Mer enn en propellfabrikk
Konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg Gruppen blir også leder for Rolls-Royce Marine og resten av marinedivisjonen i Rolls-Royce. De to selskapene har i stor grad komplementerende produkter og fremstår som en mer komplett leverandør hvor primært propell, fremdrifts- og dekksutstyr ikke er overlappende produkter, mener Snorre Hammerø Moen.
Synspunkt

Mer enn en propellfabrikk

Med større optimisme i regionen enn på seks år synes tidspunktet for Kongsberg sitt oppkjøp av Rolls-Royce Commercial Marine riktig. SpareBank1 SMNs konjunkturbarometer for 2018 viser tilbakegang for maritim industri, men det er tross alt markant bedring etter imponerende omstilling i den maritime klyngen, skriver senioranalytiker Snorre Hammerø Moen i Sparebank1 SMN.

Kongsberg Gruppen ASA er et selskap med historie helt tilbake til 1814. Selskapet ble videreutviklet med tanke på å bygge en nasjonal forsvarsindustri i Norge. Det skulle møte behovet til det norske forsvaret og NATO etter andre verdenskrig, og lager utstyr for kompliserte operasjoner i ekstreme forhold.
Kongsberg Gruppen sin satsing innen maritim industri begynte på 1970-tallet sammen med oppdagelsen av oljen i Nordsjøen. Kongsberg Maritime utgjør i dag ca. 51 prosent av gruppens omsetning. Hovedområdene til gruppen er forsvar, skipsfart, olje og gass, fiskeri og romfart.
Selskapet har en diversifisert portefølje hvor alle segmentene i stadig større grad krever avanserte og høyteknologiske løsninger. Selskapet har derfor satset sterkt på utvikling av en digital plattform for integrasjon av sine produkter. Dette skal bidra til mer effektiv bruk som igjen bidrar til økt lønnsomhet for sluttbrukeren. Kvalitet sammen med global tilstedeværelse og 24/7 service er vurdert til å være selskapets primære konkurransefortrinn i konkurransen med andre internasjonale aktører som Wârtzila, ABB, Siemens, Lockheed Martin og Boeing.

Rolls-Royce Commercial Marine

Rolls-Royce Commercial Marine (RRCM) ble etablert i 2000 etter kjøp av kjernevirksomheten til Vickers. RRCM lager utstyr og yter service til skipsfarten, olje- og gassindustrien med en betydelig historisk andel rettet mot offshore service-segmentet. Hovedproduktene til selskapet er propeller, motorer, fremdrifts- og dekksutstyr. Dette i tillegg til skipsdesign som utgjør en liten, men viktig andel av omsetningen.
Selskapet tilbyr i likhet med Kongsberg Martime 24/7 service verdeon over og har også satset på integrasjon av løsninger og digitalisering. I tillegg opererer RRCM avanserte trenings- og simulatorsentre i Norge, Singapore og Brasil for opplæring av sjøfolk og simulering av komplekse maritime operasjoner.
Etter oppstarten i 2000 tredoblet Rolls-Royce sin omsetning før nedgangen i offshoremarkedet kom som følge av oljeprisfallet i 2014-2016. Dette førte til tap og redusert omsetning fra 2015 til 2018. Som følge av dette har Rolls-Royce kuttet kostnader og redusert produktsatsning innen maritim industri. I 2018 ble det klart at RRCM (eks. motorer) selges til Kongsberg.

Det nye selskapet

De to selskapene har i stor grad komplementerende produkter og fremstår som en mer komplett leverandør hvor primært propell, fremdrifts- og dekksutstyr ikke er overlappende produkter. Teknologi, produkter og kunnskap fra forsvars- og romfartsdelen i Kongsberg vil i større grad kunne overføres til den maritime delen, da teknologiskiftet i skipsfart er i full anmarsj og har mange fellestrekk med kravene som stilles fra disse bransjene. Større grad av automasjon og økte miljøkrav i skipsfarten stiller også strengere krav til kvalitet, robusthet, kommunikasjon og sikkerhet. Her har forsvar og romfart ligget lengre fremme historisk, men kommersiell skipsfart tar nå innpå i jakten på økte marginer.
Det er overlappende områder som vil gi synergieffekter gjennom ytterligere kostnadskutt. Forskning og utvikling er områder hvor det naturlig vil være skalafordeler. RRCM synes i tillegg å ha underinvestert de siste årene sammenlignet med konkurrentene. Det tyder på at det Kongsberg har gjort på integrasjon, automasjon og digitale plattformer vil bli utgangspunktet for videre satsing. I likhet med banknæringen går utviklingen mot digitalisering i maritim industri svært raskt. Vi tror samarbeidet med den maritime klynge på Nordvestlandet og miljøet rundt NMK vil være sentralt, hvor åpenhet og samarbeid er blitt en konkurransefordel. Her er allerede Kongsberg langt fremme med sin satsing på åpne standarder i et økosystem for digital utvikling. Et tett samarbeid med klyngen vil kunne gi nye muligheter både for landet, regionen og Kongsberg.
Det vil også være administrative oppgaver som kan tenkes sentralisert, men i forhold til dagens RRCM med hovedkontor i England er det vårt håp lokalt at flere av de sentrale funksjonene blir lagt til Nordvestlandet og på Sunnmøre. Selv om disse i stor grad vil ligge naturlig hos Kongsberg som overtagende selskap har norske selskaper lyktes bedre med flatere organisasjonsstruktur enn for eksempel engelske. Videre kan det nye selskapet komme styrket ut i sin globale tilstedeværelse, men det kan selvsagt også være effektiviseringsbehov sammenlignet med gammel organisering.

Utsikter og ringvirkninger

Internasjonal vekst har tiltatt og globale tillitsindikatorer er fortsatt gode. Vi ser et bra vekstbilde, og anslagene for samlet importvekst hos handelspartnerne våre er positive. Dog er det noen skyer i horisonten da den pågående konjunkturoppgangen synes moden.
I SpareBank 1 SMNs konjunkturbarometer konkluderer vi med at verft og maritim industri er inne i en ny vår. De store verftene har vært gjennom en imponerende omstilling og kan vise til en solid ordrebok hvor passasjerskip erstatter offshore services historiske andel. Ordreboken internasjonalt for tradisjonell skipsfart som bulk og tank viser også bedring etter rekordlav kontraheringsaktivitet gjennom flere år. Dette skaper et positivt bakteppe og indikerer god timing for sammenslåingen.
Men selskapet skal gjennom en krevende periode hvor RRCM skal integreres i Kongsberg. Her er de først og fremst avhengig av å lykkes med effektiviseringstiltakene. Da må selskapet evne å ta ut mulighetene for samarbeid og få til kompetanseoverføring. Satsing på og samarbeid med den maritime klyngen på Nordvestlandet vil kunne bidra til dette.
For å lykkes tror vi det er avgjørende at Kongsberg satser på regionen gjennom å legge deler av sin forskning og utvikling til Nordvestlandet. Videre bør de satse på frihet under ansvar hvor også sentrale stillinger i det nye selskapet legges til Sunnmøre. Manglende tillit ved å flytte for mye av virksomheten ut av regionen vil kunne føre til at nøkkelpersoner forlater selskapet og en får vedvarende kulturforskjeller i den nye selskapet. Det har vi sett eksempler på i nyere tid.
Å skape én kultur er ofte det som i ettertid oppleves som det mest utfordrende ved oppkjøp, men er også det som kan skape størst verdi. Greier de dette samtidig som konjunkturene holder seg sterke, ligger alt til rette for at sammenslåingen kan være starten på et nytt industrieventyr.
Vi i SpareBank 1 SMN er patriotiske til det som skjer i den maritime klyngen på Nordvestlandet. Det er derfor svært spennende at det ble valgt en norsk løsning. At det maritime miljøet på Nordvestlandet blir styrket er viktig, ikke bare for de ansatte og selskapet, men også for hele infrastrukturen rundt maritime industri, som finansnæringen og SpareBank 1 SMN er en viktig del av.

Publisert: 13.03.2019 17:42

Sist oppdatert: 11.02.2021 08:42