ABB Norge ordre til Kina verft
ABB i Norge skal levere fullintegrerte kraft-, fremdrifts- og automatiseringssystem til avansert rørleggingsfartøy i Kina.
Nytt

ABB Norge-ordre til Kina-verft

ABB skal for første gang levere komplette løsninger til spesialfartøy for dypvannsoperasjoner som bygges i Kina.

Administrator
08.12.2014
ABB i Norge skal levere fullintegrerte kraft-, fremdrifts- og automatiseringssystem til avansert rørleggingsfartøy i Kina. Dette er den første kontrakten i sit slag til verfti Kina for ABB.
Ordren er til et avansert rørleggingsfartøy med stor løftekapasitet som bygges av det kinesiske verftet Wuchang Shipbuilding Industry Group. ABB i Norge vil stå for leveransene til verftet, ABBs maritime virksomhet i Norge ledes fra Ulsteinvik.
- Systemene for kraft, automatisering, sikkerhet og beslutningsstøtte blir stadig mer avanserte. Når de blir tett sammenkoblet og kan utveksle informasjon, er fordelene signifikante: Reduserte investeringskostnader, optimalisert vedlikehold, forbedret kontroll på kraftsystemene og økt tilgjengelighet på utstyret. Valget av ABBs integrerte løsninger for krevende prosjekter som dette vitner om solid aksept for vår produktportefølje, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge i en pressemelding.

Krever nøyaktighet

Det nye fartøyet er beregnet for operasjoner på ultradype havområder og trenger maksimal nøyaktighet og tilgjengelighet. Derfor ønsker både eier og operatører økt integrasjon og enklere brukergrensesnitt for drift og vedlikehold av de ulike systemene ombord.
Fartøyet skal leveres i første kvartal 2018, og er designet for rørlegging, tunge løft og havbunnskonstruksjon i dypvannsmarkedet. Slike operasjoner krever ekstrem pålitelighet, og ved å integrere elektrisk kraft, fremdrift samt systemer for tilstands- og ytelsesovervåking, øker den totale effektiviteten, tilgjengeligheten og sikkerheten.

Satser på spesialskip

Det kinesiske verftet har bygget og levert mer enn 1000 fartøyer. De siste tiårene har verftet satset mer på bygging av spesialskip med høye ytelser, og levert mer enn 30 fartøyer for ankerhåndtering, tauing, offshore supply, standby-operasjoner, dypdykkingssupport, offshoreforskning og letevirksomhet for olje og gass.
Ordren er til et avansert rørleggingsfartøy med stor løftekapasitet som bygges av det kinesiske verftet Wuchang Shipbuilding Industry Group. ABB i Norge vil stå for leveransene til verftet.
- Systemene for kraft, automatisering, sikkerhet og beslutningsstøtte blir stadig mer avanserte. Når de blir tett sammenkoblet og kan utveksle informasjon, er fordelene signifikante: Reduserte investeringskostnader, optimalisert vedlikehold, forbedret kontroll på kraftsystemene og økt tilgjengelighet på utstyret. Valget av ABBs integrerte løsninger for krevende prosjekter som dette vitner om solid aksept for vår produktportefølje, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge i en pressemelding.Selskapet har fått sin første kontrakt på fullintegrerte kraft-, fremdrifts- og automatiseringssystem til spesialfartøy for dypvannsoperasjoner som bygges i Kina.

Krever nøyaktighet

Det nye fartøyet er beregnet for operasjoner på ultradype havområder og trenger maksimal nøyaktighet og tilgjengelighet. Derfor ønsker både eier og operatører økt integrasjon og enklere brukergrensesnitt for drift og vedlikehold av de ulike systemene ombord.
Fartøyet skal leveres i første kvartal 2018, og er designet for rørlegging, tunge løft og havbunnskonstruksjon i dypvannsmarkedet. Slike operasjoner krever ekstrem pålitelighet, og ved å integrere elektrisk kraft, fremdrift samt systemer for tilstands- og ytelsesovervåking, øker den totale effektiviteten, tilgjengeligheten og sikkerheten.

Satser på spesialskip

Det kinesiske verftet har bygget og levert mer enn 1000 fartøyer. De siste tiårene har verftet satset mer på bygging av spesialskip med høye ytelser, og levert mer enn 30 fartøyer for ankerhåndtering, tauing, offshore supply, standby-operasjoner, dypdykkingssupport, offshoreforskning og letevirksomhet for olje og gass.

Publisert: 08.12.2014 11:36

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:39