Som NETT NO skrev torsdag, er Sverre Farstad klar til å bygge opp et nytt offshorerederi med hovedkontor i de gamle Farstad Shipping-lokalene i Ålesund. Ingen ville uttale seg om saken til NETT NO da, og planen var at nyheten skulle annonseres fredag.
Sølvtransreder Roger Halsebakk blir med på investorsida og tar også plass i styret i det nye oljeservicerederiet, skriver Sysla.no fredag.
– Her fant vi felles interesse. Roger ser også viktigheten av å styrke det maritime clusteret vi har her på Sunnmøre og har vært veldig positiv, sier Sverre Farstad til nettstedet.
I løpet av sommeren blir de fem personer i administrasjonen, alle med bakgrunn fra Farstad Shipping.
Navnet på det nye rederiet har røtter tilbake til opprinnelsen for familierederiet fra Ålesund. Selskapet Sverre Andreas Farstad & Co. ble startet opp i 1956, og tre år senere bestilte de det første skipet som fikk navnet MS Farland.
Ulstein-psv blir første skip
Det første skipet i flåten til rederiet, blir den tidligere Ulstein-eide Blue King psv-en, som har ligget i opplag i Ulsteinvik i flere år. Rederiet har gått inn i den eksisterende finansieringsavtalen med en lokal bank, som gjør at de er i stand til å operere båten.
Totalt ble det bygd ti slike skip i perioden 2012 til 2016, der de seks første ble solgt til NAO (Nordic American Offshore), og deretter to til.
De to siste skipa, Blue Queen og Blue King, sleit Ulstein med å selge, men i 2017 ble Blue Queen utleid til nederlandske Wahgenborg Offshore. Blue King har derimot vært i opplag hele tida i Ulsteinvik.
Les mer: Andy Farstad gjør comeback i offshore
Ledes av tidligere Farstad-topp
Tidligere Farstad-topp, Svein Leon Aure, blir daglig leder i selskapet Sverre Farstad & Co., og Farstad blir styreleder i det nye rederiet.
Det var i starten av mai at selskapet Rofa ble registrert i Brønnøysundregistrene. I starten av juni skiftet firmaet navn til Sverre Farstad & Co. Aksjene eies gjennom investeringsselskapet SAF Invest II som ble registrert i februar.
Roger Halsebakk som er med på satsingen, ble nedringt da han i fjor startet investeringsselskap for å skape mer aktivitet i Ålesund. Sølvtrans-rederiet til Halsebakk har tatt over deler av de tidligere lokalene til Farstad Shipping.
Offshorerederiet hadde ikke bruk for all plassen på Skansekaia etter at staben i Ålesund ble redusert. Det gjør at Sølvtrans-rederiet i dag er naboer med Farstad-konkurrentene i Solstad Offshore.
Mistet kontroll over familierederiet
Sverre Farstad ble som kjent spilt utover sidelinja etter at offshorerederiet Farstad Shipping fusjonerte med Solstad Offshore og Deep Sea Supply.
Ålesunderen var svært misfornøyd med hvordan familierederiet ble prioritert i det nye kjemperederiet. Etter at det sammenslåtte rederiet gikk under navnet Solstad Farstad en periode, krevde han at familienavnet ble fjernet fra selskapsnavnet.
Farstad trakk seg også fra styret i rederiet på dagen i januar i fjor. Han har flere ganger uttrykt misnøye med utviklingen etter fusjonen – og beskyldte Kjell Inge Røkke for løftebrudd i forbindelse med prosessen.
Les også: Mener Røkke brøt løfter
Sverre Farstad: – En veldig trist dag
Spår ny offshoreboom
Offshoremarkedet har bedret seg den siste tida og det ventet økt aktivitet som følge av økte oljeinvesteringer. Senest på Fosnavåg-konferansen torsdag fortalte Rystad Energy at de tror på en ny offshorebølge som kommer til å være like kraftig som i forrige syklus.
Flere tidligere redere, blant dem Åge Remøy, har satset på nytt i bransjen og det er rimelige skip til salgs.
Solstad Offshore er blant rederiene som fortsatt sliter med å få hodet over vannet og betjene gjelda på nærmere 30 milliarder kroner. Rederiet er i forhandlinger om en refinansiering og meldte senest torsdag at de har fått utsatt frist til høsten.
Les også: Spår ny offshoreboom
Solstad må ha meir tid
Publisert: 21.06.2019 08:23
Sist oppdatert: 17.05.2024 22:35