– Dette er uhyre kjekt!
Kadettkoordinator Tor Egil Fjelde bobler nærmest over av glede. Siden 2010 har han og Maritimt forum hatt ansvaret for å holde oversikt over hvor mange som får kadettplass.
Oversikten har aldri vært penere.
– For første gang har alle elever som har registrert seg hos oss kommet om bord på et skip. Dermed får de fartstid som kadett og kan fullføre sin maritime utdanning,
Han forteller at de har fått henvendelser fra rederier som trenger kadetter, også etter at listen var tom.
– Så vidt jeg vet har dette aldri skjedd før. Et luksusproblem, slår Fjelde fast.
Les også:
Studenter som går ut fra maritime fagskoler og høyskoler, trenger 6 til 12 måneder seilingstid etter endt utdannelse for å løse ut sertifikater. Uten sertifikat kan de ikke gjøre tjeneste om bord på et fartøy.
Siden 2017 har 346 kadetter fått jobb på dekk og 173 i maskin.
– Man har fem år på seg til å få fullført kadett-tiden, og dermed er det noen som har ventet så lenge at de ikke har kunnet fullføre utdanningen. Andre slutter å være tilgjengelige og blir strøket fra listen. I år er det snakk om et par-tre stykker, sier Fjelde.
Les også:
Av de som nå har fått seg jobb har brorparten stått på venteliste siden 2016. Den lengste ventetiden registrert i år er fra 2013, og dette var altså siste sjanse for å kunne fullføre utdanningen.
Ved utgangen av 2015 var det 90 elever som sto uten opplæringsplass. Tallet fortsatte å øke, og i februar 2016 . Det var rekordhøyt, og siden har antallet sunket.
I stedet utbetales opplæringstilskuddet som rederiene får fra Stiftelsen Norsk Maritime Kompetanse som en godtgjørelse til kadettene.
Daglig leder i Maritimt Kompetansesenter, Oddmund Nystad, mener det er på høy tid å kvitte seg med denne ordningen.
– Nå som køen av ledige kadetter er borte bør rederiene begynne å betale en levelig lønn til kadettene sine. Dette bør arbeidstakerorganisasjonene ta tak i, sier han.
Les også: .
Utbetalingen til kadettene ligger på mellom 7000 og 10.000 kroner i måneden mens de er om bord, som regel 6 eller 12 måneder.
– Jeg vil ikke nevne navn, for da får vi dem aldri med oss, men generelt kan jeg si at Østlandsrederiene er verst. Her er det mange store rederier som ikke har en eneste kadett, sier han.
Hurtigruten tok inn flest kadetter i fjor, 28 totalt. DOF, Solstad farstad, Eidesvik og Østensjø har også ligget helt i toppsjiktet, sammen med Fjord1, Norled og Boreal.
– Etter bølgedalen hos offshorerederiene har flere nå økt inntaket igjen. Odfjell hadde ikke tatt inn kadetter siden 2014, men , sier Fjelde.
Les også:
Kadettkoordinator Tor Egil Fjelde bobler nærmest over av glede. Siden 2010 har han og Maritimt forum hatt ansvaret for å holde oversikt over hvor mange som får kadettplass.
Oversikten har aldri vært penere.
– For første gang har alle elever som har registrert seg hos oss kommet om bord på et skip. Dermed får de fartstid som kadett og kan fullføre sin maritime utdanning,
Han forteller at de har fått henvendelser fra rederier som trenger kadetter, også etter at listen var tom.
– Så vidt jeg vet har dette aldri skjedd før. Et luksusproblem, slår Fjelde fast.
Les også:
Studenter som går ut fra maritime fagskoler og høyskoler, trenger 6 til 12 måneder seilingstid etter endt utdannelse for å løse ut sertifikater. Uten sertifikat kan de ikke gjøre tjeneste om bord på et fartøy.
Siden 2017 har 346 kadetter fått jobb på dekk og 173 i maskin.
På venteliste i over fire år
Gjennom de mange årene med lange ventelister er det flere som har droppet ut fra studiet, og sagt fra seg plassen.– Man har fem år på seg til å få fullført kadett-tiden, og dermed er det noen som har ventet så lenge at de ikke har kunnet fullføre utdanningen. Andre slutter å være tilgjengelige og blir strøket fra listen. I år er det snakk om et par-tre stykker, sier Fjelde.
Les også:
Av de som nå har fått seg jobb har brorparten stått på venteliste siden 2016. Den lengste ventetiden registrert i år er fra 2013, og dette var altså siste sjanse for å kunne fullføre utdanningen.
Ved utgangen av 2015 var det 90 elever som sto uten opplæringsplass. Tallet fortsatte å øke, og i februar 2016 . Det var rekordhøyt, og siden har antallet sunket.
– Kadettavtale bør fjernes
Da krisen sto på som verst i 2015 kom på plass som sørget for at rederiene ikke behøver å betale lønn til kadettene de tar om bord, men kun stå for kost, losji og forsikring.I stedet utbetales opplæringstilskuddet som rederiene får fra Stiftelsen Norsk Maritime Kompetanse som en godtgjørelse til kadettene.
Daglig leder i Maritimt Kompetansesenter, Oddmund Nystad, mener det er på høy tid å kvitte seg med denne ordningen.
– Nå som køen av ledige kadetter er borte bør rederiene begynne å betale en levelig lønn til kadettene sine. Dette bør arbeidstakerorganisasjonene ta tak i, sier han.
Les også: .
Utbetalingen til kadettene ligger på mellom 7000 og 10.000 kroner i måneden mens de er om bord, som regel 6 eller 12 måneder.
– Østlandsrederiene er verst
Selv om alle har fått plass, mener kadettkoordinatoren Tor Egil Fjelde at flere rederier bør bli flinkere til å ta imot unge lovende.– Jeg vil ikke nevne navn, for da får vi dem aldri med oss, men generelt kan jeg si at Østlandsrederiene er verst. Her er det mange store rederier som ikke har en eneste kadett, sier han.
Hurtigruten tok inn flest kadetter i fjor, 28 totalt. DOF, Solstad farstad, Eidesvik og Østensjø har også ligget helt i toppsjiktet, sammen med Fjord1, Norled og Boreal.
– Etter bølgedalen hos offshorerederiene har flere nå økt inntaket igjen. Odfjell hadde ikke tatt inn kadetter siden 2014, men , sier Fjelde.
Les også:
Publisert: 26.04.2018 09:11
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:21