15.000 jobber i den maritime klyngen på Nordvestlandet i år, opp fra 14.200 i 2018. Det var forventningene som ble presentert da Klyngeanalysen for de maritime bedriftene på Nordvestlandet ble offentliggjort i fjor.
I årets analyse er forventingene kraftig redusert. I stedet for vekst er antall jobber i den maritime klyngen 13.600 , og det kommer til å blir ytterligere en liten nedgang i 2021, til 13.200.
Menon Economics, som gjennomfører analysen, har spurt bedriftsledere om forventningen fremover flere ganger siden forrige analyse; i september i fjor, i vinter - før koronaepidemien kom - og nå like før publisering. I september i fjor var optimismen stor. I vinter var den dempet, men fremdeles trodde bedriftslederne på et år på linje med fjoråret. I spørreundersøkelsen like før publisering var optimismen snudd til pessimisme angående både utvikling av driftsinntker og etterspørsel etter arbeidskraft.
Til sammen vil bedriftene i den maritime klyngen ha 47 milliarder kroner i driftsinntekter i år, ned med 8 milliarder sammenlignet med 2019.
Den maritime klyngen omfatter skipsdesignere, verft, utstyrsprodusenten og rederier og er samlet sett den største private arbeidsgiveren på Nordvestlandet.
Da bedriften ble spurt for ett år siden svarte halvparten at de ventet økt lønnsomhet i år og 44 prosent uendret lønnsomhet.
Nå sier 20 prosent av bedriftene at lønnsomheten blir mye svakere i år og 34 prosent at den blir litt svakere. 27 prosent sier lønnsomhet blir litt bedre og bare to prosent sier den blir mye bedre i 2020 enn i 2019.
Bedriftene fikk velge mellom flere forklaringer på hvorfor de tror lønnsomheten svekkes. To årsaker pekte seg ut. 93 prosent svarte svekkede markeder (hva de tror er årsaken til svekkede markeder ble ikke spurt om), 46 prosent at det er en konsekvens av den verdensomspennende koronaepidemine.
De store verftene og verftselskapene; Vard, Kleven, Ulstein og Havyard, var de mest lønnsomme verftene tidlig på 2010-tallet. De siste årene har de gått i minus og bidratt til å trekke gjennomsnittet nedover for klyngen. Fra å bygge i hovedsak fartøy for offshorrederiene har snudd seg til flere markedet, spesielt til cruisemarkedet. Den snuoperasjon har så langt ikke gitt overskudd, og med koronaepidemien tørket etterspørselen etter cruise- og ekspedisjonsfartøy inn inntil videre.
I årets analyse er forventingene kraftig redusert. I stedet for vekst er antall jobber i den maritime klyngen 13.600 , og det kommer til å blir ytterligere en liten nedgang i 2021, til 13.200.
Menon Economics, som gjennomfører analysen, har spurt bedriftsledere om forventningen fremover flere ganger siden forrige analyse; i september i fjor, i vinter - før koronaepidemien kom - og nå like før publisering. I september i fjor var optimismen stor. I vinter var den dempet, men fremdeles trodde bedriftslederne på et år på linje med fjoråret. I spørreundersøkelsen like før publisering var optimismen snudd til pessimisme angående både utvikling av driftsinntker og etterspørsel etter arbeidskraft.
Kortere horisont
Bedriftene i den maritime klyngen har en ordrereserve på 64 milliarder kroner, nok til å sikre arbeid 14 måneder frem i tid. I fjor sikret ordrereserven arbeid 18 måneder frem.Til sammen vil bedriftene i den maritime klyngen ha 47 milliarder kroner i driftsinntekter i år, ned med 8 milliarder sammenlignet med 2019.
Den maritime klyngen omfatter skipsdesignere, verft, utstyrsprodusenten og rederier og er samlet sett den største private arbeidsgiveren på Nordvestlandet.
Frykter for lønnsomheten
Veksten i inntekter og arbeidsplasser i den maritime klyngen i 2018 og 2019 kom uten bedriftene i den maritime klyngen greidde å drive med overskudd, samlet sett.Da bedriften ble spurt for ett år siden svarte halvparten at de ventet økt lønnsomhet i år og 44 prosent uendret lønnsomhet.
Nå sier 20 prosent av bedriftene at lønnsomheten blir mye svakere i år og 34 prosent at den blir litt svakere. 27 prosent sier lønnsomhet blir litt bedre og bare to prosent sier den blir mye bedre i 2020 enn i 2019.
Bedriftene fikk velge mellom flere forklaringer på hvorfor de tror lønnsomheten svekkes. To årsaker pekte seg ut. 93 prosent svarte svekkede markeder (hva de tror er årsaken til svekkede markeder ble ikke spurt om), 46 prosent at det er en konsekvens av den verdensomspennende koronaepidemine.
Verst hos verftene
Det er skipsverftene som har det største inntektsfallet, omlag en halvering fra 2019 til 2021, anslås det i Klyngeanalysen 2020.De store verftene og verftselskapene; Vard, Kleven, Ulstein og Havyard, var de mest lønnsomme verftene tidlig på 2010-tallet. De siste årene har de gått i minus og bidratt til å trekke gjennomsnittet nedover for klyngen. Fra å bygge i hovedsak fartøy for offshorrederiene har snudd seg til flere markedet, spesielt til cruisemarkedet. Den snuoperasjon har så langt ikke gitt overskudd, og med koronaepidemien tørket etterspørselen etter cruise- og ekspedisjonsfartøy inn inntil videre.
Publisert: 24.09.2020 12:51
Sist oppdatert: 27.02.2021 14:53