Verft innfelt jonas gahr støre foto marius stortinget 11
LEVERER: Mottakelsen fra maritim bransje på endringene i budsjettet fra Jonas Gahr Støre si regjering (innfelt), er i hovedsak god. Foto: Marius Rosbach/Stortinget
Nytt

Glede og skuffelse over maritim satsing

Regjeringa si reversering av nettolønnskutt faller i god jord. Det gjør ikke den manglende satsinga på sjøtransport.

Marius Rosbach
09.11.2021

«Gode takter» er omtalen Maritim Forum Nordvest gir Støre-regjeringa sine forslag til endringer i statsbudsjettet for neste år.

Ap-Sp-regjeringa vil reversere kutt i nettolønnsordninga for sjøfolk, som Solberg-regjeringa la inn før de gikk av. Støre-regjeringa foreslår å øke det maksimale nivået i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk til 220 000 kroner per sysselsatt, og bevilger over 2,2 milliarder kroner til ordningen.

Håper på stortingsflertallet

Daglig leder Henrik Dalelid Vedde i Maritimt Forum Nordvest påpeker i en pressemelding at det er viktig å sikre denne kompetansen.

– Regjeringen har høye ambisjoner for det grønne maritime skiftet. De har ikke hatt mer enn knappe tre uker til å omsette dette til praktisk maritim politikk. Vi savner blant annet en styrking av ordninger for sjøtransport og midler til en kondemneringsordning. Vi setter vår lit til at Stortinget bidrar til å få dette på plass i forhandlingene i ukene som kommer, uttaler Vedde.

Vil ha mer satsing på gods til sjø
Sjøfolkene sine organisasjoner, Norsk Sjømannsforbund, Norges Maskinistforbund og Norsk Sjøoffisersforbund, er også positivt innstilte. Lederne uttaler i en felles uttalelse at de mener regjeringa viser «vilje til å satse på norske sjøfolk og maritim sektor».

– Vi forventer nå at regjeringen følger opp den offensive maritime politikken og at den offensive arbeidslivspolitikken som de var tydelige på i opposisjon og valgkamp. Vi opprettholder ambisjonsnivået om at vi skal ha en lovfestet nettolønnsordning uten tak for alle segment, heter det i uttalelsen.

Sjøfolkene sine organisasjoner er også skuffa over at det ikke kom en større satsing på overføring av gods fra vei til sjø. De påpeker at en kompensasjon for Co2-avgift, som er foreslått for landtransport, vil virke konkurransevridende i favør av frakt langs landevegen.

Publisert: 09.11.2021 15:59

Sist oppdatert: 09.11.2021 16:05

Mer om