Det mener Petroleumstilsynet.
Det var 7. juni 2019 at forsyningsfartøyet Sjoborg kolliderte med Statfjord A-innretningen i forbindelse med lossing.
Mens Sjoborg lå ved Statfjord A mistet fartøyet motorkraften til to av tre baugthrustere. Sjoborg drev da vekk fra posisjonen sin og kolliderte med Statfjord A.
Sjoborg fikk store skader på mast og utstyr over styrehus og inntrykking av skrogets aktre styrbord side.
Statfjord A fikk skader på livbåtstasjon.
Nå har avsluttet granskingen av ulykken, og konkludert med at de direkte utløsende årsakene til hendelsen var avdrift som følge av manglende thrusterkraft og at laste-/losseoperasjonen foregikk på lo side (værsiden).
Ptil skriver at det var flere bakenforliggende årsaker som ledet til manglende thrusterkraft. Dette kan relateres til svikt eller feilmontert utstyrskomponent, forstyrrelser fra defekt komponent som førte til nettverksfeil i blackout sikkerhetssystem («nettstorm»), bortfall av nettfrekvensmåling på hovedtavle, at lastreduksjonsmodus ble aktivert og samtlige thrustere ble begrenset til 10-15 prosent av maksimal effekt, avvik mellom dynamisk posisjonering-ordre og tilbakemelding på samtlige thrustere (RPM) og automatisk stopp av thruster 1 og 3.
Equinor Energy er operatør for Statfjordfeltet.
Havyard-bygde Sjoborg er eid og drevet av Skansi Offshore på Færøyane, et selskap som er 50 prosent eid av Havila Holding i Herøy.
Ptil mener at omfanget av materielle skader kunne blitt større dersom det hadde tatt lenger tid å få tilstrekkelig kontroll til å flytte Sjoborg bort fra Statfjord A.
Granskingen har ikke identifisert brudd på regelverket, men Ptil har observert forbedringspunkt innenfor to områder. Dette gjelder etterlevelse av aktivitetsspesifikke operasjonsretningslinjer og håndteringen av bulkslanger.
Det var 7. juni 2019 at forsyningsfartøyet Sjoborg kolliderte med Statfjord A-innretningen i forbindelse med lossing.
Mens Sjoborg lå ved Statfjord A mistet fartøyet motorkraften til to av tre baugthrustere. Sjoborg drev da vekk fra posisjonen sin og kolliderte med Statfjord A.
Store skader
En av mannskapet om bord på Sjoborg ble truffet i ansiktet av en dieselslange.Sjoborg fikk store skader på mast og utstyr over styrehus og inntrykking av skrogets aktre styrbord side.
Statfjord A fikk skader på livbåtstasjon.
Nå har avsluttet granskingen av ulykken, og konkludert med at de direkte utløsende årsakene til hendelsen var avdrift som følge av manglende thrusterkraft og at laste-/losseoperasjonen foregikk på lo side (værsiden).
Ptil skriver at det var flere bakenforliggende årsaker som ledet til manglende thrusterkraft. Dette kan relateres til svikt eller feilmontert utstyrskomponent, forstyrrelser fra defekt komponent som førte til nettverksfeil i blackout sikkerhetssystem («nettstorm»), bortfall av nettfrekvensmåling på hovedtavle, at lastreduksjonsmodus ble aktivert og samtlige thrustere ble begrenset til 10-15 prosent av maksimal effekt, avvik mellom dynamisk posisjonering-ordre og tilbakemelding på samtlige thrustere (RPM) og automatisk stopp av thruster 1 og 3.
Equinor Energy er operatør for Statfjordfeltet.
Havyard-bygde Sjoborg er eid og drevet av Skansi Offshore på Færøyane, et selskap som er 50 prosent eid av Havila Holding i Herøy.
218 ble evakuert
Ptil viser til at det var 276 personer om bord på Statfjord A da hendelsen skjedde. På grunn skadene på livbåtstasjonen, og dermed redusert livbåtkapasitet, ble 218 personer evakuert med helikopter til andre innretninger i området. 58 personer ble værende igjen om bord.Ptil mener at omfanget av materielle skader kunne blitt større dersom det hadde tatt lenger tid å få tilstrekkelig kontroll til å flytte Sjoborg bort fra Statfjord A.
Granskingen har ikke identifisert brudd på regelverket, men Ptil har observert forbedringspunkt innenfor to områder. Dette gjelder etterlevelse av aktivitetsspesifikke operasjonsretningslinjer og håndteringen av bulkslanger.
Publisert: 26.11.2019 15:02
Sist oppdatert: 10.02.2021 14:45