Han går første året i master i innovasjon og entreprenørskap ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), og driver oppstartsselskapet Solco Unmanned som en del av praksisprosjektet gjennom GründerAcademy i Bergen.
Som en av to HVL-studenter i vårens kull på GründerAcademy, får Mellerud tett oppfølging, faglig påfyll og nettverk.
– For meg som er alene i prosjektet, så har det vært en utrolig god sparringspartner, sier han. Hjelpen fra GründerAcademy gjør at han har overskudd til å satse 100 prosent på prosjektet sitt, sier han til Nett No.
Melleruds bedriften utvikler løsninger med droner innen både presisjonslandbruk og kritisk infrastruktur.
– Jeg tror det er riktig tid å satse på droner akkurat nå, sier Mellerud.
Akseleratorprogram
GründerAcademy er et akseleratorprogram for norske oppstartsbedrifter innen finansteknologi, eiendomsteknologi, detaljhandel, programvarer som tjeneste, og bærekraft.
Programmet, som drives av investeringsselskap TheFactory og SpareBank 1 Sør-Norge, har innovasjons- og investeringsselskapene VIS, Validé og Innoventus Sør som regionale partnere. GründerAcademy gjennomføres to ganger i året i fire ulike regioner, Vestland, Rogaland, Agder og Østlandet.
I vårens kull på Vestlandet får 40 gründere individuell rådgiving, undervisning i presentasjonsteknikk, selskapsrett, kapitalinnhenting, budsjettering og markedsføring. Alt for å få bedre tilgang til kapital, akselerere vekst og utvide nettverket sitt.
I juni velges fire oppstartsselskaper som vinner av et grunderstipend på 50.000 kroner.

Bygget første drone på gutterommet
Interessen for drone og teknologi startet tidlig. Da Mellerud ble konfirmert, bruker han alle gavepengene på deler til å bygge en drone for å filme skiturene sine.
– Jeg bygget den på gutterommet. Senere gikk jeg på gründerlinje på videregående, før jeg dro i Forsvaret, sier han.
I Forsvaret tjenestegjorde han som vognfører på stridsvogn ved Setermoen, og i NATO-styrken i Litauen.
Det var også der ideen til et droneselskap dukket opp. De siste årene fulgte han nøye med på krigen i Ukraina og så hvordan droner ble brukt militært. Samtidig er Mellerud opptatt av hva teknologien kan løses sivilt.
Fra påskeegg til pop-up-baren
Etter tre år i Forsvaret flyttet Mellerud til Bergen, tok bachelor i økonomi og administrasjon ved BI - og startet etter hvert sitt første selskap, Norchart Trading AS, som solgte påskeegg til bedrifter.
Ved siden jobbet han i baren Rebel. Der møtt han Marius Larsen, som driver flere restaurant og utsteder i Bergen. Larsen som blant annet sitter i styret til Lille, Brasilia og Escalon, hjalp Mellerud med å starte opp eventbyrået MG Event. Det gjorde han sammen med kompis Pål Roppen, fordi de manglet et sted å feire 17. mai.
– Vi trodde vi skulle ha 400 gjester, og så endte vi på 1400, forteller han.
Overskuddet ble reinvestert MG Servering og Hjørnet, en pop-up bar i det tidligere Garage-lokalet i Bergen sentrum, i samarbeid med partnere fra musikk- og utelivsmiljøet. På 17. mai arrangement som avholdtes for tredje gang i år, gjenskaptes Hjørnet med et eget telt og noen av de gamle DJ-ene som spilte der.

Satser på presisjonslandbruk og sikkerhet
Med selskapet Solco Unmmanned har 26-åring flyttet oppmerksomheten til landbruk og sikkerhet.
Prosjektet er fortsatt i testfasen, og han skal teste dronene sine i praksis neste uke på Østlandet. Ut fra resultatene skal han da bestemme om han satse på dronetjenester for landbruket eller sikkerhetsbransjen.
– Jeg jobber med å bruke sensorer for å kartlegge åkre i vekst, kartlegge ugress, og overvåke vekstforhold. Målet er å redusere bruk av sprøytemiddel og øke effektiviteten. Det kalles presisjonslandbruk, forklarer han.
Prosjektideen hans er også knyttet til noen utfordringer. Det er for tiden ikke lov å sprøyte åker med droner, som det for eksempel er i USA. Men han satser på at det kommer til å bli lov i Norge også.
– Med stortingsmeldingen om droner som kom nylig, åpnes det for masse nye muligheter. Jeg tror det er riktig tid å satse på droner akkurat nå.
I stortingsmeldingen fremheves at droneteknologi har stort potensiale for sikkerhet, industri, transport og mer. Ifølge samferdsminister Jon-Ivar Nygård skal regjeringen sikre bærekraftig og samfunnstjenlig utvikling av dronevirksomheten.
Droner kan revolusjonere overvåkning
Mellerud følger også et parallelt spor: Droner til overvåkning av store, utilgjengelige områder, som havneterminaler, byggeplasser og infrastruktur.
– Man kan sette opp en dronestasjon som fjernstyres fra et kontrollrom. Dronen kan overvåke store områder og varsle om avvik ved hjelp av dataanalyse. Det gir høyere presisjon og lavere ressursbruk enn dagens løsninger, sier han.
Han er i dialog med potensielle kunder av sikkerhetstjenesten fra både offentlig og privat sektor, men vil ikke nevne noen navn.
Han vurderer også satsing på akvakultur. Målet er at selskapet skal gi inntekter innen årsskiftet. Innovasjon Norge står på lista for mulig støtte, men først kommer markedstesting.
Stor vekst i bransjen
Ved utgangen av 2021 ble omsetningen av norsk dronebransje anslått til 2,94 milliarder kroner. Stortinget venter at omsetningen vil øke til 5,82 milliarder kroner i 2030.
Ifølge Unmanned Aerial Systems Norway (UAS), bransjens egen interesseorganisasjon, finnes det mer enn 5.000 norske droneoperatører som utfører profesjonelle oppdrag.
Droner benyttes allerede av kraftbransjen. Det svenske selskapet Airpelago har leid inn dronepiloter for linjeinspeksjoner av kraftlinjer i Norge, og i fjor brukte strømleverandøren Tensio droner for å lokalisere feil i strømnettet etter uvær.
Forrige uke fikk Kristiandsand brannvesen som første i Norge, tillatelse fra Luftfartstilsynet å bruke droner som første respons. Det skal etableres en egen fjernstyrt dronestasjon som skal gi raskere oversikt over nødsituasjoner.
Også norsk politi planlegger å ta i bruk droner som første innsatspersonell.
Den norske dronebransjen er nå tre ganger større enn innenlands helikoptertrafikk, målt etter antall flyginger og timer i luften, viser en fersk undersøkelse fra Dronemagasinet. Ifølge magasinet ble det gjennomført 750.000 droneflyginger i Norge i fjor, med en total flytid på 165.000 timer.
Publisert: 17.05.2025 05:00
Sist oppdatert: 17.05.2025 00:25






