Marianne Brandal Haugen notabene blåhuset foto marius 11
POPULÆRE: Puslespilla med lokale motiv har blitt populære produkt hos Marianna Brandal Haugen ved Notabene Blåhuset og de andre bokhandelbutikkene til kjeden. Foto: Marius Rosbach
Nytt

Fikk «endelig» puslespilla til butikkene

Lokal bokhandelkjede ville gjenta suksessen fra i fjor – men korona har gjort at «alt» tar lengre tid.

Marius Rosbach
14.12.2021

I disse dager får Notabene-butikkene puslespill med lokale motiv inn i butikkhyllene. Ved Blåhuset-butikken kunne de ansatte pakke ut spillene tirsdag.

Bokhandelkjeden skulle egentlig ha puslespilla på plass tidligere, men på grunn av pandemien har både produksjon og transport tatt lengre tid enn planlagt.

Ålesund-motiv mest populært
Nå håper Notabene-sjef Harald Enersen på en god innspurt på julehandelen etter at kjeden solgte mange slike puslespill i fjor.

– Vi har lagd nye puslespill til alle butikkene, i tillegg til rundt 40 andre lokale motiver i resten av landet, forteller han til NETT NO.

Det absolutt mest populære puslespillet er motivet av Slinningsbålet. Her sitter for øvrig bålgjengen i Ålesund igjen med 20 kroner fra hvert spill som selges.

– Vi har også stor suksess med kunnskapsspillet «Det beste svaret», som vi også har laget, forteller Enersen.

(saka held fram under)

Harald enersen notabene innfelt puslespill foto marius
MEST POPULÆRT: Notabene-sjef Harald Enersen forteller at puslespillet med motiv fra Slinningsbålet er mest populært. Foto: Marus Rosbach
Langt dyrere frakt

Når puslespillene kommer til butikkene i starten av denne uka er det også etter en langt dyrere reise enn tidligere. Ifølge Enersen koster det sju til åtte ganger mer med konteinerfrakt i år, sammenlignet med i fjor.

Butikksjef Marianne Brandal Haugen ved Notabene-butikken ved Blåhuset i Ulsteinvik innrømmer at det er bittert å miste mye av salgsperioden før jul.

– For en bok- og lekebutikk er omsetningen fra slike årlige bestselgere svært viktig. I år har det vært en nedgang de siste to månedene, så dette er sårt tiltrengt omsetning, uttaler hun i en pressemelding.

Vokst til seks butikker
Notabene-kjeden har det siste året vokst til seks butikker på Nordvestlandet – etter at Stryn-butikken ble gjenåpnet. I tillegg er det Notabene-butikker på Moa-senteret i Ålesund, i Vestnes, Stryn, Måløy og Molde.

Kjeden satser også på netthandel, og ansatte tidligere i år Gitte Olsen er ansatt som daglig leder av nettbutikken. Enersen forteller at omsetningen fra netthandel ligger an til å ende på rundt 4,5 millioner.

– Vi har ikke hatt den veksten jeg forventet tidlig i år, men vi har hatt svært god vekst siden oktober, legger han.

Publisert: 14.12.2021 13:41

Sist oppdatert: 15.12.2021 10:18

Mer om