Cyan Energy Hareid illustrasjon foto Cyan Energy
HAREID: Energiselskapet Cyan Energi i Ålesund, samarbeider med Ulmatec på Hareid om å etablere en ladestasjon for elbiler med ladetid på under ti minuter. Foto/illustrasjon: Cyan Energy
Nytt

Skal teste superrask ladestasjon

Ålesund-selskap bygger prototype på Hareid i samarbeid med lokal industri.

Marius Rosbach
26.04.2023

Om alle tillatelser kommer på plass, vil Ålesund-selskapet Cyan Energy om kort tid starte bygging av en unik type ladestasjon for elbiler på Hareid.

Noe av hemmeligheten ved metoden som de har fått patentert, er at ladestasjonen lager sin egen energi.

– Det vi ønsker å teste på Hareid er en kombinasjon av flere ting. Vi bruker både strømnettet, solceller og vindturbiner – og produksjon av strøm med hydrogen, forklarer daglig leder Bjørn Bjerke.

Cyan Energy Bjørn Bjerke Vivian Larsgård Ingebrigtsen Foto Marius Rosbach 11
TO ANSATTE: Duoen Bjørn Bjerke og Vivian Larsgård-Ingebrigtsen er de eneste ansatte i Cyan Energy for øyeblikket. Trolig blir det flere på sikt. Foto: Marius Rosbach

Skal kunne lade på få minutter
Ladestasjonen vil tilby ladetider elbileiere i dag bare kan drømme om.

– Vi så på elbiler og utviklingen av salget, og hvordan det stadig ble lengre rekkevidde. Men ladetida er fortsatt for lang, forteller Vivian Larsgård-Ingebrigtsen.

– Tanken er at du skal kunne lade elbilen omtrent på samme tida du bruker på å fylle en bensinbil, legger hun til.

Larsgård-Ingebrigtsen har rolla som finansdirektør og har ført patentarbeidet i havn sammen med Bjerke.

Om alt går etter planen vil den første ladestasjonen være i drift allerede i august.

Tanken er at du skal kunne lade elbilen omtrent på samme tida du bruker på å fylle en bensinbil
Vivian Larsgård-Ingebrigtsen

Lokalt industrisamarbeid
Duoen utgjør per i dag de eneste ansatte i Cyan Energy. På sikt vil de trolig bli flere, men i første omgang samarbeider de med lokal industri for å realisere de første ladestasjonene.

– Bortsett fra batteri og brenselceller, så finner vi all kompetansen vi har behov for her i regionen, sier Bjerke.

Det er ikke tilfeldig at den første pilotstasjonen til Cyan Energy ligger rett ved innkjørselen til Ulmatec-konsernet. Industriselskapet er involvert i arbeidet med å utvikle konseptet.

– Vi har hatt et godt samarbeid med Ulmatec på flere prosjekt, så det var naturlig for oss å invitere de med på dette, sier Bjerke.

Cyan Energy Hareid foto Cyan Energy 22
KLAR TOMT: Om alt går etter planen, kan den første Cyan Energy-stasjonen rett ved innkjørselen til Ulmatec, tas i bruk på seinsommeren. Foto/illustrasjon: Cyan Energy

– Har et stort potensial
Ulmatec-sjef Iver Bjørnerem ser for seg at samarbeidet bare er første av flere steg – og at det på sikt kan bli et nytt bein å stå på for konsernet.

– Dette er utrolig spennende for oss å være med på, sier han til NETT NO.

– Først og fremst fordi det har et stort potensial til å bli et nytt forretningsområde for oss, men ikke minst fordi teknologien i prosjektet er av en slik karakter, at det gir både oss og kunden en unik kompetanse til å møte framtidas teknologibehov.

Bjørnerem tror prosjektet kan videreutvikles for robotisert produksjon, og at kunnskapen de tilegner seg, kan brukes på andre segment og områder.

– Dette gir oss mange muligheter både nasjonalt og internasjonalt, sier han.

Dette gir oss mange muligheter både nasjonalt og internasjonalt
Iver Bjørnerem

Batterikapasiteten blir bedre
En utfordring med dagens elbilpark, er at batteriene i bilene ikke har kapasitet til å ta imot så store mengder strøm som kreves for å få ladet på kort tid. Dette er imidlertid i ferd med å endre seg hurtig, og kapasiteten blir stadig bedre.

- Mange biler i dag har en kapasitet til å ta imot rundt 200-300 kilowatt. Men allerede i år kommer en ny standard med tre megawatt. Da begynner vi å snakke, sier Bjerke.

Kapasitetsproblemer i kraftnettet er en del av bakteppet for Cyan Energy sin løsning.

Fordi ladestasjonene utrustes til å kunne bruke hydrogen til å produsere strøm, vil de i langt mindre grad være avhengig av kapasiteten på nettet.

Cyan Energy stasjon illustrasjon Cyan Energy
SEKS LADEPUNKT: Fordi det skal gå så raskt å lade, trenger en typisk Cyan Energy-stasjon bare seks ladepunkt. Illustrasjon: Cyan Energy

Bygges som i moduler i bakken
Konseptet for en typisk Cyan Energy-stasjon vil være seks ladepunkt. Fordi tida det tar å lade er så kort, vil det ikke være behov for flere.

- Det gjør at du ikke trenger å ha disse store parkeringsplassene med ladepunkt som du ser blir bygd i dag, forteller Vivian Larsgård-Ingebrigtsen.

En annen del av hemmeligheten, er metoden som brukes til å bygge selve stasjonen. Det gjøres ved å lage «celler» nede i bakken som er delt inn etter funksjoner.

Målet er flere tusen stasjoner
Ideen til Cyan Energy oppstod via et prosjekt som eierselskapet, Petro Well Services, hadde i Argentina.

Da dreia det seg om boring av brønner til oljeindustrien. Men teknologien har vist seg å kunne utnyttes til ladestasjoner for biler. Bjerke mener det er et klassisk eksempel på hvordan kunnskap fra olje- og gass, er avgjørende for å finne løsninger for det grønne skiftet.

Målet til Ålesund-selskapet er i første omgang er å bygge 150 ladestasjoner, men duoen legger ikke skjul på at visjonene går langt lengre.

- På sikt så har vi et mål om å bygge 5000 slike stasjoner, sier Bjerke.

Han er dønn alvorlig, men innrømmer at de Abu Dhabi-baserte eierne har bedt dem om å ta et steg av gangen.

Publisert: 26.04.2023 05:00

Sist oppdatert: 25.04.2024 16:10

Mer om