Fergefri E39 maa inn neste transportplan
FLYTEBRU: Slik tenker skipsdesignselskapet LMG Marin av Hareid-Sulesund skal kunne krysses med bil på en ferjefri E39.
Synspunkt

Fergefri E39 må inn neste transportplan

Fergefri E-39 gjennom Møre og Romsdal er vårt viktigste prosjekt for å knytte fylket tettere sammen, skriver Torill Ytreberg, NHOs regiondirektør i Møre og Romsdal.

01.12.2016
Planleggingen for våre fjordkryssinger er godt i gang og flere ti-talls millioner kroner er allerede brukt til dette arbeidet. Det er helt avgjørende at våre prosjekter prioriteres i neste Nasjonal Transport Plan (2018-2029) som skal vedtas i Stortinget til våren. Våre fjordkryssingsprosjekter binder sammen hele verdiskapingsaksen fra Søre Sunnmøre til Nordmøre. Men det er også her vi har de største utfordringene på samferdsel, med flere ferger som er evigvarende bompengeprosjekter med svært begrenset åpningstid.
Dersom prosjektene som nå er under planlegging blir utsatt til perioden 2029-2035, så vil vi mest sannsynlig komme i den situasjon at planlegging må startes på nytt som følge av at prosjektene blir skjøvet ut i tid. Kostnadene for prosjektene vil også eskalere ved en utsettelse. Det kan vi ikke akseptere!
Møreaksen, mellom Ålesund og Molde, er klar til bygging allerede i 2018. Hafast, mellom Søre Sunnmøre og Ålesund, er klar til oppstart fra 2023 og Halsafjorden på Nordmøre fra 2024.
Næringslivet har ikke bedt om fire felts veg langs hele kysten. Det er trolig aktuelt på noen strekninger, men i Møre og Romsdal har vi sagt at vi ønsker fjordkryssingene realisert så tidlig som mulig, så kan utbygging til firefelts veg bygges når behovet melder seg. Da vil også kostnadene for fergefri E-39 bli langt lavere enn det Transportetatene har lagt frem.
For næringslivet er det viktig å gjøre veien fra festtaler til snorklipping kortest mulig. Gjennomsnittlig planleggingstid for veiprosjekter er hele ti år. Dette tar for lang tid og NHO mener planleggingstiden bør halveres. Virkemidlene er tilgjengelig: kutte kommunedelplan, bruk av tidsfrister, økt bruk av statlig plan, begrense muligheter til å utrede nye alternativer i planfasen etc. Verktøyene for å redusere planleggingstiden på samferdsel finnes, det er snakk om å ta verktøyene i bruk for å få en raskere realisering av fergefri E-39.
Fergefri E-39 er svært viktig for utviklingen i vår region og for Vestlandet. Utredninger av samfunns- økonomisk nytte av fergefri E-39, dokumenterer at prosjektet vil gi stor nytteverdi, ikke bare i vår region, men også i resten av landet. Møre og Romsdal, Hordaland og Rogaland er de fylkene i landet med høyest eksport. Når næringslivet i disse regionene kan kobles sammen gjennom effektive transportkorridorer, oppnås høyere produktivitet og dermed høyere verdiskaping i hele landet. Fergefri E-39 er med andre ord et av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme samferdselsprosjektene nasjonalt.
Norsk næringslivs konkurranseevne påvirkes av hvilke rammebetingelser man stilles ovenfor. Flere og flere bedrifter møter stadig tøffere internasjonal konkurranse. Våre bo- og arbeidsmarkedsregioner må bygges sammen slik at arbeidspendling og næringslivets transporter fungerer så sømløst som mulig. Utbygging av god infrastruktur er en viktig premiss for å kunne ha et konkurransedyktig næringsliv. Det er ikke minst viktig i disse omstillingstider.
Møre og Romsdal har ikke jernbane som alternativ til vei som flere andre steder i landet. Da må vi forvente og kreve at våre prosjekter på fergefri E-39 får tildelt sin del av midlene i Nasjonal Transport Plan som Stortinget skal vedta til våren.
NHO Møre og Romsdal står fast på at prosjektene for Fergefri E-39 i Møre og Romsdal må realiseres i løpet av neste Nasjonal Transport Plan fra 2018-2029.


Publisert: 01.12.2016 08:54

Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41