- Sammenligningene med Bergen viser at markedsgrunnlaget for en bybane i Ålesund er klart på høyde med grunnlaget i Bergen. Forprosjektet sannsynliggjør i stor grad mulighetene for en bybane i Ålesund, sier Thor Westergaard Bjørlo, kommunikasjonssjef i Norsk Bane.
Norsk Bane presenterte rapporten gjort på oppdrag fra Daaeskogen Kompetanse as under Moakonferansen torsdag.
- Bybane har vært stadig tilbakevendende snakkis i Ålesund, uten at det har vært gjort noe med det, sier Bjørlo.
Kan det altså være mulig med bybane i Ålesund?
Bybane er også en effektiv og attraktiv løsning på trafikkproblemene.
- Bybane svarer dessuten på moderne krav til en by å bo i. Hadde vi hatt en bybane helt ut til Hessa - hva hadde da skjedd med trafikkaoset rundt Hellebroa?
I tillegg teller det positivt på markedsgrunnlaget at det er mye annet langs denne aksen, som sykehus, Høgskolen i Ålesund, NMK, skoler, idrettshaller, turmål etc.
- Omlandsanalysen viser altså gode tall. Ser man på 12 stopp/stasjoner, er det per stasjon 3098 personer per stasjon. Totalt 37.000 på aksen sentrum-Spjelkavik.
Bybana Ålesund sentrum-Moa er anslått til å koste 250-350 milliioner kroner per kilometer.
Bjørlo understreker også at statlig finansiering er mulig.
- For investeringer i bybane og superbuss er Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim lovet 50 prosent statlig tilskudd, sier Bjørlo.
Utgangspunktet når det gjelder investeringskostnader er 4,5 milliarder kroner.
- Ved ulike alternativ - 50 eller 70 prosent statlig tilskudd - vil kostnadene lokalt være lavere enn i bypakken, så dette er veldig interessant.
- I trasèplanleggingen bør man tenke helhet med en gang, mellom Hessa og Magerholm, med mulige forbindelser med bane eller buss til Ellingsøya og nabokommuner. Men som en fase 1, er det mulig å begrense detaljeringen til sentrum/Aspøya - Moa/Spjelkavik, sier Bjørlo.
Ålesundregionen har forøvrig 91.695 innbyggere innenfor 45 minutters kjøretid.
Norsk Bane presenterte rapporten gjort på oppdrag fra Daaeskogen Kompetanse as under Moakonferansen torsdag.
Må raskt videre med trasèutredning
- Det er viktig nå å komme raskt videre med en detaljert trasèutredning, og uten å komme for seint med innspill til både ny plan for Bypakken i Ålesund og ny nasjonal transportplan som skal behandles i Stortinget vårhalvåret 2017, heter det i konklusjonen i rapporten.- Bybane har vært stadig tilbakevendende snakkis i Ålesund, uten at det har vært gjort noe med det, sier Bjørlo.
Kan det altså være mulig med bybane i Ålesund?
Geografien gjør dette aktuelt
- Det er jo dette med struktur i Ålesund - og slik geografien er utformet her - som gjør det attraktivt. Ålesunds langstrakte geografi, med mesteparten av bosetting og aktiviteter langs en ganske smal akse mellom Hessa, sentrum, Moa og Magerholm, gjør spørsmålet om bybane veldig aktuelt, sier Bjørlo.Bybane er også en effektiv og attraktiv løsning på trafikkproblemene.
- Bybane svarer dessuten på moderne krav til en by å bo i. Hadde vi hatt en bybane helt ut til Hessa - hva hadde da skjedd med trafikkaoset rundt Hellebroa?
Omlandsanalyser er positive
Det er gjort omlandsanalyser av antall bosatte og arbeidsplasser innen en radius på 600 meter i luftlinje fra nærmeste stasjon. Bergen har nesten seks ganger høyere folketall, men Ålesund har en båndbyform, med nesten alle bosatte og arbeidsplasser liggende langs samme akse.I tillegg teller det positivt på markedsgrunnlaget at det er mye annet langs denne aksen, som sykehus, Høgskolen i Ålesund, NMK, skoler, idrettshaller, turmål etc.
- Omlandsanalysen viser altså gode tall. Ser man på 12 stopp/stasjoner, er det per stasjon 3098 personer per stasjon. Totalt 37.000 på aksen sentrum-Spjelkavik.
Kan få statlig tilskudd
- I Bergen har de lavere tilskudd på bybana enn buss. Vi kan heller ikke se bort fra at bybanen i Ålesund vil kunne drives med mindre driftstilskudd enn i Bergen, sier Bjørlo.Bybana Ålesund sentrum-Moa er anslått til å koste 250-350 milliioner kroner per kilometer.
Bjørlo understreker også at statlig finansiering er mulig.
- For investeringer i bybane og superbuss er Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim lovet 50 prosent statlig tilskudd, sier Bjørlo.
Utgangspunktet når det gjelder investeringskostnader er 4,5 milliarder kroner.
- Ved ulike alternativ - 50 eller 70 prosent statlig tilskudd - vil kostnadene lokalt være lavere enn i bypakken, så dette er veldig interessant.
Fase 1 - sentrum -Moa
Aksen mellom Moa og sentrum peker seg ut naturlig fase 1. Det er mulig å få til kjøretid 15 minutter moa-sentrum, og 35 minutter til Magerholm.- I trasèplanleggingen bør man tenke helhet med en gang, mellom Hessa og Magerholm, med mulige forbindelser med bane eller buss til Ellingsøya og nabokommuner. Men som en fase 1, er det mulig å begrense detaljeringen til sentrum/Aspøya - Moa/Spjelkavik, sier Bjørlo.
Ålesundregionen har forøvrig 91.695 innbyggere innenfor 45 minutters kjøretid.
Ålesunds langstrakte geografi, med mesteparten av bosetting og aktiviteter langs en ganske smal akse mellom Hessa, sentrum, Moa og Magerholm, gjør spørsmålet om bybane veldig aktuelt
Publisert: 29.10.2015 12:51
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:48