Får svarene de ønsker seg fra ny ladestasjon
Ålesund-selskap klare til å etablere hurtiglading ved hjelp av hydrogen flere plasser.
Cyan Energy er ferdige med sin andre uke med ordinær drift av sin hydrogenbaserte ladestasjon på Hareid. Daglig leder Bjørn Bjerke forteller at de er fornøyde med den første perioden, og at drifta har gitt svarene de håpet på.
– Vi har hatt gratis lading en periode for å få mengdetesting på systemet, men nå har vi satt opp prisen til 2,90 kroner per kilowatt-time. Vi ser at stasjonen leverer effekten bilen ber om, samtidig som betaling og programvare fungerer, sier han til Nett No.
Selv med gratis lading den første perioden, gikk ikke sunnmøringene «mann av huse» for å teste nyvinningen.
Les bakgrunn:
Har flere fordeler
En jevn strøm av bilister bruker likevel laderen som er i stand til å levere opptil 350 kilowatt – til flere kjøretøy samtidig.
– Stasjonen har en stor fordel ved at den ikke deler opp effekten når flere biler lader på samme tid, forteller Bjerke.
På andre hurtigladere på Nordvestlandet halveres effekten så snart det er to biler som lader. Fordi stasjonen ikke er avhengig av kraft fra strømnettet, har den også en annen fordel.
– Om hele Hareidlandet er uten strøm, kan du fortsatt lade bilen på stasjonen vår, påpeker Bjerke.
Behov i transportbransjen
Et voksende antall elektriske lastebiler i transportbransjen er blant brukerne som vil ha store fordeler av å lade raskere. Foreløpig er få ladestasjoner med tilstrekkelig kapasitet en utfordring for næringa.
Kristin Holsvik som er transportsjef hos H.I.Giørtz i Sula er blant dem som ser med spenning på om det kommer flere ladestasjoner med tilsvarende kapasitet.
– Vi har testet laderen på Hareid og det gikk veldig raskt, men vi ønsker oss gjerne stasjoner mot Måløy, Stryn og Stad, forteller hun.
Vil etablere korridor til Oslo
Cyan Energy-sjefen etablerer gjerne stasjoner i Nordfjord-området. I første omgang har de siktet seg inn mot transportåren mot Oslo via Åndalsnes, Dombås og videre gjennom Gudbrandsdalen.
– Visjonen vår er «fra Hareid til Roma». Nå jobber vi konkret med fire-fem lokasjoner mot Oslo. Noen steder håper vi å få til samlokalisering, forteller Bjerke.
Avhengig av regelverk og bilkapasitet
Ålesund-selskapet sine stasjoner skal på sikt kunne lade elektriske kjøretøy om lag like raskt som å fylle opp en tank med diesel eller bensin.
Foreløpig gjør regelverk og kapasiteten på dagens elbiler at målet er et stykke unna.
– En lastebil har store batteri som er mer gunstige å drive. En liten trekkvogn i dag har kanskje batteri som tilsvarer fem store Tesla-batteri. Foreløpig klarer heller ikke disse å ta imot mer enn rundt 320-330 kilowatt, forteller Bjerke.
Les også
Dimensjonert for høyere effekt
Per i dag er det først og fremst de nyeste Porsche-modellene som kan ta imot effekten stasjonen deres leverer, ifølge Bjerke. Men kapasiteten på bilfronten blir stadig bedre, og Cyan Energy vil være klare når utviklingen går videre.
Stasjonene deres vil være dimensjonert for å levere 1 megawatt – når regelverket tillater det. Det vil åpne for langt raskere lading enn med den første versjonen.
Samarbeider med Ulmatec
Pilotstasjonen på Hareid ligger rett ved innkjørselen til Ulmatec-konsernet. Hareid-selskapet er også hovedkontraktør i arbeidet med å utvikle konseptet.
Ulmatec-sjef Iver Bjørnerem har tidligere fortalt til Nett No at han ser for seg at samarbeidet bare er første av flere steg – og at det på sikt kan bli et nytt bein å stå på for konsernet.
Han tror prosjektet kan videreutvikles for robotisert produksjon, og at kunnskapen de tilegner seg, kan brukes på andre segment og områder.
Publisert: 11.07.2024 05:00
Sist oppdatert: 10.07.2024 17:10