Programkomiteen i Høyre foreslo å avviste forslaget fra Møre og Romsdal Høyre om å fjerne CO2.-avgiften på fiskeflåten, men fylkeslaget greidde likevel å få landsmøtet med seg.
– Dette er et gjennomslag for hele kysten, og en viktig seier for Møre og Romsdal. Fiskerinæringa skal ikke straffes for at teknologien ennå ikke er på plass. Nå sier Høyre tydelig at vi skal gi næringa rom til å omstille seg – ikke tvinge den i kne, sier fylkesleder og stortingskandidat Monica Molvær, i en epost til Nett No.
Landsmøtet til Høyre er samlet på Gardermoen denne helgen. Årsmøtet til Møre og Romsdal Høyre vedtok i februar i år å gå inn for å fjerne CO2-avgifta for fiskeflåten.
Vil frita fiskeri
Dette er vedtaket: «Gi fiskerinæringa levedyktige konkurransevilkår med sammenlignbare land gjennom å gi fritak for CO₂-avgifta for fiskeriflåten. Det finnes ingen fullgode grønne alternativ i dag, og fiskeriflåten må få rom til grønn omstilling.»
2. kandidat for Møre og Romsdal Høyre, Carl-Henrik Moltumyr, mener vedtaket viser at Høyre lytter til kystens utfordringer:
– Vi kan ikke ha en politikk der norske fiskere må betale avgifter de ikke har teknologisk mulighet til å unngå, mens konkurrenter i andre land slipper unna. Dette handler om rettferdighet og om å sikre arbeidsplasser og bosetting i hele Møre og Romsdal. Grønn omstilling må skje sammen med næringslivet, ikke på bekostning av det. Vi trenger en regjering som evner å se både helheten og detaljene – og som forstår hvordan folk faktisk lever og jobber langs kysten, sier Moltumyr i eposten.
Bunkrar utanlands
I løpet av de siste året har det ifølge viseadministrerende direktør Jan Ivar Maråk i bransjeorganisasjonen Fiskebåt skjedd en markert økning i norske fiskebåter som fyller drivstoff i utlandet, fra forsyningsfartøy i internasjonalt farvann eller som nytter høvet til å fylle avgiftsfritt i Norge. Det kan gjøres dersom de deretter går til utanlandsk havn, og så starter fisketuren derifra.
Det er måter å omgå den særnorske avgiften på.
Inntil nå har det vært et så breidt flertall for CO2-avgift at Fiskebåt har konsentrert seg om å dempe deiøkonomiske skadevirknadene av CO2-avgiften.
Fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss kom fiskerne i møte i statsbudsjettet i fjor høst, der kompensasjonen for økt avgift var like høg som auken i avgifta.
Etter vedtaket i Møre og Romsdal Høgre sa Maråk at om fylkeslaget fikk Høyree med seg hele partiet trodde han det kunne være starten på en endring som til slutt gir flertal for fjerne avgiften.
Helomvending
Vedtaket på landsmøtet er stikk i strid med politikken Høyre førte sist partiet satt i regjering: At fiskeflåten skal betale ei ekstra avgift på diesel. Den skal økes hvert år frem til 2023 og skal stimulere til at bruken av fossilt drivstoff går ned, og dermed CO2-utslippene..
Daværende klima- og miljøvernminister, Sveinung Rotevatn fra Venstre mente fiskerene hadde god tid til å tilpasse seg en økende avgift.
Det mener ikke lenger Rotevatns tidligere regjeringspartner.
Les også
Publisert: 21.03.2025 12:40
Sist oppdatert: 21.03.2025 13:07






