Nylig gikk fiskebåten "Harvest" fra Fitjar Mek. med et varmegjenvinninganlegg fra Ulmatec Pyro ombord.
– En kan oppnå betydelige besparelser ved å utvinne og utnytte energi fra overskuddsvarme om bord i fartøy, sier Jan Petter Urke, administrerende direktør i Ulmatec Pyro AS i en pressemelding.
– På mange fartøy i dag blir bare 30 prosent av energien tilført fra dieselmotorene utnyttet til elkraft eller propellkraft. Resten forsvinner via kjølevann og eksos. Med varmegjenvinningssystemer kan i alle fall 60 prosent av energien utnyttes, sier Urke.
Han viser til flere bruksområder for overskuddsvarmen: oppvarming av innkvarteringsområder, tankoppvarming og avising av dekk og trapper.
”Harvest” er designet av Wärtsilä Ship Design Norway. Jan Petter Urke illustrerer hvordan ”Harvest” kan redusere drivstofforbruk ved å utnytte overskuddsvarme fra eksos- og kjølesystemene om bord:
– Investerer man derimot i et godt system for varmegjenvinning, som i tilfellet er gjort her, kan drivstofforbruket til oppvarming og en rekke andre energikrevende oppgaver reduseres til null. Både miljømessig og økonomisk snakker vi altså om betydelige gevinster, sier Urke i pressemeldingen.
– En kan oppnå betydelige besparelser ved å utvinne og utnytte energi fra overskuddsvarme om bord i fartøy, sier Jan Petter Urke, administrerende direktør i Ulmatec Pyro AS i en pressemelding.
Energi forsvinner
Våren 2011 lanserte Ulmatec Pyro et nytt system for varmegjenvinning, "Pyro Waste Energy Recovery System".– På mange fartøy i dag blir bare 30 prosent av energien tilført fra dieselmotorene utnyttet til elkraft eller propellkraft. Resten forsvinner via kjølevann og eksos. Med varmegjenvinningssystemer kan i alle fall 60 prosent av energien utnyttes, sier Urke.
Han viser til flere bruksområder for overskuddsvarmen: oppvarming av innkvarteringsområder, tankoppvarming og avising av dekk og trapper.
Kan spare mer
– Men vi ser ytterligere muligheter for enorme innsparinger ved å flytte energiforbruket over fra elektrisitet til vannbåren varme, sier han.”Harvest” er designet av Wärtsilä Ship Design Norway. Jan Petter Urke illustrerer hvordan ”Harvest” kan redusere drivstofforbruk ved å utnytte overskuddsvarme fra eksos- og kjølesystemene om bord:
Kutter oljebruk
– En fremdriftsmotor bruker i snitt 200 000 liter drivstoff i året for å generere 100 kW til oppvarming. I forhold til å benytte dieseldrevne generatorer lønner det seg likevel å benytte oljefyrt kjel for oppvarming, men en oljefyrt kjel bruker om lag 100 000 liter drivstoff i året for å generere 100 kW til oppvarming.– Investerer man derimot i et godt system for varmegjenvinning, som i tilfellet er gjort her, kan drivstofforbruket til oppvarming og en rekke andre energikrevende oppgaver reduseres til null. Både miljømessig og økonomisk snakker vi altså om betydelige gevinster, sier Urke i pressemeldingen.
Publisert: 31.07.2014 14:59
Sist oppdatert: 10.02.2021 13:35