I forbindelse med testing av Wärtsilas autodokkingssystem ble fergen Folgefonn seilt som et fullt autonomt fartøy fra kai til kai.
Testen ble gjennomført uavbrutt, i en seilingsrute med tre ulike kai-anløp, under oppsyn av representanter fra Sjøfartsdirektoratet, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.
Under testen var fergen i stand til å forlate kaien, manøvrere ut av havna, seile til neste anløpshavn, manøvrere inn mot havna, og deretter legge til ved siden av terminalen uten menneskelige inngrep.
Dette antas å være det første forsøket på en fullautomatisert kai-til-kai-operasjon i en totalt «hands-off modus», på et fartøy på denne størrelsen, skriver selskapet.
M/F Folgefonn er 85 meter langt og eies av Norled.
– En helt autonom kai-til-kai-løsning vil gi oss betydelig verdiskapende fordeler med hensyn til bedre effektivitet, større sikkerhet, lavere drivstofforbruk og dermed reduserte eksosutslipp, sier Sigbjørn Myrvang, teknisk sjef i Norled.
Innovasjon Norge har gitt tilskudd til både Wärtsilä og Norled for testing av teknologien.
Testen ble gjennomført uavbrutt, i en seilingsrute med tre ulike kai-anløp, under oppsyn av representanter fra Sjøfartsdirektoratet, skriver selskapet i en pressemelding onsdag.
– Første forsøk for et fartøy på denne størrelsen
– Dette er et stort fremskritt i arbeidet med å etablere troverdige, automatiserte løsninger for transport til sjøs. Videre er dette en milepæl for vårt Smart Marine-program, sier Joonas Makkonen, visepresident, Voyage Solutions, Wärtsilä i meldingen.Under testen var fergen i stand til å forlate kaien, manøvrere ut av havna, seile til neste anløpshavn, manøvrere inn mot havna, og deretter legge til ved siden av terminalen uten menneskelige inngrep.
Dette antas å være det første forsøket på en fullautomatisert kai-til-kai-operasjon i en totalt «hands-off modus», på et fartøy på denne størrelsen, skriver selskapet.
– Svært imponerende
– Vi testet dette i to dager. Dette er den første demonstrasjonen av et autonomt styrt fartøy vi har sett. Det vi så var svært imponerende. Det er ingen tvil om at slik teknologi vil kunne øke sikkerheten og den totale effektiviteten når fartøy skal legge til- eller fra kai, sier Nils Haktor Bua fra Sjøfartsdirektoratet.M/F Folgefonn er 85 meter langt og eies av Norled.
– En helt autonom kai-til-kai-løsning vil gi oss betydelig verdiskapende fordeler med hensyn til bedre effektivitet, større sikkerhet, lavere drivstofforbruk og dermed reduserte eksosutslipp, sier Sigbjørn Myrvang, teknisk sjef i Norled.
Innovasjon Norge har gitt tilskudd til både Wärtsilä og Norled for testing av teknologien.
Publisert: 28.11.2018 14:56
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:28