Den sunne bedriftskulturen
Synspunkt

Den sunne bedriftskulturen

Fra tid til annen vil enhver organisasjon oppleve at det vil være ulike spenninger og konflikter i et arbeidsmiljø. De ansatte har et betydningsfullt ansvar for å være med på å skape en god bedriftskultur i en jobbsituasjon. 

Det er viktig at medarbeiderne ønsker å samarbeide og dele sine arbeidserfaringer med de andre på arbeidsplassen. Det å møte hverandre med respekt og være mottagelig for å høre på andres innspill i en sak kan skape et godt arbeidsmiljø.
Kreative prosesser utført av de ansatte vil være en riktig framgangsmåte for å få til solide resultater og skaperglede på en arbeidsplass. Gjensidig tillit og respekt vil være fundamentale forutsetninger for å finne fram til slike gode arbeidsprosesser.
I den forbindelse er det avgjørende at medarbeiderne i en jobbsituasjon heier på hverandre ved å gi de andre ros og gode tilbakemeldinger på vel utført arbeid. Dette var en viktig ledelsesfilosofi for Nils Arne Eggen da ham var trener for Rosenborg. Medarbeiderne i en slik bedriftskultur er opptatt av å støtte hverandre for å oppnå gode resultater i arbeidet.
«Dette kan jeg hjelpe deg med!» vil være et utmerket utgangspunkt for å få til en slik bedriftskultur. De ansatte må prøve å finne det beste i de andre på arbeidsplassen og få arbeidet til å fungere medarbeiderne imellom. Derimot vil en konkurransekultur mellom de ansatte på en arbeidsplass føre til at medarbeiderne er opptatte av å prestere for å oppnå egen vinning og dette vil i det lange løp føre til dårlige samarbeidsrelasjoner på jobben.
Lojale medarbeidere vil ofte være et gode for både lederen og organisasjonen. Men denne lojaliteten må ikke bli viktigere enn å få fram sannheten i en sak og dette vil være et faresignal for en organisasjonskultur. En følge kan være at de ansatte ikke våger å gi beskjed om løgn, maktmisbruk og uredelighet fordi man vil være lojal til ledere eller vil bevare et godt rykte til en organisasjon.
I en slik bedriftskultur kan medarbeidere overse lederens manglende karakterbrister, fordi lojaliteten blir viktigst. Manglende åpenhet i slike saker fører til fremmedgjorte medarbeidere som vil slite med å få en identitetsfølelse med organisasjonen og som kan bli utbrente og langtidssykemeldte.

Ser medarbeiderne

En grunnleggende oppgave for lederen er at vedkommende ser sine ansette, er nær dem og tør å komme med gode og konstruktive tilbakemeldinger om arbeidsinnsatsen. Det er avgjørende at de ansatte føler seg verdsatt og på den måten vil de også bli i stand til å yte en større innsats på jobben.
Åpenhet er et annet viktig kjennetegn for å få til en god bedriftskultur på en arbeidsplass. Man må komme med grundig informasjon i viktige saker med gode begrunnelser. Begrunnelsene vil ofte være med utgangspunkt i bedriftens mål, visjon og verdier og dette vil være med på skape forståelse for de prioriteringer og valg som er blitt tatt.
Alle organisasjoner trenger dyktige ledere som gir sine medarbeidere tillit og respekt. Men når vi blander dyktighet med utrygghet, hvor lederen ikke tåler at de ansatte er dyktigere enn vedkommende selv kan det skade en organisasjon.
Noen ledere kan bli for opptatt av å posisjonere seg selv for å sikre sin videre karriere eller for å oppnå andre goder, slik at det kan gå utover de ansatte vedkommende er satt til å lede. Dette kan resultere i ulike hersketeknikker som igjen fører til at de ansatte ikke får tilgang på viktig informasjon og eller blir involvert i ulike arbeidsoppgaver i bedriften. Dette vil være med på å hemme effektiviteten i en bedrift og kan motvirke prosesser med å få til en bedriftskultur preget av åpenhet og tillit.

Konflikthåndtering

Det beste i en konfliktsituasjon er at konflikten blir løst på lavest mulig nivå der de berørte parter selv forsøker å komme til enighet.
Det er likevel ikke alltid mulig å få løst mer kompliserte og komplekse konflikter på denne måten. En utrygg leder vil for eksempel ha vanskeligheter med å ta opp slik uenighet og kritikk på en arbeidsplass. En trygg leder vil derimot velge å ta opp konflikter i organisasjon på en konstruktiv måte og alle berørte parter i saken blir hørt og tatt på alvor. Dette vil gi en god grobunn for å finne fram til gode løsninger i ulike konfliktsituasjoner.
Denne framgangsmåten kan føre til bli bedre psykososial trivsel på arbeidsplassen og den indre motivasjonen til å yte en god arbeidsinnsats på arbeidsplassen vil øke.

God friksjon

I en slik organisasjon vil uenigheten og kritikken skape kreativitet som gir positiv energi, og denne energien vil berike og videreutvikle organisasjonen. Kreativitet er mange ganger et resultat av friksjon, og mange opplever at de gjør en bedre jobb når det eksisterer spenninger på jobben (Gulbrandsen, 2002).
En organisasjonskultur som ikke vil legge til rette for at de ansatte kan få fortelle de vanskelige historiene, kan fort skape et feil bilde av livet. En sunn bedriftskultur tar ansvar for hele mennesket og gir rom også for de vanskelige historiene og ikke bare suksesshistoriene. På den måten kan man ta vare på hele mennesket og ikke krenke den ansattes frihet og integritet.
Trivsel, åpenhet, tillit og respekt vil i den sammenhengen være grunnleggende arbeidsverdier. Jeg er sikker på at dette er mulig i dagens arbeidsliv!
Ruth-Wenche Hebnes Vinje,Lektor og foredragsholder,Ålesund

Publisert: 31.07.2017 12:03

Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41