Bruker app og SMS i stedet for papirannonser
TREKKER KUNDER: Tilbud som legges ut på Amfi Moas egen app trekker kunder til butikken, sier Elisabeth Dahle og Henriette Østraat i G Sport på Moa.
Nytt

Bruker app og SMS i stedet for papirannonser

En sen novemberkveld trakk senterleder Anne Mari Rødal Kleppe over 11.000 kunder inn i Amfi Moa-senteret. Hun lokket dem inn ved hjelp av SMS.

13.12.2014
En gang i året inviterer hun sine mest trofaste kunder inn i senteret etter vanlig stengetid.
Det viktigste verktøyet fort å få kundene til å komme er ikke vanlige avisannonsene, men direkte tekstmeldinger til hver enkelt kunde.
- Det er 35.000 som har sagt ja til informasjon og tilbud rett i lomma, sier Rødal Kleppe.

SMS, Facebook og kundeklubb

De 35.000 hun har på listen sin får skreddersydde tekstmeldinger fire ganger i måneden, basert på de opplysningene kundene har gitt da de meldte seg på tjeneste.
Er du mann med en lidenskaplig interesser hjemmesnekring og dykking får du andre tekstmeldinger enn om du er kvinne med interesse for mote og musikkinstrumenter.
Personene på listen er samtidig med i kjøpesenterets kundeklubb, og dermed kvalifsert til å komme inn på den spesielle kundekvelden i november. I år kom mellom 11.000 og 13.000, og handlet for 11 millioner kroner i løpet av de fire timene frem til midnatt kundekvelden varte.
Rødal Kleppe er også ivrig på Facebook, Amfi Moas facebook-side har 25.000 følgere.

Kuttet i papir

Nylig har hun også lansert Amfi Moas egen app for mobiltelefon. Så langt har over 10.000 personer lastet ned appen.
- Er det gode tilbud så får vi god respons, sier Henriette Østraat hos G Sport Moa om virkningen av appen.
Butikken legger ut tilbud på appen. Når kundene kommer til butikken med mobiltelefonen sin fungerer appen som en kupong i en tradisjonell papirannonse og gir kunden rabatt på varen. Deretter er det bare å trykke på telefonen for at varen er kjøpt, slik at tilbudet bare kan brukes en gang.
Den store taperen i denne utviklingen er tradisjonelle avsisannonser på papir. I 2008 gikk rundt 75 prosent av markedsføringsbudsjettet med til å kjøpe annonseplass i papiravisene. Når tar papirannonsering bare 25 prosent av budsjettet, og Rødal Kleppe sier for spøk at Amfi Moas egne digitale plattformer er i ferd med å bli et mer interessant medium å annonsere i enn tradisjonelle aviser.

Samhandlig med nettbutikker

Rødal Kleppe mener den største utfordringen for tradisjonelle butikker og kjøpesenter er konkurransen fra netthandelen. Hun er spesielt usikker på hva som blir handlemønsteret til de som er vokst opp med nettbutikker fra barnsbens av.
Butikkenes svar må være todelt, mener hun.
For de første må de tilby en annen og bedre service enn nettbutikkene kan gjøre for å trekke folk inn i de fysiske butikken.
For de andre må tradisjonelle butikker samhandle med nettbutikkene. Det må blant annet være mulig å sitte på en av kafeene på Amfi Moa og bestille over nettet, for så å gå og hente varen i butikken på senteret rett etterpå.
Det er 35.000 som har sagt ja til informasjon og tilbud rett i lomma

Publisert: 13.12.2014 06:30

Sist oppdatert: 10.02.2021 13:39