Synspunkt
– Fortsatt tid til å få inn strengere miljøkrav
At NHO Sjøfart uten videre aksepterer at Samferdselsdepartementet ikke gjennomfører Stortingets klimamålsetninger, er overraskende. Særlig med tanke på hvordan NHO tidligere har satt klima og bruk av offentlige anbud for anskaffelser av klimavennlig teknologi på dagsorden, skriver Hege Økland/NCE Maritime CleanTech, Marius Gjerset/Zero, Erik Ianssen/Selfa Arctic.
23.03.2018
Den norske leverandørindustrien har gått ut og etterlyst strengere miljøkrav i det nye anbudet for Kystruten.
Når det trengs minst 50 prosent reduksjon i utslippene fra hele transportsektoren til 2030 for å oppfylle klimaforpliktelsene våre, holder det ikke med et ambisjonsnivå for klimareduksjoner på bare 25 prosent helt fram til 2031. I sitt på ti år. Styrker ikke dette bare viktigheten av å handle nå, når det er ti år til neste gang vi har mulighet?
Dette er tredje av tre debattinnlegg om miljøkrav til hurtigrutesambandet. Innleggen har først stått i Sysla.no.
Sunds innlegg gir et feil bilde av
Vi har ikke hevdet at innføringen av ny teknologi er plankekjøring og nullutslipp kan være tilgjengelig fra start av anbudet. Mot politikerne har vi tatt til ordet for å heve miljøkravene til 50 prosent i gjennomsnitt i hele anbudsperioden slik at en kan få til forbedringer også i løpet av de 10 årene som anbudet varer.
Det vi også har reagert på er at det er ingen miljøvekting i anbudet.
I 2015 innførte Stortinget et vedtak der de ber regjeringen innføre krav om minimum 30 prosent miljøvekting ved offentlige anbud.
God miljøvekting har vært en klar suksessfaktor i ferjeanbudene, hvor insentiv til de beste miljøløsningene har drevet utviklingene til langt bedre løsninger. Uten miljøvekting i anbudet har rederne ingen insentiver for å tilby de beste miljøløsningene som er tilgjengelig, og det er stor risiko for at det ender opp med dårligere langt miljøløsninger enn det industrien faktisk kan levere, og vi kaster vekk en unik mulighet. Både i klimakampen og for konkurransedyktigheten til norsk næringsliv.
Sund hevder at miljøkravene i anbudet allerede er strenge, og her er vi sterkt uenige.
Teknologien er moden for å oppnå betydelig større reduksjoner enn det anbudet krever. En hybridløsning med for eksempel gass og batteri og biodrivstoff vil kunne redusere utslippene med 40 prosent eller mer på nye og eksisterende skip. Offshoreflåten har vist oss at denne teknologien fungerer – også i langt mer krevende farvann enn de Kystruten opererer i.
Vi er enig med Sundt at tidsaspektet med anbudet er utfordring. Å legge inn en miljøvekting vil måtte medføre at tilbydere får noe mer tid til å utarbeide gode anbud.
Tidsplanen er stram, men om Samferdselsdepartementet handler raskt vil det fortsatt være tid til å få ferdig nye båter til anbudsstart 1. januar 2021.
Når det trengs minst 50 prosent reduksjon i utslippene fra hele transportsektoren til 2030 for å oppfylle klimaforpliktelsene våre, holder det ikke med et ambisjonsnivå for klimareduksjoner på bare 25 prosent helt fram til 2031. I sitt på ti år. Styrker ikke dette bare viktigheten av å handle nå, når det er ti år til neste gang vi har mulighet?
Dette er tredje av tre debattinnlegg om miljøkrav til hurtigrutesambandet. Innleggen har først stått i Sysla.no.
Sunds innlegg gir et feil bilde av
Vi har ikke hevdet at innføringen av ny teknologi er plankekjøring og nullutslipp kan være tilgjengelig fra start av anbudet. Mot politikerne har vi tatt til ordet for å heve miljøkravene til 50 prosent i gjennomsnitt i hele anbudsperioden slik at en kan få til forbedringer også i løpet av de 10 årene som anbudet varer.
Det vi også har reagert på er at det er ingen miljøvekting i anbudet.
I 2015 innførte Stortinget et vedtak der de ber regjeringen innføre krav om minimum 30 prosent miljøvekting ved offentlige anbud.
God miljøvekting har vært en klar suksessfaktor i ferjeanbudene, hvor insentiv til de beste miljøløsningene har drevet utviklingene til langt bedre løsninger. Uten miljøvekting i anbudet har rederne ingen insentiver for å tilby de beste miljøløsningene som er tilgjengelig, og det er stor risiko for at det ender opp med dårligere langt miljøløsninger enn det industrien faktisk kan levere, og vi kaster vekk en unik mulighet. Både i klimakampen og for konkurransedyktigheten til norsk næringsliv.
Sund hevder at miljøkravene i anbudet allerede er strenge, og her er vi sterkt uenige.
Teknologien er moden for å oppnå betydelig større reduksjoner enn det anbudet krever. En hybridløsning med for eksempel gass og batteri og biodrivstoff vil kunne redusere utslippene med 40 prosent eller mer på nye og eksisterende skip. Offshoreflåten har vist oss at denne teknologien fungerer – også i langt mer krevende farvann enn de Kystruten opererer i.
Vi er enig med Sundt at tidsaspektet med anbudet er utfordring. Å legge inn en miljøvekting vil måtte medføre at tilbydere får noe mer tid til å utarbeide gode anbud.
Tidsplanen er stram, men om Samferdselsdepartementet handler raskt vil det fortsatt være tid til å få ferdig nye båter til anbudsstart 1. januar 2021.
Publisert: 23.03.2018 13:00
Sist oppdatert: 11.02.2021 08:41