerenberg hentet 850 millioner kroner tidligere denne måneden, var det første tegn til bevegelse innenfor oljeservice-segmentet generelt på nesten to år.For høyrentemarkedet generelt har det vært en lys start på året, ifølge Lars Kirkeby, sjefanalytiker på kreditt i Nordea Markets.
– Det har vært mye bedre aktivitet. En god del industrielle shipping-selskaper har hentet penger, og det er bedre likviditet i markedet nå, sier han.
Publisert: 01.03.2017 13:13
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:06