Før helga ble det avholdt generalforsamling i Brunvoll Holding AS og tallene som leveres til Brønnøysund viser en rekordomsetning på 1,2 milliarder og et resultat før skatt på knappe 17 millioner etter fjoråret (se tabell). Utbytte til aksjonærene blir på 19 millioner kroner.
– Vi har lagt bak oss et 2018 som har vært utrolig spennende og til dels utfordrende, forteller Kåre Øyvind Vassdal som nå har overtatt som konsernsjef i Brunvoll, til NETT NO.
Les også:
Han er fornøyd med veksten i omsetning og understreker at mye av inntektene i driftsselskapene kommer fra nye produkt og tjenester, blant annet større anlegg og digitale tjenester.
Vassdal medgir samtidig at de har utfordringer med lønnsomheten.
– Kombinasjonen med prispress, mye nyutvikling og det faktum at vi tar alt av utviklingskostnader over driften i selskapene våre, har gjort at vi har lagt bak oss et 2018 som vi ikke er fornøyd med resultatmessig, sier Vassdal.
Etter at , ble 37-årige Vassdal konstituert som konsernsjef fra forrige måned – og den stillingen vil han gjerne fortsette i. Planen til Vassdal og konsernstyret er at han fortsetter som konsernsjef, men at partene bruker året til å finne ut av veien videre.
– Det er en utrolig spennende stilling i et konsern med en veldig fin historie, langsiktig lokalt eierskap og mange dyktige medarbeidere, sier Vassdal.
Han var tidligere konserndirektør for økonomi, IKT og digitalisering, og vil også ha denne rollen i tiden fremover.
I konsernledelsen ellers har Per Olav Løkseth gått inn som konserndirektør for salg og marked. Knut Ola Tverdal med bakgrunn fra Vard-systemet, er ansatt med den engelske tittelen «Chief Operations Officer».
Veksten i omsetningen fra nysalg er på hele 35-40 prosent, sammenlignet med året før.
– Markedet er på vei tilbake i litt mer normalisert form, men det er fortsatt sterk konkurranse og prispress for oss. Vi har selvsagt nytte av en svak norsk krone, men det er nok en erkjennelse nå i leverandørindustrien at vi må få prisene noe opp samtidig som vi hele tiden må strebe etter å effektivisere vår egen produksjon og gjøre ting litt smartere i morgen enn vi gjør i dag for å få ned kostnadene våre, forteller Vassdal.
Salg av leiligheter i Brunvoll-kvartalet ga 127 millioner kroner i inntekter i 2018 – etter at det i året før stod for 182 millioner av omsetningen.
– Alt i alt så har vi kommet oss gjennom de siste tre årene på en grei måte. Mye av æren for dette må tilskrives en omstillingsvillig og kompetent organisasjon, samtidig som vi har lokale langsiktige eiere som er veldig opptatt av å utvikle konsernet og bygge stein på stein, sier Vassdal.
Les mer:
Samtidig er det fortsatt overkapasitet i markedet. De har også fått en større konkurrent i «nye» Kongsberg Maritime, som nå inkluderer de tidligere Rolls-Royce-avdelingene.
– Vi har levd godt med å konkurrere mot større selskap i lang tid og trigges av konkurranse, påpeker Vassdal.
Konsernsjefen ser både trusler og muligheter med konsolideringen.
– Trusselen består først og fremst i at de har vært to dyktige selskap, som sammen kan bli en enda tøffere konkurrent. Men det er også muligheter ved at våre kunder ønsker alternativer. Så lenge vi greier å være best på det vi driver med for våre kunder, så er markedet der, sier han.
– Vi har lagt bak oss et 2018 som har vært utrolig spennende og til dels utfordrende, forteller Kåre Øyvind Vassdal som nå har overtatt som konsernsjef i Brunvoll, til NETT NO.
Les også:
Han er fornøyd med veksten i omsetning og understreker at mye av inntektene i driftsselskapene kommer fra nye produkt og tjenester, blant annet større anlegg og digitale tjenester.
Vassdal medgir samtidig at de har utfordringer med lønnsomheten.
– Kombinasjonen med prispress, mye nyutvikling og det faktum at vi tar alt av utviklingskostnader over driften i selskapene våre, har gjort at vi har lagt bak oss et 2018 som vi ikke er fornøyd med resultatmessig, sier Vassdal.
Vil fortsette i sjefsstolen
Arbeidsstokken i hele konsernet nærmer seg nå 500 ansatte, etter at oppkjøpte selskap ble inkludert fra 2017. Ved inngangen til 2019 hadde Brunvoll 449 fast ansatte - en liten økning fra året før. I tillegg har de hele 29 lærlinger.Etter at , ble 37-årige Vassdal konstituert som konsernsjef fra forrige måned – og den stillingen vil han gjerne fortsette i. Planen til Vassdal og konsernstyret er at han fortsetter som konsernsjef, men at partene bruker året til å finne ut av veien videre.
– Det er en utrolig spennende stilling i et konsern med en veldig fin historie, langsiktig lokalt eierskap og mange dyktige medarbeidere, sier Vassdal.
Han var tidligere konserndirektør for økonomi, IKT og digitalisering, og vil også ha denne rollen i tiden fremover.
I konsernledelsen ellers har Per Olav Løkseth gått inn som konserndirektør for salg og marked. Knut Ola Tverdal med bakgrunn fra Vard-systemet, er ansatt med den engelske tittelen «Chief Operations Officer».
– Må få prisene noe opp
Brunvoll er mest kjent som produsent av gir, propeller og fremdriftsystemer. De samlede inntektene i driftsselskapene Brunvoll AS, Brunvoll Volda AS (tidligere Scana Volda, journ. anm.) og Brunvoll Mar-El AS, økte kraftig i 2018.Veksten i omsetningen fra nysalg er på hele 35-40 prosent, sammenlignet med året før.
– Markedet er på vei tilbake i litt mer normalisert form, men det er fortsatt sterk konkurranse og prispress for oss. Vi har selvsagt nytte av en svak norsk krone, men det er nok en erkjennelse nå i leverandørindustrien at vi må få prisene noe opp samtidig som vi hele tiden må strebe etter å effektivisere vår egen produksjon og gjøre ting litt smartere i morgen enn vi gjør i dag for å få ned kostnadene våre, forteller Vassdal.
Sentrumsboliger sikret overskudd
På , var det eiendomsdelen av drifta som sørget for overskuddet i 2018.Salg av leiligheter i Brunvoll-kvartalet ga 127 millioner kroner i inntekter i 2018 – etter at det i året før stod for 182 millioner av omsetningen.
– Alt i alt så har vi kommet oss gjennom de siste tre årene på en grei måte. Mye av æren for dette må tilskrives en omstillingsvillig og kompetent organisasjon, samtidig som vi har lokale langsiktige eiere som er veldig opptatt av å utvikle konsernet og bygge stein på stein, sier Vassdal.
Les mer:
Trusler og muligheter med stor konkurrent
Ordresituasjonen for i år og neste år er lovende, etter at Brunvoll hanket inn større bestillinger i 2018 enn årene før. De har også sikret seg mer arbeid i ettermarkedet.Samtidig er det fortsatt overkapasitet i markedet. De har også fått en større konkurrent i «nye» Kongsberg Maritime, som nå inkluderer de tidligere Rolls-Royce-avdelingene.
– Vi har levd godt med å konkurrere mot større selskap i lang tid og trigges av konkurranse, påpeker Vassdal.
Konsernsjefen ser både trusler og muligheter med konsolideringen.
– Trusselen består først og fremst i at de har vært to dyktige selskap, som sammen kan bli en enda tøffere konkurrent. Men det er også muligheter ved at våre kunder ønsker alternativer. Så lenge vi greier å være best på det vi driver med for våre kunder, så er markedet der, sier han.
Markedet er på vei tilbake i litt mer normalisert form, men det er fortsatt sterk konkurranse og prispress
Publisert: 27.04.2019 16:36
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:34