– Vi satser på å blomstre i år
Gründeren bak Storfjord Iskrem har klokkertro på framtiden etter dårlige 2023-tall.
– Jeg har satset stort og har store visjoner, men det tar tid å bygge merkevarer i markedet. Vi har brukt ekstremt mye tid på å få opp flyten i produksjonen og jobbe med gjenkjennelseseffekten. Nå er det meste på plass. Vi gleder oss enormt til årets iskrem-sesong, sier daglig leder Silje Lee Knutsen ved Storfjord Iskrem til Nett No.
Nye lokaler
I mars i fjor ble datterselskapet Storfjord Iskrem Consept As registrert. 2023-regnskapet viser et negativt driftsresultat på 128 167 kroner.
Dørene til det nye utsalget i Tollbugata i Ålesund åpnet 1. august, og dermed mistet selskapet store deler av den klassiske iskrem-sesongen i fjor. Den lokale iskremprodusenten ser fram mot sitt første hele driftsår.
– Vi fikk mange positive tilbakemeldinger i fjor, og siden mars har folk strømmet til. Fra 1. mai er det fullt kjør, og nå får vi en hel sesong i fantastisk flotte lokaler midt i hjertet av Ålesund. Vi ser at stadig flere legger merke til oss, selv om vi foreløpig ikke har vært altfor synlige på hjørnet av Tollbugata. Det blir det en endring på nå, sier Knutsen videre.
Med egen forsyningskjede fra fabrikken i Stordal har selskapet tatt en plass midt i cruiseturiststrøket ved Stuens og Baker Walderhaug. Omgitt av hotell og restauranter på alle kanter.
– Jeg tror vi kan løfte hverandre og kvartalet med å ligge så tett plassert som vi gjør. Vi har også en rekke middagsgjester som kommer for å ta desserten hos oss. Lokalene er fantastiske, og nå får vi også sitteplass til over 20 gjester innendørs. I tillegg får vi benker utenfor snart, sier Knutsen.
Kritikerrost iskrem
Dette er Storfjord Iskrems første utsalg, og produsenten har hatt stor suksess med sin brunost- iskrem, softis og andre typer is basert på geitemelk og andre lokale råvarer. Produsert i lokalene i Stordal.
Morselskapet hadde i 2022 et negativt driftsresultat på nesten 1,7 millioner kroner, men har siden oppstarten i 2017 tatt flere store investeringer i blant annet større fabrikklokaler.
– Vi har veldig sære iskrem-produkter laget fra bunn av, men ekspertene i markedet skryter oss opp i skyene. Folk er kanskje litt skeptiske i starten, men blir veldig positivt overrasket når de tester oss. Nå har vi brukt over fem år på å få produksjonen slik vi ønsker, men ting tar tid, forteller den daglige lederen.
Klare for Asko-satsing
Tidligere har de solgt is til stort sett dagligvarebutikker, også der har det skjedd endringer som skal snu et svakt fjorår til sterkere tall i 2024.
– Vi står nå foran en satsing i Asko Servering. Det vil gi oss et skikkelig løft, og produktene våre lanseres om to uker. Vi satser på å blomstre i år, og med grønne tall i 2025, avslutter Silje Lee Knutsen ved Storfjord Iskrem.
Storfjord Iskrem Consept AS | ||
Beløp i hele 1000 kroner | 2023 | 2022 |
Driftsinntekt | 412 | - |
Driftsresultat | - 128 | - |
Resultat før skatt | - 131 | - |
Publisert: 16.04.2024 13:00
Sist oppdatert: 17.04.2024 13:12